"אני בדרך הנכונה, שלם איתה ומרגיש שזה משתלם לי", כך מספר השבוע ניתאי גרייס (17.5) מפתח־תקוה, שוער ישראלי שגדל במחלקת הנוער המפוארת של הלוזונים, ובגיל 16 עבר ממנה לקבוצת הנוער של אודינזה באיטליה.
2 צפייה בגלריה
גרייס. "רוצה לשחק ברמות הכי גבוהות ומסוגל להגשים את זה"
גרייס. "רוצה לשחק ברמות הכי גבוהות ומסוגל להגשים את זה"
גרייס. "רוצה לשחק ברמות הכי גבוהות ומסוגל להגשים את זה"
( יאיר שגיא)
המעבר לא הפתיע את אנשי מכבי פתח־תקוה, אחרי שבנובמבר 2019 התקבל במועדון מכתב רשמי ממועדון הפאר יובנטוס ובו הזמנה לגרייס להגיע למבחנים. הלוזונים שיתפו פעולה ונתנו אישור למהלך, וכמה ימים אחרי שהרשים את אנשי "הגברת הזקנה" הוא עבר לשלב הבא מבחינת האימפריה האיטלקית - חודש התאקלמות.
קראו עוד>>
לגרייס הוצע להתגורר באקדמיה ולהתאמן באופן שוטף עם הקבוצה כדי לבחון אם הוא מתאים למועדון בסדר גודל כזה, אלא שכמו בלא מעט העברות בעולם באותם ימים הקורונה טרפה את הקלפים.
ביובה העדיפו לחכות לסוף הנגיף, ומי שלא חיכתה הייתה אודינזה שקפצה על היהלום הצעיר והשאר היסטוריה. כיום משחק ניתאי בליגה הרביעית באיטליה כשוער ראשון ב"קסטלונובו", קבוצת בת של אודינזה, כדי לצבור ניסיון. אם הכל ימשיך להתנהל כשורה, נשמע עליו עוד הרבה בשנים הבאות.

לימודים וכדורגל

גרייס גדל בפתח־תקוה ולפני המעבר לאיטליה לא שיחק באף מועדון אחר. בתחילת כיתה י"א, בנובמבר 2020, הוא עבר ללמוד בתיכון אנקורי בעיר. "אנקורי הוא בית ספר מדהים ואני מודה על כך מדי יום", מספר גרייס.
"המורים שם החדירו בי את האמונה שאני יכול להצליח גם באתגר הלימודי בשילוב הכדורגל. כשהכרתי את המחנך החדש שלי, ליאור וייס, הוא התאים לי תכנית לימודים מיוחדת שאיפשרה לי ללמוד ולגשת לבגרויות בהצלחה, גם אם אני לא נוכח פיזית בכיתה. והכי חשוב: מבלי לוותר על החלום שלי להצליח כשוער באיטליה". 
וייס מספר כי "למודל של בית הספר קוראים 'מענה אישי לפרט במציאות משתנה'. דהיינו, אנחנו יודעים להתאים את המערכת החינוכית לצרכי התלמיד, ולא את התלמיד לצרכי המערכת. חשוב לנו באנקורי, מעבר ללימודים, להכיר בעובדה שלתלמידים יש עוד חיים שלמים מחוץ לבית הספר, שכוללים חוגים, תנועות נוער, קריירות שמתפתחות ועוד שלל תחביבים ועיסוקים.
"אנחנו רוצים לחזק ולטפח אצל כל ילד וילדה את הכישרונות הטבעיים הטבועים בהם. צוות המורים מהווה עוגן ותמיכה עבור התלמידים, הן בתחום הלימודי והן בהתפתחותם האישית". 
אזה נער ניתאי?
"יוצא מהכלל, יפה מבפנים ומבחוץ. הוא תלמיד נהדר ומיועד לסיים עם זכאות לתעודת בגרות בסוף כיתה י"ב. ניתאי עמד בכלל האתגרים הלימודיים עד כה, גם במהלך כיתה י"א וגם השנה בהיותו תלמיד כיתה י"ב. אנחנו בקשר ומשוחחים ומתכתבים מדי יום בזום או בווטסאפ. כשהוא נמצא בארץ לתקופות קצרות אנחנו נפגשים ומשוחחים על הכל".
כשניתאי עבר לאודינזה הוא התאמן תחילה עם הקבוצה הבוגרת, שהייתה במקום ה־13 בסרייה A, הליגה האיטלקית הבכירה ומהטובות באירופה, וכל זה בגיל 16. הוא התגורר באקדמיה של המועדון, והעובדה שהוא מחזיק בדרכון אירופאי עזרה לו במעבר.
2 צפייה בגלריה
ליאור. וייס. מתאים את המערכת לתלמיד
ליאור. וייס. מתאים את המערכת לתלמיד
ליאור וייס. מתאים את המערכת לתלמיד
(יאיר שגיא)
בקיץ 2021 הוא עבר לקבוצת "קסטלונובו", שבה הוא משחק כשוער ראשון, בתקווה לחזור בהמשך לאודינזה מחושל יותר. ניתאי, שמתגורר באיטליה ללא משפחתו, נמצא בימים אלה בישראל כחלק מנבחרת הנוער הלאומית והוא משתתף בטורניר עם נבחרות גרמניה, רוסיה ואיחוד האמירויות.

