פתח תקוה: הנקניקייה נוסטלגית, הבייגל רומני // אורי קידר
ככה הכל התחיל: בדרי דגמי ז"ל הגיע מעיראק לישראל, ואחרי שהות במעברת סירקין קבע את מגוריו בפתח תקוה, שבה מתגוררים כיום גם שני בניו, עוזי ונחום.
5 צפייה בגלריה
קפה דגמי. "הפוליטיקאים מגיעים למשש כאן את הדופק" | צילום: ריאן
קפה דגמי. "הפוליטיקאים מגיעים למשש כאן את הדופק" | צילום: ריאן
קפה דגמי. "הפוליטיקאים מגיעים למשש כאן את הדופק" | צילום: ריאן
הוא החל כפועל במפעל חוטים בעיר, ובמהלך עבודתו הפך לאחראי על חדר האוכל של העובדים. כשהמפעל נסגר החליף מספר מקומות עבודה הקשורים להסעדה, עד שבשנת 1988 רכש קיוסק קטנטן, שלא היו בו שולחנות או מקומות ישיבה. דגמי הוסיף אוכל, קפה ותחנה למילוי טוטו ולוטו. בדרי ז"ל הלך לעולמו לפני כשלוש שנים, ועוד קודם לכן החלו בניו לנהל יחדיו את המקום.
הקפה שלנו: "הפוך, אספרסו, שחור, נס וקפה קר".
המנה המבוקשת ביותר: "בייגלה רומני קשה ופריך, שהלקוחות שלנו אוהבים מאוד, בעיקר עם תוספות של חמאה או בצורת טוסט. ויש כמובן גם את הנקניקיות, שהפכו לסמל. אנשים שגדלו על המקום באים עד היום מרחוק במיוחד כדי לאכול את הנקניקייה הנוסטלגית. אנחנו מכינים אותה כמו פעם - עם המכשיר המיוחד. אנחנו עושים חור בלב הלחמנייה ולתוכו משחילים את הרטבים והנקניקיות".
כבר לא: "אין מנות שיצאו מהתפריט. הכל נשאר כפי שהיה".
מה השתנה: "מעבר לשינוי שעבר המקום - מהקיוסק הקטן לבית הקפה של היום - הוספנו לאחרונה בר סלטים מיוחד, עם ירקות, מבחר גבינות, חמוצים, חצילים ועוד".
רגע בלתי נשכח: "אחד הלקוחות הכי ותיקים ואהובים שלנו היה דויד חביב ז"ל, שהלך לעולמו לפני כשנתיים. דוד היה המעסה של מכבי פתח תקווה בכדורגל במשך שנים ארוכות והיה מגיע בכל בוקר, בשעה מאוד מוקדמת, שותה נס על חלב, אוכל בייגלה ועובר על כל העיתונים. בהשראתו החלטתי ללכת ללמוד את הנושא בעצמי ונפתחה לי נישה נוספת בחיים. הוא כיוון אותי והדריך. כשבאו להודיע לי שהוא נפטר היה לי קשה מאוד. הזלתי דמעות במשך דקות ארוכות".
מפורסמים שביקרו במקום: "לפני בחירות מקומיות וארציות מגיעים פוליטיקאים רבים למשש כאן את הדופק. גם ספורטאים רבים בהווה ובעבר מגיעים אלינו. מיקי ברקוביץ', מוטי ארואסטי, פיני גרשון, ציפי לבני, ראשי העירייה של פתח תקווה וגם מנחם הורביץ, שערך כאן ראיון עם יקיר העיר שלום קול".
הפרלמנט: "יש שלושה פרלמנטים שמתכנסים במקום באופן קבוע. אחד מהם הוא הפרלמנט הפוליטי, שמתכנס כאן בשעה 8:30 בבוקר. אלה פנסיונרים, עכברי אקטואליה, שמעודכנים בכל ומקיפים את כל נושאי הקשת הפוליטית. לא פעם קרה שנדרשתי להרגיע ויכוח סוער במיוחד. כשהטונים מתחילים לעלות אני מצלצל בפעמון מיוחד בבית הקפה, והם יודעים שצריך להוריד את הווליום ולהירגע קצת. בפרלמנט הספורט יש שחקני עבר משתי קבוצות העיר הבכירות לצד אוהדים. תמיד יש אקשן בין אנשי הפועל ומכבי, בעיקר לקראת דרבי. בימי שישי בצהריים מתכנס הפרלמנט הצעיר, שיושב עם נרגילה ונרגע מעול השבוע".
קפה דגמי, מוהליבר 8, פתח תקוה
5 צפייה בגלריה
מילנר בקפה דבורה | צילום: ריאן
מילנר בקפה דבורה | צילום: ריאן
מילנר בקפה דבורה | צילום: ריאן
רמת גן: הקרמשניט של אמא // הילה דוידי
ככה הכל התחיל: דבורה מילנר הלכה לעולמה לפני ארבע שנים בגיל 87, אבל רוחה עדיין מרחפת בין המנות המוכרות של בית הקפה, שנפתח בשנת 1967 ונושא עד היום את שמה. לנעליה של דבורה נכנס בטבעיות בנה עופר מילנר (58), שמנהל את המקום ברוח האם המייסדת.
