בקיץ האחרון הודיעה הפועל בני פתח־תקוה בכדורסל נשים על החתמה נוצצת במיוחד - קנישה בל. הגארדית האמריקאית (25), שמתנשאת לגובה 1.75 מטר, לא שיחקה כדורסל במשך שנה, אחרי שסעדה את אמה החולה בארצות הברית.
1 צפייה בגלריה
בל. "מבטיחה להחזיר לכולם על הקרדיט שקיבלתי"
בל. "מבטיחה להחזיר לכולם על הקרדיט שקיבלתי"
בל. "מבטיחה להחזיר לכולם על הקרדיט שקיבלתי"
( מינהלת ליגת העל לנשים)
בבני פתח־תקוה לא נרתעו, החליטו להמר עליה בכל הכוח ולא מתחרטים לרגע. למרות פתיחת עונה מהוססת עם הרבה חלודה שהצטברה במשך שנה ללא משחק, לאחרונה מתחילה קנישה לחזור לעצמה ומראה את הכישרון הרב הטמון בה. כעת היא מתפנה לספר על החיים הלא פשוטים שעברה, שכוללים מקלט לחסרי בית, ועל הדרך הארוכה שעשתה המאפשרת לה להתפרנס בכבוד הרחק מעולם הפשע שממש המתין לה מעבר לפינה.

החיים במקלט

היא נולדה למשפחה בת 16 אחים ואחיות באינגלווד, אחת השכונות הכי מסוכנות בשיקגו. אימה, איישה, ראתה את הנולד, ביקשה להרחיק אותה ממוקדי פשע פוטנציאליים והעבירה אותה למקלט לחסרי בית במינסוטה. דווקא לצד אותם מחוסרי הדיור ובסביבה לא הכי ספורטיבית בלשון המעטה החלה קנישה הקטנה לעשות את צעדיה הראשונים בענף הכדורסל.
קראו עוד>>
"לא רציתי לעזוב ובכיתי המון", היא משחזרת. "לא הבנתי למה אמא שלי עושה לי כזה דבר, אבל מהר מאוד הפנמתי שאם הייתי נישארת שם, הייתי יכולה להגיע בהמשך למקומות לא טובים".
קנישה, בעידוד אמא, התחברה מאוד לכדורסל ולמרות הקושי הכלכלי, הדברים הסתדרו בזכות אותה אם שעבדה בעבודה נוספת כדי לממן את החלום של ביתה.
בזכות כישרונה הגדול בלטה קנישה בנבחרות בתי הספר והתיכון. משם דברים החלו להסתדר כשמכללת מרקט הציע לה מלגה נחשבת. שנה במרקט ושלוש שנים נוספות במכללת מינסוטה, גרמו לקבוצת מינסוטה לינקס לבחור בה במקום ה־30 בדראפט ה-WNBA.
מספר חודשים מאוחר יותר החליטה קנישה לחשב מסלול מחדש כדי לנסות את מזלה בכדורסל האירופי.
כך קרה שהיא הגיעה לאליצור חולון, התחנה הראשונה בחייה מחוץ לגבולות ארצות הברית. "שמעתי על ישראל והבנתי שיש בה ליגה טובה, שאפשר להשתפר בה", היא אמרה עם נחיתתה והוסיפה: "ועדיין, העובדה שאני עושה את מה שאני אוהבת ומפרנסת את עצמי, אחרי כל מה שעברתי, זה לטעמי הניצחון הכי גדול שלי".
עונת 2019/2020 במדי אליצור חולון הסתיימה עם ממוצעים של 17.2 נקודות ו־3.7 כדורים חוזרים בממוצע למשחק. הנתונים המקצועיים של בל הרשימו מאוד את אנשי פתח־תקוה, ובראשם המאמן רועי לוין. לקברניטי הקבוצה קסם לא רק יכולתה המקצועית על המגרש, אלא בעיקר הדרך הקשה שעברה בחייה וחישלה מאוד את אישיותה. "הכרתי אותה עוד כששיחקה בחולון", מספר לוין.
"היא הגיעה לארץ כהבטחה גדולה, שיחקה יפה והצדיקה את הציפיות. בפתח־תקוה רצו אותה עוד קודם לכן, אבל בעונה שעברה היא החליטהלקחת פסק זמן מכדורסל כי אמא שלה חלתה והיא העדיפה להיות לצידה. כך גם קרה עד סמוך לפתיחת הליגה העונה".

