חקלאית ואשת עסקים, מכונאית רכב ונהגת מונית. שלוש נשים מהאזור שברו את הסטיגמות ומראות לנו שהכל אפשרי.
3 צפייה בגלריה
הדס. "ראיה שונה ורעננה"
הדס. "ראיה שונה ורעננה"
הדס. "ראיה שונה ורעננה"
( יח"צ)

יודעת חקלאית פיקחת

"אני דור שלישי למשפחה חקלאית", אומרת נוי הדס מראש העין ,חקלאית ואשת עסקים מראש העין. "חוויתי מהבית את הקשיים של העולם הזה ואת אי־הוודאות, אבל גם את היופי והיצירה של יש מאין. אפשר לומר שנולדתי לתוך האדמה עם כל החוויות של נהיגה על טרקטור בגיל צעיר. רציתי לשנות את התחום מבפנים ולהוכיח שאפשר להצליח בו".
איך המשפחה הגיבה לבחירה?
"היה הרבה חשש כי זה תחום מאוד גברי עם המון סיכונים כלכליים. למרות הכל, ידעתי שזו הדרך והבחירה שלי. כדי להרגיע את ההורים נרשמתי ללימודים אקדמאים במקביל ותמרנתי בין שני העולמות. הסגירת מעגל הייתה שכל המשפחה שלי, כולל הוריי, עובדת בעסק שלי 'נוי השדה' והיא חלק ממנו".
איך זה להתנהל בתחום שנחשב לגברי?
"בהתחלה התייחסו אליי בזלזול, חוסר כבוד והתנשאות, אבל עם הזמן וההתמדה וההוכחה שאני כאן כדי להישאר, זה השתנה. כיום אני מקבלת המון כבוד, גם בגלל שאני אישה שהצליחה בתחום הזה. אני מניחה שלגברים צעירים שנכנסים לתחום ההתחלה יותר קלה".
תגובה מוזרה או מצחיקה ששמעת?
"בהתחלה, כששוחחתי בטלפון עם ספקים, חקלאים או כל מיני אנשים שהייתי צריכה לחתום איתם על חוזה, הגיע השלב שבו היינו צריכים להיפגש. כשזה קרה התגובות היו בדרך כלל: 'מה, זו את שדיברנו איתה בטלפון?'.
קראו עוד>>
"זה היה סוג של שוק עבורם כי נראיתי להם צעירה ולא מנוסה. זה היה אז קצת פוגע ומרגיז. עם הזמן הבנתי שזה היתרון שלי, הראייה השונה והרעננה שהבאתי איתי".
ממליצה לנשים אחרות להיכנס לתחום?
"במידה ויש להן אהבה לתחום, אני מאוד ממליצה. זה ענף שצריך להבין בו ולשלוט בפרטים הכי קטנים. יש גם המון משתנים שיכולים להשפיע כמו מזג האוויר ועוד. אבל אם יש להן את התשוקה והרצון ללמוד ולהתפתח, כמובן שאני בעד".
מסר לנשים באשר הן?
"אני מאמינה שנשים צריכות ללכת אחרי החלומות שלהן ופחות לחשוב מה הסביבה אומרת או מה החברה מכתיבה לנו. תלכו אחרי הלב שלכן וגם אם תכשלו בהתחלה, זה בסדר. אפשר לבנות קריירה מצליחה ולגדל משפחה במקביל".

