אילו היו מבשרים לכם שישראלי זכה בתואר אלוף אירופה, סביר להניח שהייתם חושבים כי מדובר בג'ודוקא, מתעמל או גולש. אלא שלפני שבועות אחדים היה זה נועם ששון מגני תקווה, בסך הכל בן 8, שקטף את התואר היוקרתי באליפות אירופה בשחמט לתלמידי בתי ספר עד גיל 9 שהתקיימה ביוון.
2 צפייה בגלריה
ששון. כבוד רב לגני תקווה ולמדינה
ששון. כבוד רב לגני תקווה ולמדינה
ששון. כבוד רב לגני תקווה ולמדינה
(צילום: גיל ששון)
כמו ספורטאים בוגרים, גם ששון זכה לרגעי תהילה כשעלה על הפודיום אוחז בדגל ישראל למשמע ה'תקווה' ("היה מרגש מאוד") ובהמשך קיבל כמיטב המסורת וכיאה למעמד ברכות מנשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר התרבות, חילי טרופר. ואם תשאלו אותו, הוא לא מתכוון לעצור, בדרך אולי להיות מגנוס קרלסן הבא.

"משהו מעבר"

למרות גילו הצעיר, לששון, תלמיד כיתה ג' בבית הספר 'גנים' במועצה המקומית, ניסיון לא מבוטל בשחמט שבו הוא החל לשחק בגיל 4.5. "במהלך יום כיפור סבתא שלי לימדה אותי לשחק ופשוט אהבתי את זה", הוא מספר. "נרשמתי לחוג, ואחרי שנתיים נסעתי לאנגליה לתחרות הראשונה שלי בחו"ל. זכיתי במקום הראשון לגילאי 8".
עד כמה גדול הכישרון של נועם? אביו גיל מספר כי "תחילה הוא שיחק עם ילדים בגילו, אלא שבמועדון 'שחמט לכל' שבסביון, בניהולו של ליאור איזנברג, ראו מהר מאוד שיש בו משהו מעבר. הם העלו אותו לקבוצה של גילאי 10-12, למרות שהיה רק בן 6 וגם שם הוא בלט.
קראו עוד>>>
"ראו שאין קבוצת גיל מתאימה לו, אבל כאן נכנס העניין החברתי ולא רצינו שיתאמן עם ילדים בני 13, אז הצמידו לו שני מורים מטעם המועדון, אנדריי גורבנוב ודניאל טרטקובסקי, שכל אחד מהם מעביר לו שיעור בן שעה וחצי בשבוע. מלבד זאת יש לו עוד משחק או שניים בשבוע שכל אחד מהם 3-4 שעות. בנוסף, הוא משתייך לקבוצת מחוננים של איגוד השחמט והוא הכי צעיר שם".
בניגוד לחבריו לכיתה ובכלל לבני גילו שמשחקים במשחקים מודרניים יותר כמו פורטנייט ומיינקראפט, אצל נועם ששון, כמו שהבנתם, הסיפור שונה. "אני משחק בזה פחות", אומר נועם. "שחמט יותר מעניין אותי, אבל אני משחק גם פיפ"א".
איך משלבים בין שחמט, לימודים וחיי החברה?
נועם: "קצת קשה לפעמים בלימודים כי צריך להשלים, אבל הכל בסדר".
גיל מעיד כי נועם יודע לשלב היטב בין הדברים: "הוא תלמיד מצטיין ומשלים את הפערים מהר מאוד כשהוא חוזר מתחרויות. יש פער אבל הוא נסגר מהר. גם בית הספר בא לקראתנו. המורה והמנהל מכירים את היכולות שלו, כך שבכל פעם שאנחנו טסים הם מבינים שקל לו להשלים אחר כך.
"גם הפן החברתי מאוד חשוב לנו, ואנחנו דואגים שהוא יילך לחברים ושיבואו אליו. יחד עם זאת, יש הרבה הקרבה מהצד שלו והוא מבין שעצם זה שהוא חכם לא אומר שהוא לא צריך להשתפר בשחמט ולהשקיע המון. אז לפעמים זה פחות זמן טלוויזיה אבל זה בא ממנו.
2 צפייה בגלריה
קרלסן. מודל לחיקוי
קרלסן. מודל לחיקוי
קרלסן. מודל לחיקוי
(צילום: shutterstock)
"בגלל התשוקה שלו למשחק, יש ימים שהוא משקיע הרבה, יושב מול המחשב ופותר חידות, לומד טקטיקות ומשחק מול יריבים בעולם, ויש ימים שבאים אליו חברים. בממוצע הוא עוסק בשחמט במשך שעתיים ביום".