המנה המבוקשת ביותר: "'ארוחת הבוקר של דבורה', שכוללת פלטת ירקות חתוכים, בייגל טוסט ואומלט. אליה מצטרפות העוגות המפורסמות: קרמשניט, שטרודל תפוחי עץ ועוגת שזיפים".
מה השתנה: "בינתיים אנחנו נשארים אותו דבר, וזה עושה את העבודה", מסביר מילנר. "יש מקומות בודדים שנשארו בסגנון כמו שלנו".
רגע בלתי נשכח: "בשנת 1973 רכש אחיינה של אמי את המקום והעסיק אותה כעובדת", מספר מילנר. "עד אז היא עבדה במשק בית וטיפלה בילדים. כעבור מספר חודשים האחיין החליט למכור את המקום, ואמא שלי, שהיתה אז בת 45, אמרה לו, 'תן לי, אני אקנה ממך'. היא לקחה הלוואות, נעזרה בחברים, ומאז הכל היסטוריה".
מפורסמם שביקרו במקום: "משה דץ, חני נחמיאס וצופית גרנט, שממשיכים להגיע בעיקר בשעות הבוקר. ביקרו אצלנו גם רמטכ"לים ואישי ציבור מוכרים".
הפרלמנט: "בימי שישי, כבר במשך שנים, מגיעים אלינו באופן קבוע מספר פרלמנטים. יש ביניהם קבוצה של שמונה, שמתיישבים כאן קבוע אחרי הליכה בפארק הלאומי. פרלמנט אחר הוא של יוצאי עירק, שנפגשים באופן קבוע לפני כן ליד שער התותים בפארק".
קפה דבורה, רזיאל 26, רמת גן
5 צפייה בגלריה
מרסנד. פולה הייתה לוקחת, הנהג היה חוזר לשלם | צילום: ריאן
מרסנד. פולה הייתה לוקחת, הנהג היה חוזר לשלם | צילום: ריאן
מרסנד. פולה הייתה לוקחת, הנהג היה חוזר לשלם | צילום: ריאן
תל אביב: הסהרונים של פולה בן גוריון // מירב שלמה
ככה הכל התחיל: קפה מרסנד הוקם בשנת 1955 בידי ולטר וחנה מרסנד (בגרמנית: חול ים). בשנת 1972 החליף הבן מייק את דור המייסדים, ובשנת 2005 עבר שרביט הניהול בשלישית, הפעם לבועז טרגרמן, הבעלים של המקום עד היום.
הקפה שלנו: קפה שמכין טרגרמן בחליטה אישית.
המנה המבוקשת ביותר: "המנות של דור המייסדים שוכללו במהלך השנים. המנה הנמכרת ביותר בימים אלה היא ארוחת בוקר מיוחדת, עם ביצים קשות שמוגשות ב'מגש של פעם' וריבה שנרקחת במקום. ומובן שאי אפשר שלא להזכיר איך בשנת 1967, בזמן החגיגות על שחרור ירושלים, הכינו כאן עוגת ניצחון מיוחדת, שנראתה כמו אבני הכותל".
כבר לא: "הפסקנו להגיש את סהרוני הפרג".
מה השתנה: "לתפריט התווספו מנות פשוטות אך מוקפדות, ביניהן שקשוקה, קציצות בפיתה, קוסקוס, קבב במחבת וסלט קיסר. לפעמים מתארחים כאן שפים מוכרים, כמו הילה אלפרט, יובל ג'ו הרגיל ואחרים".
רגע בלתי נשכח: "פולה בן גוריון היתה נכנסת לבית הקפה, מכניסה עוגיות סהרונים לתיק והולכת. הנהג של בן גוריון היה מחזיר אותה הביתה ואז מגיע ומשלם עבור כל מה שלקחה. זה היה מין טקס קבוע. מהמרסנד היא היתה עוברת אל חנות הירקות, לוקחת פירות, והנהג בעקבותיה, מגיע לשלם".
מפורסמים שביקרו במקום: "בין הפוליטיקאים היו דוד בן גוריון, ירוחם משל ומשה דיין. ברשימת השחקנים נכללו קרן מור, אילן פלג וג'ף גולדבלום. ובין הזמרים היו חברי הלהקה של מדונה האמן והמעצב רון ארד ואחרים".
הפרלמנט: "מדי יום שישי מגיעים לפרלמנט הבמאי איתן גרין, הסופר חגי ליניק, הפסיכואנליטיקאי ערן רולניק וכותבים נוספים. במשך שנים היה לנו פרלמנט של 13 נשים שהתמידו להגיע. למרבה הצער, רובן הלכו לעולמן".
