יוצאים למאבק: קרן קיימת לישראל מקדמת בימים אלו תכנית לעבודות פיתוח ביער ראש העין הכוללת בין היתר הסדרת דרכי גישה לרכבי כיבוי ושבילים להולכי רגל ואופניים. אלא שקבוצת תושבים בראשות חברת המועצה לשעבר, שרי סלע, מתנגדת לכך בטענה כי התכנית הופקדה במחטף וללא שיתוף התושבים והעירייה כפי שהתחייבו הצדדים באמנה שנחתמה בשנת 2006.
1 צפייה בגלריה
יער ראש העין
יער ראש העין
יער ראש העין
(צילום: ניצן ינקו)
יער ראש העין ,המשתרע על פני כ-1000 דונם, הוא יער נטע אדם קיים המהווה רצועה ירוקה הנושקת לצפון העיר בצמוד לשכונות גבעת הסלעים, גבעת טל ונווה אפק. קק"ל החלה בנטיעת היער בשנת 1976 והוא משמש בעקר את תושבי ראש העין והסביבה כ"יער קהילתי".
בחודש יוני האחרון, הופקדה בועדה המחוזית לתכנון ובניה תכנית לפיתוח היער על ידי קק"ל כשהעבודות צפויות לכלול בין היתר פיתוח שבילי טיול ודרכי שירות ראשיות ומשניות ביער, לרבות שבילים להולכי רגל ואופניים, תצפיות, חניוני מטיילים בהם מתקני משחק, פינות הוקרה והנצחה לתורמים, חנייה למבקרים ביער וכן תאורה בדרכים עירוניות בלבד הסמוכות ליער.
קראו גם:
כאמור, לפני כ-15 נחתמה אמנה בין קק"ל, עיריית ראש העין ונציגי תושבי העיר בנוגע להתנהלות ביער, כשעל פי אחד מעיקרי האמנה, יש "לפעול בשיתוף פעולה של התושבים, העירייה וקרן קיימת לישראל". אלא שלטענת קבוצת תושבים בראשה עומדת סלע שאף חתומה על האמנה יחד עם ראש העירייה לשעבר, משה סיני, התכנית הופקדה ללא שיתוף התושבים וכעת הם עובדים להגשת התנגדות בנושא. "בדיעבד התברר כי ראש העירייה דווקא ידע על גיבושה של התכנית ועל הפקדתה אך נמנע מלהביא נושא עקרוני זה למועצת העירייה", אומרת סלע.
מדוע למעשה התכנית כל כך מכעיסה אתכם? עבודות פיתוח אמורות להיות דבר חיובי.
"התכנית מרמזת על אוסף פעולות תשתיתיות אשר עשויות לשנות את אופיו של היער לסוג של פארק מלאכותי ולא להשאירו כיער טבעי. הבקשה לרבד את השביל המרכזי ברוחב 4.0 מ' באספלט לאורכו של היער הוא רק דוגמא ובתכנית סימנים רבים נוספים.
"עיריית ראש העין מפקירה את תושביה ואת אחריותה לשטחים הירוקים שבה ומאפשרת בשתיקתה לקק"ל להשתלט על יער ראש העין, אך שטחו של היער נמצא בשטח המוניציפאלי של העיר ושייך מטבע הדברים לתושבים".
מה תעשו במידה והתכנית תאושר?
"נפנה לערכאות משפטיות".
תושבת נוספת מחזקת את הדברים ואומרת כי "מעבר לאי שיתוף הפעולה, היער הוא יער טבעי, וברגע שיש אספלט אתה מזמין אופנוענים, ומזמין יותר רכבים. לרכבי כיבוי אש, אין בעיה להיכנס גם היום ולנכים יש חניון נגיש. יש נכים שרוצים להתנייד עם הכסאות בתוך היער? תסללו שביל ברוחב מטר, הוא לא חייב להיות רחב כל כך".
מנגד, ישנם תושבים שרואים בתכנית ופיתוח היער צעד מבורך. "קק"ל עושה עבודה יפה ביער", אומרת אחת מהם. "אני בעד להנגיש את היער וחשוב להוסיף עוד מקומות חנייה. בעקבות הגידול בכמות התושבים בעיר והפרסום של המקום, באים מבלים רבים לטיוליים רגליים, ריצות, רכיבה על אופניים, ובעונת החורף גם כדי לראות את הפריחה. ומה שקורה זה שהרבה אנשים חונים בצדדים, אז אם חלילה צריך רכב לשעת חירום הוא לא יכול לעבור, ובנוסף יש פקקים לכל הכיוונים. לכן יש כאן פתרונות טובים מצד קק"ל".
מה לגבי הטענות כי היער יאבד מערכו בשל העבודות?
"כל הניסיון לצייר מציאות שהולכים לשפוך אספלט ביער ולהפוך אותו לכל מיני דברים הוא לא נכון. יש קבוצה שנגד כל דבר בלי לבחון את המשמעויות ובלי לבחון את התכניות לעומק וכן, יש תושבים שמעורבים בנעשה ובתכניות השונות".
גם ברשתות החברתיות יש לא מעט תושבים שמצודדים בתכנית. "לא הבנתי מדוע מפריע להם שישפרו את היער עם שבילים מסודרים ותאורה?", תהה אחד מהם. "עד שבאים לעשות פה משהו טוב יש התנגדות". תושבת אחרת הוסיפה "עם כל החסרונות באספלט והתקנה של מתקני משחקים, אולי המקום יהיה נקי ושמור".
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "היער הקהילתי הוא אחד מאתרי הטבע היפים של ראש העין. בנושא היער הקהילתי, התקיימו מספר מפגשים של שיתופי ציבור שבהם הוצגה התכנית שהופקדה בהשתתפות תושבים המתעניינים ביער ואנשי מקצוע. התושבים האירו הארות נקודתיות ומקצועיות שהתקבלו בברכה. רוב הנוכחים היו מרוצים מהתכנית והביעו שביעות רצון.
התכנית של קק"ל קיבלה את האישורים העירוניים ובימים אלה תוכנית המתאר מופקדת בועדה המחוזית. התוכנית אינה פוגעת ביער ובמהותו כפי שקק"ל עשו ועושים בכל היערות והיא פתוחה לכולם. בניגוד לטענות, אין התקנת תאורה.
היער הוא אחד מהשטחים הפתוחים בעיר שבזכות שיתופי הפעולה התושבים ומגוון המינים נהנים ממנו. הוא ממתן את איי החום, סופח אבק ומפחית את הרעש, מהווה חיץ בין בתי המגורים לכבישים, משמש כמתחם נופש ופנאי, כמערכת אקולוגית ועוד".
מקק"ל נמסר בתגובה ״קק״ל הכינה תכנית יער מפורטת על מנת לחזק את מעמדו של יער ראש העין כיער קהילתי - עבור התושבים והסביבה כולה. מדובר בתוכנית שמסתכלת על שנים קדימה, בהתאם להתפתחות העיר וצרכי הציבור מהיער, לרבות איזון בין שימור ופיתוח היער והשטחים הפתוחים סביב.
בניגוד לטענה של הפוליטיקאית שרי סלע, שאף נכחה לפני כחודשיים במפגש פתוח עם הציבור על הנושא, אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם העירייה ועם התושבים, הכל למען הסביבה ורווחת הציבור".
כל העדכונים - חדשות ראש העין