"הרצון הכי גדול של המחבלים זה להשאיר אותנו מפוחדים". כך אומר השבוע תושב אלעד, לאחר הפיגוע האכזרי בו נרצחו שניים מתושבי העיר: יונתן חבקוק ובועז גול ותושב לוד, אורן בן יפתח. התושבים שלא העלו בדעתם כי מעשה אכזרי שכזה יתרחש מתחת לחלון ביתם, מספרים כי הם מתכוונים להמשיך בשגרת חייהם, אך מייחלים לתגבור אמצעי האבטחה.
2 צפייה בגלריה
מזירת הפיגוע באלעד
מזירת הפיגוע באלעד
מזירת הפיגוע באלעד
(צילום: איתן צוברי )
"יש פה המון פועלים בעיר, לא מעט מהם ככל הנראה שב"חים אבל אף פעם לא חשבתי שיהיה אירוע בסדר גודל כזה מתחת לבית שלי באלעד, מרכז הארץ", מספר ל"מיינט ראש העין" איתן צוברי, מתנדב מד"א שמתגורר סמוך למקום הפיגוע, והיה בין הראשונים שהגיע לזירה, כדי לנסות ולסייע לאורן בן יפתח ז"ל שנפגע ראשון.
קראו גם:
"הייתי בהרבה אירועים לא נעימים בחיים שלי אבל אירוע כזה היה מאופיין באכזריות קשה. הזירה הייתה נראית כמו בית מטבחיים. הרגשתי שאני שחקן בסרט אימה בלי שלמדתי משחק. ברגע כזה אתה עובד כמו מכונה כשהרגש מופרד מהשכל. לאחר מכן שאתה חוזר זה תופס אותך", מספר צוברי.
מה עובר עליך בימים שלאחר מכן?
"העובדה שהמחבלים לא נתפסו באותו ערב העיקה לי מאוד. זה לא היה פחד כמו תחושת פספוס. הייתה לי הרגשה שהם יהיו באזור העיר כי הם עבדו כאן והופעל עליהם לחץ באמצעים שונים כדי למנוע מהם לזוז יותר מדי. בגלל שיש לי משפחה וילדים והם פוחדים, אז אתה בעיקר נותן להם חיזוקים. מסבירים להם שיש אנשים רעים בעולם וזה בסדר לפחד.
"למרות זאת, זה לא שינה את שגרת החיים שלנו חוץ מזה שהשארתי את הילדים בבית בשבת ולמחרת ליוויתי אותם עד בית הספר. ניסיתי להכניס אותם לשגרה כמה שיותר מהר. ברגע שהבנתי שהם נתפסו, הייתה הקלה מסוימת. אלה אנשים שעומדים איתנו בסופר ואי אפשר לדעת איפה זה יתהפך עלינו. יחד עם זאת אני עושה הפרדה בינם לבין אנשים טובים שאני מכיר מהמגזר הערבי".
2 צפייה בגלריה
מימין: בועז גול, אורן בן יפתח ויונתן חבקוק ז"ל
מימין: בועז גול, אורן בן יפתח ויונתן חבקוק ז"ל
מימין: בועז גול, אורן בן יפתח ויונתן חבקוק ז"ל
(מתוך הרשתות)
הפיגוע שינה את ההתנהלות שלך ביומיום?
"אני מתפקד רגיל כרגע. העשייה והשגרה הם סוג של ריפוי אבל אני מתפלל להשם שזה לא יפגוש אותי בחודשים הקרובים. אני חושב שאלעד צריכה לחזור לשגרה מלאה כי מה שהם רוצים זה להשאיר אותנו מפוחדים וזה הדבר הכי גרוע שיש. מה שכן, צריך לשפר את הביטחון, לערוך יותר בקרה על כניסה של פועלים מול הרשויות השונות ועוד".
אתה מרגיש פגיעה בתחושת הביטחון?
"ברור. הם נכנסים מכל הכיוונים. הם לא צריכים את הכניסה הראשית לעיר והם נכנסים דרך הגדרות, דרך היערות חופשי. הם גם אומרים את זה. השם שומר עלינו אבל אנחנו צריכים לעשות השתדלות".
גם שלמה יזדי, בעל עסק באלעד, מספר על תחושה קשה של חוסר ביטחון הפוקדת את תושבי העיר. "הידיעה על הפיגוע ועל מותו של יונתן חבקוק אותו הכרתי היטב תפסה אותי בהלם מוחלט. זה ממש מפחיד", הוא אומר.
עד כמה החשש גדול באלעד כרגע?
"הייתה תחושה שזה לא יגיע לאלעד, כי מה לעיר הזו ולמחבלים? אבל אחרי הפיגועים בבני ברק, חדרה ובאר שבע התחילו להבין בעיר שזה יכול לקרות בכל מקום והיום, אחרי הפיגוע שתוכנן מראש בעיר, מבינים את זה עוד יותר. המחבלים רוצים כנראה להראות שהם מגיעים ויגיעו לכל עיר ועיר. למרות זאת אני באופן אישי ימשיך להתנהל כרגיל. במציאות הכואבת שלנו, עוד יומיים-שלושה חלילה יהיה אירוע במקום אחר ויהיו שקועים בו וישכחו מאלעד".
מה אפשר לעשות כדי להגביר את תחושת הביטחון?
"לא חושב שיצליחו כי יש הרבה פרצות לעיר מכל הכיוונים. בהתחלה הייתה שמירה אבל מאז שהגדרות מסביב לאלעד נפרצו ונקרעו אתה יכול להיכנס מכל מקום. העניין הוא שהפתרון לא צריך להיות בסגירת התושבים כמו בכלוב כדי שלא יפחדו. הרוצחים הם אלו שצריכים לפחד במקום ללכת בבטחה היכן שהם רוצים".
גם ברשתות החברתיות קוראים התושבים בימים האחרונים לרשויות השונות לפעול כדי להגביר את האבטחה בעיר.
אחד מהם, הוא לא אחר מאשר חבר מועצת העיר, יניב בדלוב, שביקר את ראש העירייה שלדבריו הודיע שמבחינתו לא תהיה גדר היקפית חכמה ולא יהיו שומרים בכניסות לעיר, ובהמשך קרא לחברי העירייה "להתעשת, להתגבר על הפחד ולחשוב שוב, ביטחון התושבים חשוב הרבה יותר מכל פוליטיקה או תקציב לקהילתכם.. תתעשתו! מה זה מעניין כמה כסף זה עולה?".
תגובת העירייה תובא כשתתקבל.
לעדכונים - חדשות ראש העין