2 צפייה בגלריה
צילום ארכיון: שאול גולן
צילום ארכיון: שאול גולן
צילום ארכיון: שאול גולן
בתקופה האחרונה מתלוננים תושבים רבים בראש העין והסביבה על ריחות חריפים, שגורמים לתופעות לוואי כגון צריבות בעיניים, בחילות ותחושה של מחנק. מבדיקה שנערכה על ידי רשויות נוספות באזור, המקור של התופעה היא שריפת פסולת שמקורה ביישובים הסמוכים לראש העין והסביבה. מדובר על יישובים הנמצאים באזור מערב השומרון והשרון.
ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה, פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם עוד 17 ראשי רשויות, לאור בעיית זיהום האוויר שמקורה בתופעת שריפת הפסולת. במכתב מפנים ראשי הרשויות אצבע מאשימה אל רשויות האכיפה במדינה: “התופעה פוגעת באיכות החיים של תושבי המדינה ונראה כי הגורמים העוסקים בכך מצליחים לפעול באין מפריע בשל אזלת ידן של רשויות האכיפה”, נכתב בפנייה לראש הממשלה.
“שריפות מסוג זה פוקדות את אזור השרון ומערב השומרון והן בוערות לאורך כל שעות היממה ובכל ימות השבוע. באין אכיפה, בשנים האחרונות הולכת התופעה ומחריפה עד כדי פגיעה יום-יומית בבריאותם ובאיכות חייהם של מאות אלפי תושבי האזור והיישובים שבסביבתו”.
2 צפייה בגלריה
שלום בן משה. צילום: מתוך אתר עיריית ראש העין
שלום בן משה. צילום: מתוך אתר עיריית ראש העין
שלום בן משה. צילום: מתוך אתר עיריית ראש העין
בהמשך המכתב, מסבירים ראשי הרשויות כי השריפות הללו פולטות לאוויר חומרים רעילים רבים ומגוונים, שחלקם ידועים כמסרטנים. “שריפות של דלקים, צמיגים, אסבסט, פלסטיק, חומרי הדברה, חומרים כימיים, שאריות צבע ופגרי בעלי חיים הפכו באזורנו לדבר שבשגרה”, המשיכו. “קיים חשש כבד כי תושבי האזור חשופים לסכנות בריאותיות קשות ביותר”.
מלבד בן משה חתומים על המכתב גם כמה ראשי רשויות נוספים מהאזור. ביניהם ראש מועצת כפר קאסם, עאדל בדיר, ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי, דגן, ראש מועצת אורנית, שלומי לנגר, ראש מועצת ג’לג’וליה, פאיק עודה, ראש מועצת כפר ברא, מחמוד עאסי, וראש עיריית פתח-תקוה, איציק ברוורמן.
בקריאה להתערבותו האישית של ראש הממשלה בנושא, כתבו עוד: "במדינת ישראל חוקים ותקנות רבים האוסרים שריפת פסולת וגרימת זיהום אוויר, אך אלה נותרו בכתובים בלבד. לצערנו, למרות היקף התופעה העצום, משרדי הממשלה ‘מגלגלים’ את האחריות מאחד לאחר ותושבינו נותרים חסרי אונים”.