"היה כיף"

לפני כשלושה שבועות, כאמור, זכה נועם באליפות אירופה לתלמידי בתי ספר עד גיל 9 שנערכה ביוון, כשהתמודד מול שחקנים מרומניה, גיאורגיה, אוקראינה טורקיה, שוויץ ועוד. את חלקם הגדול כבר הכיר מתחרויות קודמות.
לאורך תשעה ימים שיחק נועם משחק אחד בכל יום, שנערך בממוצע 3-4 שעות, ובסך הכל רשם חמישה ניצחונות וארבע תוצאות תיקו.
בסיום תשעת הימים המפרכים זכה נועם במדליית הזהב ועלה על הפודיום לקול תשואות מאות הנוכחים באולם ונגינת "התקווה". "שמחתי מאוד שהשמיעו את ההמנון, וכמובן על כך שסיימתי במקום הראשון אחרי תחרות קשה", משחזר נועם. "זה היה כיף".
אביו מוסיף: "כל משחק שלו היה כמו לשבת ולעשות מבחן במשך ארבע שעות. לכן זה גם דרש הכנה מתאימה, ואחרי תשעה ימים כאלו אינטנסיביים, לראות את הילד מצליח ומגיע למטרות שלו ולאן שהוא כיוון - היה נורא מרגש, ובכלל לשמוע את התקווה במדינה זרה".
איך קיבלו אותך בבית הספר לאחר הזכייה?
נועם: "הכינו לי שלטים כמו 'נועם האלוף', והיו גם כמה ילדים שרצו להצטלם איתי".
אלא שלא רק בבית הספר זכה נועם לקבלת פנים חגיגית. זמן קצר לאחר הנחיתה, קיבל השחמטאי המחונן הזמנה ללשכתה של ראשת המועצה, ליזי דלריצ'ה, שאירחה אותו עם משפחתו והודיעה לאחר מכן כי "לאור הצלחתו, היה לי חשוב באופן אישי לתת לנועם תעודת הוקרה על הכבוד הרב שהביא ליישוב ולמדינה.
"עדכנתי אותו באופן אישי כי הוא עומד בקריטריונים לקבלת מלגה לספורטאים מצטיינים כבר בשנה הבאה, ואני קוראת מפה לכל הספורטאים והספורטאיות ביישוב להגיש מועמדות לזכאות המלגות לשנת 2023 שתפתח בתחילת השנה". מלבד דלריצ'ה, נועם זכה כמיטב המסורת השמורה לספורטאים הזוכים באליפות אירופה/עולם לקבל ברכות מראש הממשלה, נשיא המדינה ושר התרבות חילי טרופר.
למרות ההצלחה הגדולה, נועם וגיל לא מסתנוורים ומביטים קדימה אל המטרות הבאות. "אני רוצה להיות אלוף עולם לכל הגילאים", אומר נועם, שמעריץ את רב האמן והמדורג ראשון בעולם בשחמט במשך יותר מעשור, הנורבגי מגנוס קרלסן. "אני מוכן לוותר על דברים וגם היום אני מוותר על כמה".
גיל מוסיף: "בתחרות הזו התלוויתי אליו כהורה, אבל הייתי מעדיף שיהיה לצידו גם מאמן, במיוחד בכל הקשור לפן המנטלי והפסיכולוגי. זה דבר קריטי מאוד. לצורך העניין, המשלחת הטורקית הגיעה עם נבחרת של 40-50 איש שכוללים מאמנים וכולם היו מדוגמים עם תלבושות כמו שנבחרת צריכה להיראות. מעבר לתועלת עבור השחמטאי, זה משדר הרבה, וגם לשם אנחנו שואפים".
לעדכונים: חדשות ראש העין