האם עתיד אזור התעשיה בכפר קאסם בסכנה? תנועת רגבים הגישה לאחרונה עתירה לבית המשפט המחוזי בלוד בין היתר נגד עיריית כפר קאסם והוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיר, בטענה כי אזור התעשיה הסמוך לכביש 5 נבנה ללא היתרים ובאופן לא חוקי על גבי קרקעות המיועדות לחקלאות.
1 צפייה בגלריה
אזור התעשייה בכפר קאסם
אזור התעשייה בכפר קאסם
אזור התעשייה בכפר קאסם
(צילום: רגבים)
על פי כתב העתירה שהגישה התנועה שהוקמה להגדרתה "במטרה להוביל לקביעת סדר יום יהודי וציוני למדינת ישראל בהיבטי קרקע וסביבה", לאורך השנים האחרונות הקימו עיריית כפר קאסם והוועדה המקומית לתכנון ובניה "במעשיהן ו/או במחדליהן אזור תעשייה רחב היקף על גבי המקרקעין, ללא כל היתר ובניגוד לכל דין ובכלל זה סללו ו/או אפשרו את סלילתם של כבישים רבים על גבי המקרקעין, פרצו ו/או אפשרו פריצתם של צירי תנועה לכיוון הכבישים הראשיים באזור, אפשרו את בנייתם והקמתם של מאות מבני תעשייה וביניהם מפעלי תעשיה כבדה המוגדרים כמפעלים מזהמים, וכן אפשרו את חיבורם של מבני התעשייה הבלתי חוקיים לקווי חשמל, צנרת הביוב וקווי המים".
עוד ציינו בתנועה כי "המשיבות עוצמות עיניים במשך שנים ומאפשרות את פעילות אזור התעשייה הבלתי חוקי, אשר גורם לנזק כלכלי גדול לבעלי עסקים הפועלים כחוק באזור, לסיכון בטיחותי עצום לנוסעים בכביש הסמוך, לזיהום סביבתי חמור וקבוע, לנזק כבד לסביבה ולפגיעה מתמשכת בתושבי האזור, והכל תוך התעלמות מחובתן החוקית לאכוף את חוקי התכנון והבניה ורישוי העסקים".
מתנועת רגבים נמסר כי העתירה הוגשה לאחר שבמהלך השנה וחצי האחרונות התנהלה תכתובת ממושכת מול הרשויות השונות, בדרישה לאכוף את החוק במקום, "אך הפניות זכו להתעלמות ממושכת או למענה לקוני. העתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון, הועברה בימים האחרונים גם לכ-100 מהעסקים הפועלים במקום".
"מדובר באחד המקרים הבוטים של הפרת חוקי התכנון והבניה, חוקי שמירת הסביבה, וחוק רישוי עסקים במדינת ישראל, ולא מדובר במקום רחוק מהעין, אלא באחד המקומות הכי מרכזיים במדינת ישראל", אומר מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים".
סגן ראש העירייה, עאיד בדיר, מסר בשם העירייה: "אנחנו מבקשים כבר תקופה ארוכה לקדם את השטח מבחינת תכנון ובניה. זה אינטרס גדול של עירייה. עד עכשיו מינהל התכנון טרם קבע אילו שטחים יוקצו ובאיזה היקפים. העירייה מקדמת ותמשיך לעבוד על מנת לאשר וללחוץ על משרדי ממשלה לקדם את התוכנית.
"אנחנו פנינו רבות והנושא בטיפול כדי למצוא פתרון תכנוני למתחם, והעירייה הגישה בקשה לחלוקת הכנסות עם עיריית ראש העין מאזור התעסוקה אפק. אנחנו גם מקדמים ארבע שכונות מגורים חדשות ויש לנו חשיבה מכרעת בפיתוח העיר והמתחם. צריך להזכיר לעמותת רגבים שהקרקע היא בבעלות פרטית ולא קרקע שיש עליה מחלוקת מצד המדינה. אנחנו משתפים פעולה עם מוסדות התכנון.
"אכיפה נגד עסקים באיזור הלא מתוכנן מתבצעת באופן שוטף על ידי היחידה הארצית. אנחנו לא צריכים עמותה כמו רגבים שתטיף לנו מוסר".