לא לכך פיללו תושבי ראש העין שניגשו לקלפיות בסוף חודש פברואר האחרון. שלושה וחצי חודשים חלפו מאז הבחירות לרשות המקומית, אבל קואליציה בראש העין עדיין אין. בינתיים, ראש העירייה הנבחר, רז שגיא, שכזכור קיבל ארבעה מנדטים, ואיתי ונה שזכה לתשעה, ממשיכים להתכתש ביניהם וניהול העיר נפגע.
3 צפייה בגלריה
רז שגיא ראש עיריית ראש העין
רז שגיא ראש עיריית ראש העין
רז שגיא ראש עיריית ראש העין
(צילום ארכיון: שירות מיינט)

השיא הגיע בשבוע שעבר עם מכתב בו תקף שגיא את ונה וטען להתנהלות בריונית ו"חסרת רסן" מצידו, כשיו"ר סיעת "עשייה מנצחת" הגיב במכתב משלו שבסיומו קרא לראש העירייה "להתעלות" ולהקים קואליציה יחד. בקרוב תתקיים ישיבת מועצה לאישור התקציב כשבמידה והוא לא יעבור, הסחרור יעמיד בסכנה את המועצה הנוכחית.

חסרים ארבעה כדי להרכיב קואליציה


נכון לכתיבת שורות אלו, אל רז שגיא חברו עדי אביני, יו"ר סיעת "הבית שלנו", ואילן אפלבוים שהיה מספר 2 ברשימתה של סיגל שיינמן. מנגד, הצטרפה האחרונה ל-ונה יחד עם שלושת נציגי ש"ס והציונות הדתית. במצב זה, לראש העירייה שהמחנה שלו מונה כרגע שישה חברי מועצה, חסרים ארבעה כדי להרכיב קואליציה ולפי הלך הרוח בתקופה האחרונה זה לא יהיה פשוט.

3 צפייה בגלריה
(איתי ונה. צילום: באדיבות ונה)

שבועות ספורים לאחר הבחירות עוד הציג שגיא הסכם קואליציוני חתום לכאורה על ידי ונה אלא שהאחרון טען בהמשך כי ההסכם אינו תקף מאחר והתפקידים ניתנו ללא סמכויות ביצוע. מאז למעשה המתיחות בין השניים הלכה וגברה וזו נחשפה לעיני כל בישיבת המועצה בחודש שעבר, כשבשלב כלשהו בו דנו חברי המועצה בעניין הסמכויות, טען רז שגיא כי ונה "מבקש שאחתום על כל מיני הצהרות. מה הוא? שוטר? מי הוא בכלל?!".
באותה ישיבה אמנם אושרו מינויים של איתי ונה כסגן ראש העיר, כמו גם של סיגל שיינמן ואלכס קפלונוביץ שנבחרו לכהן כסגנים ברוטציה, כששגיא אף התנצל בפני ונה, אך ההדורים בין שני האנשים החזקים במועצה טרם יושרו. ההפך הוא הנכון.
בתחילת החודש שיגר שגיא מכתב ל-ונה בו טען להתנהגות בוטה מצידו כלפי עובדי עירייה. "השתלחות בוטה של נבחרי הציבור בעובדי ציבור, אינה מקובלת ולא תעבור יותר לסדר היום. אלה דברים שפוגעים בעירייה, בעובדיה, במנהליה, בעיר ובחוסנה", ציין ראש העירייה והמשיך "הבריונות הזו לא תתקבל בהבנה ובחוסר תגובה, והתנהגות של הפגנת כוח וניסיון להשיג יעדים באמצעות שיח בוטה ופוגעני לא תיסלח עוד...בדבריי אלו, אני מכוון הן להתנהגותך האישית, והן להתנהגות חברי סיעתך המשמשים שליחים".
"עד אשר לא תשלח מכתב התנצלות חתום ובו גם התחייבות שההטרדות הללו מצידך ומצד אנשיך תפסקנה, לא תיענה אתה וחברי סיעתך ולא תזכו להתייחסות כלשהי מצד איש מעובדי העירייה ומנהליה".
עוד באותו יום השיב ונה לשגיא: "קיבלתי את מכתבך שכל כולו השתלחות חסרת רסן בי, ואני דוחה אותו בשאט נפש, וצר לי באופן אישי שזו הדרך שבחרת, המעידה יותר מהכל על איבוד שליטה מצידך וניסיון להלך עליי אימים. כל האמור במכתבתך, הזוי, חסר בסיס ומופרך וההיפך בדיוק הוא הנכון. אני מצר באופן אישי על ההתדרדרות והמצוקה הרבה שנקלעת אליה, אשר הובילה אותך להוצאת מכתב זה. מעולם לא נהגתי כאמור במכתבך כלפי אף אדם, קל וחומר כלפי עובדי העירייה ונבחרי ציבור...שמי הטוב הולך לפניי, ולא אתן לך עם כל הכבוד הראוי, שום אפשרות לפגוע בו ולהשחירו".
בהמשך אף דרש ונה משגיא פרטים ספציפיים על מקרים בהם כביכול התנהג בצורה שטען והוסיף כי במידה ולא ימסור כאלו "בכוונתי להגן על שמי הטוב בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותי".
"כרגע יש שתי נקודות מחלוקת משמעותיות, מעבר לסמכויות והן חצי סגן ומינויה של מנכ"לית העירייה, רוניתה טביב", אומר ונה לידיעות פתח תקוה. "פעלנו מאחורי הקלעים כדי לבצע מהלך שיפתור את עניין חצי הסגן ואנחנו עדיין מחכים לתשובות אבל בגדול המו"מ עדיין תקוע".
ראש העירייה אמר עליך וכתב לך דברים קשים. נפגעת ממנו?
"ברור, איזו שאלה, הוא כתב דברים חמורים".
ניסית לפנות אליו ולפתור את העניינים?
"ניסיתי והוא הפנה אותי ליועץ שלו, חנוך עוז, אבל מבחינתי אני מדבר רק עם רז".
בינתיים התושבים מצפים שתיקחו אחריות ותפעלו למען העיר.
"מה אני יכול לעשות? אנחנו רוצים לעבוד. שייתן סמכויות כדי שנוכל להתחיל לעבוד בשיתוף פעולה מלא. אני קורא לו לשים את היועצים בצד, לגלות אחריות ולבוא לפתור את הנושא".
אחד הצעדים המשמעותיים שיכול להעיד לאן פני המועצה מועדות הוא אישר התקציב לשנת 2024, שיובא לדיון ב-18 לחודש. במידה והתקציב לא יעבור, הדבר עלול להעמיד בסכנה את המשך דרכה של המועצה הנוכחית.
"קיבלנו את התקציב לפני מספר ימים, אנחנו לומדים אותו ונקבל את ההחלטה הטובה לעיר", אומר ונה.
אתה רואה את העניין נפתר בקרוב?
"הכל תלוי בו. למרות ההכפשות שלו אני קורא לו לבוא, לשבת ולהקים קואליציה".