קפה מרסנד, רחוב בן יהודה 70, תל אביב
5 צפייה בגלריה
דוד וחיה גלזר והעוגות בעוגל'ה | צילום: ריאן
דוד וחיה גלזר והעוגות בעוגל'ה | צילום: ריאן
דוד וחיה גלזר והעוגות בעוגל'ה | צילום: ריאן
קריית אונו: הטורט בוטל, הפרג נשאר // אור וייל
ככה הכל התחיל: דוד וחיה גלזר הגיעו לקרית אונו בשנת 1980. את עוגל'ה הם פתחו בשנת 1989, לאחר שעשר שנים קודם לכן הקימה אחותה של חיה את עוגל'ה ברמת גן. "היום אנחנו עדיין עובדים במקום", הם אומרים. "אבל שוקלים להעביר בעתיד את המושכות לדור הבא".
הקפה שלנו: "הפוך אספרסו, אמריקנו ועוד".
המנה המבוקשת ביותר: "העוגות שלנו, שכולן הונגריות. פרג, שמרים וגבינה והן ללא ספק הכי פופולריות".
כבר לא: "הורדנו מהתפריט את עוגת הגבינה עם הצימוקים ואת טורט הקצפת. בעיני הצעירים המנות האלה היו קצת כבדות והחלטנו להיות קשובים לשינויים".
מה השתנה? "לפני 12 שנה הוקם קניון קרית אונו ממש במקום שלנו. בחרנו שלא להיכנס ולפעול בתוכו, אלא להמשיך במתכונת הרגילה ולמכור על הרחוב".
רגע בלתי נשכח: "מרגש אותי לראות את הדור השני והשלישי של הקליינטים הוותיקים שהגיעו אלינו בתחילת דרכה של עוגל'ה. זאת ההוכחה בעיניי שהמקום הזה הוא משפחה ולא תלוי בזמן".
מפורסמים שביקרו במקום: "היו במרוצת השנים לא מעט שמות מוכרים וידועים בכל בית: שחקנים, זמרים, מוזיקאים, סופרים, עיתונאים וגם שרים וח"כים".
פרלמנטים: "יש פה פרלמנט של נשים, שנוצר מחברויות שנרקמו אצלנו. יש גם פרלמנט של אזרחים ותיקים, שתמיד מלווה בהרבה דיבורים, צחוק ואווירה מאוד משעשעת".
עוגל'ה, שלמה המלך 37, קרית אונו.
5 צפייה בגלריה
קפה טוסקנה. הבריסטה שהפך לבעלים | צילום: ריאן
קפה טוסקנה. הבריסטה שהפך לבעלים | צילום: ריאן
קפה טוסקנה. הבריסטה שהפך לבעלים | צילום: ריאן
הרצליה: הפרלמנט של ארץ נהדרת // בני קימרון
ככה הכל התחיל: כשקפה טוסקנה נפתח בשנת 1997, שלומי שיר (47) החל לעבוד במקום בתפקיד בריסטה. בשנת 2001 הוא עבר ליד המקום, גילה שהוא מוצע למכירה ורכש אותו. מאז הוא ואשתו הילה (41) מנהלים את המקום: היא בהגשה, הוא בבר.
הקפה שלנו: במקום משתמשים בקפה איטלקי 'דנזי', הקלוי ברומא משבעה זנים של פולי ערביקה ("הקפה הכי יקר שנמכר בישראל"): אספרסו, מקיאטו (רק חלב מוקצף), מקיאטונה (חלב+חלב מוקצף), קפוצ'ינו (קפה הפוך), לאטה (הפוך, פחות מוקצף, יותר חלש), לאטה מקיאטו, אמריקנו (עם או בלי חלב), קפה פילטר, קפה שחור (בוץ, גם עם הל), ובקיץ קפה קר לסוגיו. הבולט שבהם הוא אייס טוסקנה, שמבוסס על אספרסו חזק, מתקתק וקר.
המנה המבוקשת ביותר: שקשוקה עגבניות או תרד.
כבר לא: מדי פעם מגוונים ומשנים את התפריט.
מה השתנה? "המקום התחיל כאספרסו בר עם קפה וכריכונים, והיום התפריט מגוון יותר, עם שקשוקה, פסטה, לזניה וגם קיש, שהתחיל כספיישל, זכה לאהדה והוכנס לתפריט הקבוע. בשנים הראשונות עבדו כאן שניים-שלושה במשמרת, כיום שמונה אנשים".
רגע בלתי נשכח: "לפני כחמש שנים צילמו כאן לראשונה את הפרק הראשון של 'הפרלמנט' מ'ארץ נהדרת'. הפיילוט זכה לשבחים והוחלט לצלם כאן את כל העונה. זאת היתה חוויה לכל העובדים והלקוחות". גם שיר עצמו כיכב בצילומים, בפרק שצולם בשנת 2014 והתארח בו יו"ר הכנסת רובי ריבלין, לימים נשיא המדינה.
מפורסמים שביקרו במקום: הכדורסלנים טל ברודי ומיקי ברקוביץ', השחקנים זאב רווח ודביר בנדק, מיס עולם רינה מור, אנשי הטלוויזיה דליה מזור ועמוס ארבל, שלל דוגמניות וזמרים וגם ראשי העירייה משה פדלון, יעל גרמן ואלי לנדאו ז"ל, שישבו כאן מיצחוק כי הם מזכירים לי את חברי הפרלמנט מ'ארץ נהדרת'").
קפה טוסקנה, הנדיב 3, הרצליה