בורג מרכזי במערכת

"מאז שאני ילדה אני זוכרת את עצמי מאוד טכנית", אומרת מור גרינברג, מכונאית רכב מפתח תקוה. "בצבא הייתי טכנאית מטוסים, ולאחר שהשתחררתי רציתי לעבוד במוסך למשאיות.
3 צפייה בגלריה
גרינברג. "מכבדים אותי מאוד"
גרינברג. "מכבדים אותי מאוד"
גרינברג. "מכבדים אותי מאוד"
(פרטי)
"בגלל שזה לא יצא לפועל החלטתי לפנות לכיוון הקוסמטיקה. אמרתי שאני מכירה את זה מהבית כי אמא שלי קוסמטיקאית ואפשר לעשות מזה כסף טוב, אז למה לא?
"הייתי בתחום שנה וחצי אבל פחות הסתדר, ולאחר מכן נכנסתי למוסכים. עבדתי שנה בקיה ועכשיו אני כבר שנתיים וחצי במרצדס. פירוק החלקים וההרכבה שלהם מזכירים לי משחק לגו ואני נהנית מזה. זה תחום שבו כל הזמן צריך לחשוב ולהפעיל את הראש".
איך המשפחה הגיבה לבחירה?
"לא הייתה להם בעיה והם זרמו עם זה. לא אמרו לי שום דבר על זה שבחרתי במקצוע גברי כביכול".
איך זה להתנהל בתחום שנחשב לגברי?
"אני כבר הרבה זמן פה אז די התרגלתי. מכבדים אותי מאוד, ולמען האמת זה אפילו יותר נוח מלעבוד עם נשים כי בדרך כלל הן רגישות יותר. בחיים לא הרגשתי בעמדת נחיתות בעבודה".
תגובה מוזרה או מצחיקה ששמעת?
"יצא שלקוח לא אהב את זה שהייתי אמורה לעבוד לו על הרכב, אולי בגלל שאני נראית לו חלשה פיזית. לי אישית הוא לא אמר כלום, אבל הוא ניגש לפקידה וביקש ממנה שלא אטפל ברכב.
"יש כאלו שזה לא מוצא חן בעיניהם, ויש כאלו שמצלמים אותי אפילו מתוך כוונה שלא אשים לב. אני כבר מכירה את התגובות האלו ולא מתרגשת מזה. אני גם לא מגיבה לכך".
ממליצה לנשים אחרות להיכנס לתחום?
"כן, ככל שיהיו יותר נשים בתחום גם התנאים בו ישתנו. לדוגמא, בהתחלה לא היו לי מקלחות ותא הלבשה לנשים. היה רק לגברים ונאלצתי להתלבש בשירותי הלקוחות. עם הזמן הגיעה עוד בחורה ובנו לנו מקלחות משלנו ותא הלבשה".
מסר לנשים באשר הן?
"בן אדם שעושה את מה שהוא אוהב נמצא במקום יותר טוב בחיים שלו והרבה יותר מאושר. לכן, כל אישה לא צריכה להתייחס לרעשים מסביב ולעשות רק את מה שגורם לה לחייך".

אוחזת בהגה

"התחלתי לפני שלושים שנה ובאותה תקופה הפער במשכורות שקיבלו גברים לאלו שקיבלו נשים היה גדול", אומרת חגית קסטוריאנו, נהגת מונית מראש העין. "רציתי להתפרנס ולפרנס ארבעה ילדים כמו שצריך, ולכן רציתי עבודה של גברים.
"תחילה רציתי להיות נהגת משאית והייתי אמורה לקנות קו חלוקה של סלטים, אבל כיוון שזה לא יצא לפועל הוצאתי רישיון לנהיגה במונית. נכנסתי בעיקר בגלל שיקולים כלכליים, והיום אני אוהבת את התחום מאוד ולא זזה ממנו".
איך המשפחה הגיבה לבחירה?
"הגרוש שלי, שהוא בעצמו נהג של הסעות ועוד, תמך בי. ההורים שלי עד היום דואגים מאוד ואומרים לי במהלך היום 'לכי הביתה, מספיק'. קשה להם מאוד שאני על ההגה והם שואלים אותי הרבה פעמים 'איפה את?'. יחד עם זאת, יש לי הורים תומכים".
איך זה להתנהל בתחום שנחשב לגברי?
"אני בדרך כלל עושה משלוחים עם המונית, אז אני לא נמצאת הרבה בקרבת גברים. אני כן מדברת איתם בטלפון והקשר בינינו מצוין. הם מאוד תומכים ומפנקים. אין לי שום רגשי נחיתות, ואפילו ההיפך".
תגובה מוזרה או מצחיקה ששמעת?
"בדרך כלל התגובות מחממות את הלב ומפרגנות מאוד. אומרים 'איזה שינוי מרענן', 'איזה כיף לראות אישה', גם מצד גברים ובמיוחד מצד נשים. לעומת זאת, אין לי דבר נגד חרדים חלילה ויש לי בן חרדי, אבל קרו מקרים שהם לא רצו לעלות על המונית כשראו שאני הנהגת, גם אם הם הגיעו עם הנשים שלהם.
3 צפייה בגלריה
קסטוריאנו. "מוניטין שצברתי במשך שנים"
קסטוריאנו. "מוניטין שצברתי במשך שנים"
קסטוריאנו. "מוניטין שצברתי במשך שנים"
(פרטי)
"זו תחושה קשה. אני מגיעה עד לכאן ופתאום אתה לא עולה? זה מרגיז. זכור לי גם מקרה מלפני לא מעט שנים שלמונית עלתה חבורת נערים שנגעה בי. בסופו של דבר לא הגשתי תלונה כי לא רציתי להרוס להם את החיים והבנתי שהם היו שתויים".
ממליצה לנשים אחרות להיכנס לתחום?
"לא הייתי ממליצה להיכנס לתחום הזה ספציפית כי היום ירדה בו העבודה באופן משמעותי. לי יש מוניטין שצברתי במשך שנים ויש כבר אנשים קבועים שאני מסיעה, אבל למי שמתחיל היום מדובר בהוצאות גדולות וצריך להיות משועבד למונית".
מסר לנשים באשר הן?
"הייתי רוצה שכל הנשים יעריכו את עצמן יותר, ושידעו איך לעבוד וללמוד כדי להביא פרנסה הביתה".
לעדכונים: חדשות ראש העין