"היא מדהימה"

התפנית בעלילה הגיעה כשפתח־תקוה חיפשה בקיץ שחקנית בעמדת הגארד, ובשיחה עם הסוכן של קנישה הוא הבהיר כי היא "פנויה ורוצה לחזור לשחק".
לוין, החתמתם שחקנית שלא שיחקה במשך שנה שלמה, זה חתיכת הימור.
"בהחלט, היינו בדילמה אם לקחת שחקנית שלא שיחקה כדורסל תחרותי במשך שנה ורק התאמנה ושמרה על כושר. התקשרתי אליה והיא נשמעה חדורת מוטיבציה. היא הסבירה שהיא רוצה לחזור ולשחק כדורסל, והלכנו על זה מתוך ידיעה ברורה של מה המשמעות שבלהנחית שחקנית כזאת שבועיים לפני פתיחת הליגה".
ומה גיליתם?
"שהיא מדהימה, בחורה שרוצה להתקדם ושכיף לאמן ולדבר איתה. למרות שהיא הגיעה חדורת מוטיבציה, בתחילת העונה לא הלך לה והיא הייתה מאוד מתוסכלת מזה. עודדנו אותה, תמכנו בה וביקשנו ממנה להמשיך לעבוד קשה מתוך מחשבה שהכל יסתדר בהמשך. לאט־לאט היא התחילה לחזור לעצמה".
זו אותה שחקנית של לפני ההפסקה הארוכה?
"היא עדיין לא יציבה, אבל אין עוררין על רמת הכישרון והיכולות שלה. האתלטיות שלה זה משהו בלתי רגיל . לאט־לאט היא מתחברת לקבוצה וחוזרת לעצמה, רואים את זה כל יום שעובר. אני מאוד שמח שהחזרנו אותה".
קנישה עצמה מברכת על הגעתה לפתח־תקוה ומספרת כי התקבלה בחמימות גדולה מצד ראשי המועדון, הצוות והשחקניות שמשחקות לצידה. עבורה מדובר בעוד תחנה משמעותית בקריירה ככדורסלנית מקצוענית מעבר לים.
קנישה, בעידוד אמא, התחברה מאוד לכדורסל ולמרות הקושי הכלכלי, הדברים הסתדרו בזכות אותה אם שעבדה בעבודה נוספת כדי לממן את החלום של ביתה
לדבריה, רוב הצלחתה נזקפת לזכות אימה, שהצילה אותה מחיים שהיו יכולים להיות על מסלול אחר לחלוטין. "העובדה שאני עושה את מה שאני אוהבת ומפרנסת את עצמי אחרי כל מה שעברתי, זה לטעמי הניצחון הכי גדול שלי", היא אומרת.
וכמה מילים על פתח־תקוה לסיום?
"מאוד התרגשתי לחזור לישראל. השנה האחרונה הייתה מורכבת עבורי והייתי חייבת להיות לצד אמא שלי, שאני חייבת לה הרבה.
"קיבלו אותי כאן באהבה גדולה ואני מרגישה שזה הבית והמשפחה שלי. כיף גדול לדעת שיש לי אוזן קשובה מהמנהלים, מהמאמן המדהים שלי ומכל מי שנמצא כאן. אני חוזרת לעצמי ואני מבטיחה להחזיר לכולם על הקרדיט שקיבלתי".
לעדכונים: חדשות ראש העין