המאזן של שלומי דורה במ.ס כפר קאסם הוא חמישה ניצחונות, שלושה הפסדים ותיקו בתשעה מחזורים, אחוזי הצלחה שאם הקבוצה הייתה פותחת איתם את העונה, ייתכן והייתה מתמודדת על העלייה.
1 צפייה בגלריה
שלומי דורה
שלומי דורה
שלומי דורה
(צילום: ראובן שוורץ)
קראו גם:
דורה אומר ספק בצחוק ספק ברצינות שאם הקבוצה הייתה מעפילה איכשהו לפלייאוף העליון הוא היה עצוב. "בלי סיכוי לעלות אני לא יודע איך הייתי מעביר שבעה מחזורים בלי מתח", הוא מסביר. "מבחינתי אתגר וחובה לנצח".

"אוהב אתגרים"

דורה הגיע לכפר קאסם אחרי שפוטר מהפועל עפולה, ואילו הקבוצה החדשה שלו העזיבה את סלאח חסארמה. "אחרי שהשארתי בליגה את עפולה בעונה שעברה, שזה לא פחות מסיום עונה הירואי, הגענו יום למחרת ללשכת ראש העירייה", הוא נזכר. "פתאום ממטרות של עליית ליגה וכוונה לשדרג את הקבוצה, שמעתי זמירות אחרות של לשחזר את ההישארות בליגה שוב.
"ברגע הזה בדיעבד הייתי צריך לקום וללכת. אחרי העזיבה מעפולה, ישבתי בבית והגיעו כל מיני הצעות מינוריות. כשהגיעה ההצעה מכפר קאסם, הבנתי שיש לי שתי אפשרויות: לקחת את התפקיד או לשבת בבית תקופה ארוכה. המשפט הכי ישראלי בעולם הוא 'מי שלא מסתכן לא מרוויח'. אני אוהב אתגרים, זה ממלא אותי ומרגש אותי. חוץ מזה, ראיתי את החומר שיש בכפר קאסם, הבנתי שיש עם מה לעבוד ויצאנו לדרך".
איזו קבוצה מצאת כשהגעת?
"הגעתי למועדון אחרי ההפסד בגביע לכפר סבא ולפני משחק תחתית על שש נקודות מול כפר שלם. מצאתי חדר הלבשה וסביבת עבודה שסובלת מחוסר שקט ובעיה מנטלית. קבוצה קטנה, חמה, שאחרי פלייאוף עליון בשנה שעברה ופנטזיות על הצמרת הגבוהה, פתאום מצאה את עצמה במאבקי הישרדות. בשבוע הראשון שלי עשיתי אינספור שיחות אישיות. המטרה הייתה לשנות את הגישה, לא להתעסק באכלו לי ושתו לי ובזה שהשופט דפק אותנו. אלא להסתכל למציאות בעיניים ולהתחיל להביא תוצאות, גם אם דברים לא הולכים. גיליתי בעיקר חוסר אמונה עצמית שזה הדבר הכי גרוע בכדורגל, כאן הייתי צריך לעשות ריסטרט".
מה שינית מקצועית?
"שינינו את המערך משלושה בלמים לקו של ארבעה בהגנה, תוך ניסיון לבוא לידי ביטוי בחלק ההתקפי. הרי כישרון יש כאן וצריך לדעת לתרגם אותו לשערים שיביאו נקודות ופרנסה".
"איש של מערכת"
הוא הצליח כמעט בכל מועדון בו הוא עבד, החל מכור מחצבתו בהפועל חיפה איתה עלה ליגה, דרך שנים יפות ופלייאוף עליון עם בני סכנין, הישארות כנגד כל הסיכויים עם קרית שמונה בליגת העל ועם עפולה בלאומית ועד פנצ'ר לא מתוכנן במכבי נתניה, שאחרי עזיבתו הגיעה לפירוק מקצועי וכלכלי. ועדיין, לא תשמעו את השם של דורה בשנים האחרונות כמועמד לקבוצה בליגת העל, עניין די מתסכל.
"אני אומר לך בריש גלי שהמקום שלי בליגת העל ושאני לא נופל כמעט מאף מאמן שנמצא בליגה הראשונה", הוא אומר. "הבעיה שקבלת ההחלטות של כל מיני גורמים לא תמיד מקצועית בלשון המעטה, והעובדה שהשהות הממושכת שלי בליגה הלאומית יצרה לי מציאות מסוימת. עשיתי דברים יפים בליגת העל ואני מאמין שעוד אעשה, אבל אני לא יכול לשלוט בפוליטיקות, במקורבים, בסוכנים ובהחלטות שהן לא תמיד לגופו של עניין.
"אני חי את זה ועם זה, כי זה מה שיש. אני יודע להיות איש של מערכת והרבה יותר בוגר ועם פחות אגו ממה שהיה לי לפני שבע-שמונה שנים. מנגד, יש לי קווים אדומים ולא אתן שיפגעו לי בסמכות ויתערבו לי בצורה בוטה. אבל אם בעלים רוצה להיות שותף בלי לדרוס ברגל גסה את המקום שלי כמאמן, אין לי בעיה עם זה. אנחנו בעולם חדש של בעלות פרטית. זה כבר לא העולם של העיריות, ההסתדרות והמרכזים שניהלו את הכדורגל".

תיאוריות הקונספירציה

הניצחון האחרון של כפר קאסם (0:3) על עירוני ראשון לציון גרם ללזות שפתיים אצל לא מעט אנשים שטענו כי ראשון לציון הופיעה בהרכב חלש למשחק, אולי לא נתנה את המשחק לכפר קאסם אבל גם לא "התאבדה" על כר הדשא. אלא שמי שצפה במשחק ראה פייט של שתי קבוצות שבקלות יכול היה להסתיים בתיקו לפחות. דורה שמע את הקולות וזועם על תיאוריות הקונספירציה.
"הבקענו את השער הראשון רק בדקה ה־44, ועד הדקה ה־86 המשחק היה ביתרון של שער אחד, אז על מה מדברים?", הוא שואל. "אם היינו באים למשחק הזה עם חמישה הפסדים ופתאום מנצחים 0:3 אני מבין את הרמת הגבה, אבל אנחנו במומנטום חיובי ובשיא הכושר. בשלב הזה של העונה לא רק בליגה הלאומית אלא בכל העולם - מי שצריכה ורוצה יותר את הנקודות לוקחת אותם. אם יש למישהו הוכחות למשהו וברור לי שאין, שיציג אותם או שיישב בשקט. אי אפשר שכל מי שמתחבא מאחורי מקלדת או מיקרופון יטיל דופי במוסר ובספורטיביות שלנו".
אתם שמונה נקודות מירידה וארבע נקודות ממשחקי המבחן. כלומר, קרובים מאד להבטיח את ההישארות. אתה צפוי להישאר בכפר קאסם בעונה הבאה?
"כשהגעתי ביקשתי מההנהלה שקודם נבטיח את ההישארות ואז נעשה חושבים ביחד לאן מועדות פנינו. המשימה לא הושלמה למרות שאנחנו קרובים לסיים אותה בהצלחה. נישאר, ואז נראה. אני נהנה פה ומאמין שלאנשים יש את כל הסיבות להיות מרוצים ממני, אבל אין סיבה למהר לשום מקום".