"רק ההתחלה"

אז האם הוא באמת חי את החלום? "אני יודע בדיוק מה הציפיות ממני והיכן אני נמצא", הוא אומר. "ההכנה שלי למעבר הייתה מאוד מפוקסת והבנתי מה אני עומד לחוות. ידעתי כבר הרבה זמן לפני לאן אני מגיע".
האמנת שבגיל כל כך צעיר תשחק כדורגל באיטליה?
"זה היה התכנון שלי מגיל מאוד צעיר, לשם שאפתי וכיוונתי. ידעתי שאני מסוגל להגיע לרמות האלה וזו רק ההתחלה".
עד כמה אתה שחקן משמעותי בקבוצה?
"אני שוער ראשון שפותח בכל משחק, שיחקתי את כל המשחקים. המאמן מאוד מאמין בי והבהירו לי מההתחלה שהם בונים עלי. הסבירו לי שגם אם אעשה טעויות של שוער חסר ניסיון, הם נותנים לי גב. זה נותן לי ביטחון".
מרגיש שאתה מתקדם מקצועית?
"ברור, בכל שנה אני מרגיש שאני מתקדם עוד קצת. המטרות שלי הן להתקדם, והמעבר לאיטליה הקפיץ את היכולת שלי. אם הייתי מרגיש שאני לא מתקדם, הייתי אורז את החפצים וחוזר הביתה".
אתה מרגיש את הבדלי הרמות בין הכדורגל הישראלי לאיטלקי?
"אני מאוד מחזיק מהכדורגל הישראלי והשחקן הישראלי. יש בארץ מאמנים נהדרים ושחקנים מצויינים. אני חושב שההבדל העיקרי הוא בחשיפה שאני מקבל ובקצב של המשחק".
אתה עדיין נער. עד כמה המרחק מהמשפחה ומהחברים, והקושי של שפה מקשה עליך?
"זה אתגר לא פשוט, אבל אני עושה הכל כדי להסתגל לחיים באיטליה. אני מדבר את השפה באופן שוטף וקיבלו אותי בצורה חלקה. בנוסף, יש לי פה המון חברים, אבל כמובן שהמשפחה והארוחות שישי חסרים לי".
מה החלום הגדול שלך?
"למצות את הפוטנציאל שלי, להגשים את החלום ולהרגיש מסופק. אני רוצה לשחק ברמות הכי גבוהות ומסוגל להגשים את זה".
איפה נראה את ניתאי גרייס בעוד חמש שנים?
"באירופה, באחת הליגות הבכירות, מגשים את החלום של כל כדורגלן וחי כמקצוען באחת מהקבוצות הטובות באירופה, וכמובן בנבחרת הבוגרת של ישראל".
ובארץ איפה היית רוצה לשחק?
"אני לא פוסל שום דבר, אבל מתרכז באיפה שאני היום. המטרות שלי זה להמשיך לשחק באירופה ולבנות את השם שלי והקריירה שלי באירופה".
לעדכונים: חדשות ראש העין