אב שמתגורר בארצות הברית ומעוניין כי בתו תבקר אותו ייאלץ לממן גם את הוצאותיה של זוגתו לשעבר המתגוררת באזור ובכלל זה כרטיס טיסה ושהייה בבית מלון יוקרתי. כך קבע לאחרונה בית המשפט בפסק דין תקדימי שעמד בערעור במחוזי.
1 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה: Shutterstock
צילום אילוסטרציה: Shutterstock
צילום אילוסטרציה: Shutterstock
האב, איש עסקים שנחשב לאחד מעשירי העולם, הכיר את אמה של הילדה בעת שהתגוררה זמן מה בארצות הברית. השניים חיו בבניין מפואר ובו שומר ובריכה, והאיש דאג לפנקה במתנות ובתכשיטים יקרי ערך. כן נהגו השניים במכונית פאר וחיו את "החלום האמריקאי".
ואולם האידיליה לא החזיקה מעמד זמן רב, ולמרות רמת החיים הגבוהה, האפשרויות הכלכליות הבלתי מוגבלות וילדה משותפת, עלו יחסי השניים על שרטון. "היו להם מחלוקות שלא ניתנות לגישור ולכן הם החליטו להפריד כוחות", מסבירה פרקליטת האישה עו"ד זהר רון. "עקב זאת הוא נקט נגדה 'אלימות כלכלית'".
האם חזרה ארצה עם בתם המשותפת, ומאבק משפטי החל בין הצדדים ונמשך יותר מארבע שנים. למרות יתרונותיו של האב, שהציג סוללה של שלושה עורכי דין, פסק בית המשפט לטובת האישה.
עו"ד רון, מה התקדים כאן?
"מדובר במאבק ממושך שנמשך שנים ארוכות, ובסופו של דבר מרשתי זכתה בתוצאה המבוקשת בפסק הדין. האב בעל יכולות כלכליות אדירות שמגיע לארץ לפחות ארבע פעמים בשנה ואף התייצב לכל הדיונים. הוא דרש מבית המשפט שיאפשר לקיים זמני שהייה גם בארצות הברית. כדי לא לנתק את הילדה מאמה, שאיתה היא רגילה לחיות כל הזמן, הוחלט, בהחלטה אמיצה ונכונה, לאפשר לשתיהן נסיעות לארצות הברית ובתנאי שהאב יממן את נסיעותיה של האם ואת שהייתה במלון יוקרתי בזמן הביקורים".
איך ימנעו בעיות דומות בין האב והאם בעתיד?
"פסק הדין התקדימי הזה משקף את העובדה שבעל הכיס העמוק יישא בכל העלויות הנכבדות של מימוש קשר בין־לאומי וחוצה יבשות. נוסף על כך, כדי למנוע מחלוקות עתידיות בין הצדדים נקבע כי ימונה מתאם בין הצדדים, שייטפל בבעיות עתידיות מחוץ לכותלי בית המשפט, ועלויות הטיפול יחולקו כך:85 אחוזים יחולו על בן הזוג ו־15 אחוזים בלבד יחולו על האישה".
לדברי עו"ד רון, לא לחינם היה התהליך כה ארוך ואינטנסיבי, ונראה שהטיפול בבעיה לא היה מקומי ורגעי אלא נעשה מתוך הסתכלות לעתיד כדי למנוע מקרים דומים בין הורים בעתיד. "כמו במקרים רבים בעבר עמדה במרכז המחלוקת השאלה בנוגע לטובת הילדה ואיכות חייה", היא אומרת. "בדרך יש מכשולים וכל צד מושך לכיוון שלו. לפעמים מגיעים לפשרה, ולפעמים, כמו במקרה הזה, יש צד שקיבל את מבוקשו".