התקנת מערכות סולאריות על גבי גגות בתי ספר ממשיכה לעורר הדים בראש העין: הנהגת ההורים היישובית שהתרעמה על המהלך תחילה לאחר שלטענתה נעשה ללא שיתופה, נפגשה לאחרונה עם נציגי העירייה והצדדים הגיעו להבנות חלקיות.
2 צפייה בגלריה
הפגנת הורים בראש העין
הפגנת הורים בראש העין
הפגנת הורים בראש העין
(צילום: תומר אוהבי)
למרות זאת בבית הספר נווה דליה לא מקבלים את הדברים והבוקר (חמישי) הפגינו מספר הורים שלדבריהם יש לבחון את המידע לעומק ובכל מקרה יש להתקין את המערכות הסולאריות תחילה על גגות של מבני ציבור אחרים ולא בתי ספר.
כזכור, עיריית ראש העין הגישה לפני מספר חודשים בקשה לקחת חלק בפרויקט האנרגיה הסולארית הגדול בישראל, להטמעת מערכות אנרגיה סולאריות בשטחה, במסגרת קרן התמיכות של מפעל הפיס. מדובר בסך כולל של 33 מבני ציבור בעלי שטח גג פנוי, רבים מהם מבני חינוך ומרכזים קהילתיים בעיר.
לאחר שהבקשה אושרה, החלה העירייה בשבועות האחרונים בהתקנת המערכות על מוסדות חינוך אלא שאז טענו בהנהגת ההורים כי פרויקט התקנת המערכות על גגות בתי ספר לא הוצג בפניהם באופן מסודר והם הביעו את חששם מהשלכות המהלך על התלמידים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת הורים בראש העין
הפגנת הורים בראש העין
הפגנת הורים בראש העין
(צילום: תומר אוהבי)
השבוע נפגשו נציגי הנהגת ההורים היישובית עם ראש העירייה שלום בן משה ובעלי תפקידים נוספים כדי לדון בנושא. בהנהגת ההורים טוענים כי נציגי העירייה קיבלו את הערותיהם וציינו כי "התקבל הסבר מקיף אודות הפרויקט לרבות התייחסות להיבטי קרינה ובטיחות אשר בעיקר מטרידים את כולנו".
עוד הוסיפו נציגי ההנהגה כי התרשמו שאין סיכון מיוחד בהתקנת המערכות אך ביקשו בנוסף הכנת מסמך מסודר עבור כל בית ספר שיכיל את כל המידע הקשור לפרויקט וכן התקנת גלאי קרינה וכיבוי אש. "ככל שהעירייה תספק את 2 הסעיפים מעלה, אין התנגדות להנהגת ההורים לקדם את הפרויקט", הוסיפו.
אלא שכאמור בבית הספר נווה דליה לא מסופקים מההתקדמות במגעים בין הנהגת ההורים היישובית לעירייה והבוקר מחו כמה מהם נגד התקנת המערכות. בין היתר הם הניפו שלטים עליהם נכתב "לא על ראש ילדנו" ו- "פאנלים סולאריים בנווה דליה= סכנה לבריאות ילדינו".
קראו גם:
"המטרה שלנו אינה התנגדות לפאנלים סולאריים באופן כללי", אומר תומר אוהבי מהורי בית הספר שנאבקים בנושא. "אלא שהעירייה לא מוכנה לתת פרוטוקולים של ישיבות ומכרזים שחייבים להיות נחלת הציבור, ובפועל מעריפה מידע טכני ודוחות בחינה שההורים לא מוסמכים לבדוק ואין ידע להבין אותם. אנו חוששים שהשיקולים הם בעיקר כלכליים ונוחות תפעולית.
"דבר נוסף ומשמעותי, מדוע נבחרו בתי הספר תחילה להתקנת הפאנלים? מדוע הפרויקט לא מותקן ראשית על בתי מסחר, אולמות ספורט, בתי כנסת, תחנות משטרה ומד"א וכיוצא בזה?".
מדוע לא התרשמתם מהודעת ההנהגה היישובית?
"אף אחד מההנהגה לא מוסמך ולא יכול להבין את ערמות המסמכים ששלחו להם, אני קיבלתי וקראתי הכל, זה לא ברמת הסמכות שלהם, ולא יכול להיות שהם מאשרים".
מה אתם דורשים כרגע בעצם?
"הקפאת הפרויקט ל-60 יום, קבלת כלל חומרים והמידע בשקיפות מלאה מהעירייה, ובחינת כל הפרטים באמצעות גוף בלתי מטעם ההורים".
העירייה מסרה בתגובה: החברה הכלכלית החלה בהתקנת פאנלים סולאריים במסגרת מדיניות העירייה למעבר לאנרגיה ירוקה ברחבי העיר. ההורים של בית הספר נווה דליה כמו שאר מוסדות החינוך בעיר קיבלו מידע מקצועי ומפורט ע"י הגורמים המקצועיים.
המטרה היא לעבור לאנרגיות חלופיות ירוקות תוך שמירה על האקלים במוסדות הציבור והחינוך כחלק מתפיסה חינוכית כפי שקורה ברחבי הארץ.
החברה הכלכלית פועלת ע״פ קריטריונים מחמירים שנקבלו ע״י הריגולטור ומשרדי הממשלה לשמירת תקני הבטיחות והבטחון של כלל תושבי העיר ולא תחסוך דבר בענין.
כל מערכת שתותקן תעמוד בכל היבטי הבטיחות והבדיקות הנחוצים.