סוף לסאגה? לאחר מאבק משפטי ממושך דחה בית המשפט העליון את עתירתם של תושבי גבעת הסלעים נגד הקצאת השטח לישיבת ההסדר 'אורות משה' ובכך סלל את המשך ההליך לבניית מבנה הקבע החדש עבורה.
כזכור, באוגוסט 2020, לאחר דיון סוער שכלל מחלוקות אף בין חברי הקואליציה עצמם, אישרה העירייה הקצאה להקמת ישיבת הסדר בשטח הסמוך לבית העלמין העירוני, ברחוב נתן שאול שבשכונת גבעת הסלעים. על פי ההחלטה, הישיבה שפועלת היום ברחוב עופרה מוזס תעבור לשטח שישתרע על פני 1,250 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
ישיבת אורות משה
ישיבת אורות משה
ישיבת אורות משה. הבנייה תמשיך כמתוכנן
(צילום: אדיבות דוברות איגוד ישיבות ההסדר)
בחודש אוקטובר באותה שנה, הגישו תושבים מגבעת הסלעים באמצעות עורכת הדין שרי סלע, תושבת השכונה בעצמה, עתירה לבית המשפט המחוזי מרכז נגד ההקצאה. העותרים טענו כי מדובר בהחלטה בלתי מידתית, בלתי סבירה ורווית פגמים אשר התקבלה בניגוד לנוהל הקצאת קרקעות ומבנים של משרד הפנים. בהתאם לכך ביקשו התושבים להורות על ביטול ההחלטה ולחילופין להורות לגורמי העירייה להימנע מקידום ההסכם להקצאת השטח. בנוסף, נטען על ידי התושבים כי יש לדאוג ראשית לתושבי העיר ולא לתלמידים רבים שיגיעו מחוצה לה, וכן כי בשכונה ישנם כבר לא מעט מוסדות דת ביניהם בתי כנסת וכולל.
אלא שבחודש מאי אשתקד נדחתה העתירה על ידי שופט בית המשפט המחוזי אורן שוורץ, שציין כי "משמצאנו כי הליך ההקצאה התנהל באופן תקין ובהתחשב בשיקול הדעת הרחב שמוקנה לרשות המקומית בהקצאת קרקע לצורכי ציבור, אין עילה שבית המשפט יתערב בהחלטה".
על אף דבריו של השופט, העותרים לא אמרו נואש והגישו לפני מספר חודשים עתירה נוספת, הפעם לבית המשפט העליון. השבוע כאמור, המליצו שופטי בית המשפט לעותרים למשוך את עתירתם ואלו נענו להמלצה. בכך, קיבלה הקצאת השטח תוקף משפטי סופי וההליך לבניית הישיבה יימשך בועדה המקומית.
קראו גם:
עורכת הדין סלע הביעה את כעסה לנוכח ההחלטה ומסרה בתגובה: "שאפו לעיריית ראש העין שהצליחה להטעות את בית המשפט. עם הצגת 'פרוגרמה' שאיננה פרוגרמה כנדרש בנוהל הקצאת קרקעות, עם הצגת סקר צרכים שאינו קיים, עם קריטריונים שלא מולאו, בחר בית המשפט להאמין לרשות המקומית ולא לקבל את עמדת העותרים כי אין דבר וחצי דבר במסמכים הריקים מתוכן.
2 צפייה בגלריה
הדמיית הישיבה
הדמיית הישיבה
הדמיית הישיבה
(האדיבות הדמיות ואדריכלות שלמה מגורי)
ישיבת ההסדר, שאיננה חלק מתכנון מבני הציבור להם זכאים התושבים, תצא לדרך על קרקע ציבורית שהיא תקבל בחינם ושתי בריכות השחייה, להן זכאים בדין תושבי השכונות הקיימות ועוד עשרות מבני ציבור נדרשים שאין לגביהם מגרשים - ימתינו.
העותרים אשר ביקשו מינהל תקין הפסידו, אך יחד איתם הפסידו כלל תושבי ראש העין, כשהעיר תמשיך להתנהל באמצעות רשות מקומית בלתי מהימנה, בלתי אמינה אשר אינטרסים פוליטיים צרים שאינם טובת הכלל, לנגד עיניה".
מנגד, בכירי הישיבה הביעו כמובן סיפוק רב. מנכ"ל הישיבה יניב בניטה ברך על החלטת בית המשפט ואמר: "אנו מודים לבית המשפט על ההחלטה החשובה, ישיבת ההסדר בראש העין מהווה מוסד חינוכי וערכי ראשון במעלה בעיר, תלמידי הישיבה משלבים את לימוד התורה יחד עם שירות צבאי משמעותי. אני מזמין את כל הציבור, תושבי ראש העין ומחוצה לה, לתת כתף כדי שנשלים את בניין הישיבה בהקדם האפשרי".
ראש הישיבה, הרב גלעד חלא מסר: "להודות להלל ולשבח, כי מציון תצא תורה. ישיבתנו עולה עוד קומה בפסיקת בית משפט העליון לטובת החלטת העיריה להקמת הישיבה בראש העין נמשיך להשפיע טוב וחסד ולהגדיל תורת ארץ ישראל ולהאדירה. הקמנו ישיבה בראש העין כדי להוסיף אור ולהרבות אהבת חינם. לשם כך אנו עמלים יומם ולילה. בשם ה' נעשה ונצליח".
מי שעוד התייחס לכך הוא סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך הממלכתי דתי, עדי אביני שאמר: "אני שמח שבית המשפט העליון, הבין את הצורך והחשיבות של הקמת מבנה קבע לישיבה ובהרכב של שלושה שופטים בראשות השופט נועם סולברג, הכשיר את הקצאת הקרקע לטובת בניית בניין הקבע של ישיבת ההסדר.
הישיבה קיימת כבר שנים רבות, נמצאת במבנה ארעי והמטרה שעמדה לנגד עיני היא ישיבה במבנה קבע, בו ייבנו בית מדרש, חדרי אוכל וכל מה שצריך. ליוותי את הישיבה מיום הקמתה ואנו עושים את תהליך ההקצאה כי הישיבה היא לא רק ישיבת הסדר שנותנת מסגרת ללימוד תורה ושירות צבאי, אלא היא מאד פעילה חברתית בעיר ומשמחת את התושבים. יש גם תושבים שמתנגדים ולכן היה ערעור לועד ההקצאות, לבית המשפט המחוזי וגם לעליון. וכעת, בית המשפט העליון דחה את הערעורים וניתנה ההקצאה שמאושרת על ידי כולם".
כל העדכונים - חדשות ראש העין