3 צפייה בגלריה
רז שגיא ראש עיריית ראש העין
רז שגיא ראש עיריית ראש העין
רז שגיא ראש עיריית ראש העין
(צילום ארכיון: שירות מיינט)

קראו גם:

ההשלכות של קואליציה לא מתפקדת


כאמור, נכון לכתיבת שורות אלה, פתרון בין השניים לא נראה באופק. אם כן, מה ההשלכות של מצב ללא קואליציה מתפקדת? "המצב המתואר יכול לא לאפשר לראש העירייה לקבל החלטות, ומאחר ובעירייה בכל יום מתקבלות החלטות כאלו ואחרות, הניהול היום יומי יכול להיתקע", אומרת עורכת דין טל שרון-חפץ, מרצה בתחום השלטון המקומי, באוניברסיטה הפתוחה. "אם המועצה נחושה להכשיל את ראש העירייה אחד הנשקים הכבדים שיש לה הוא אי אישור התקציב שמפעיל את סמכות שר הפנים לסיים את הכהונה של נבחרי הציבור ולהציב במקומם ועדה קרואה.
"התקציב אבל זו לא העילה היחידה שבגינה שר הפנים יכול לסיים את הכהונה, אלא גם במצב שבו נבחרי הציבור לדעתו אינם ממלאים את תפקידם".
"העניין היותר מהותי זה ההיבט הפוליטי", אומר פרופסור ארז צפדיה, מומחה למדיניות ציבורית באוניברסיטה הפתוחה. "יכול להיווצר מצב שבו יש אובר בקרה ואובר השמצה, ולמעשה נוצרת דינמיקה פוליטית בתוך העיר של אווירה עכורה שמשדרת חוסר שביעות רצון של התושבים מהתפקוד של ראש העירייה.
"במידה והדברים יגיעו למצב בו שר הפנים יצטרך להפעיל את סמכותו, זהו גרעון מאוד חמור בדמוקרטיה, מאחר ולמעשה הוא מבטל את רצונו של הציבור שהביע אותו בקלפי".
עד כמה המצב הנוכחי אמור להטריד את התושבים?
שרון-חפץ: "השלטון המקומי הרבה יותר קרוב אלינו ברמה היום יומית ולכן זה מצב מטריד, אין ספק".
פרופסור צפדיה: "יש כאן השפעה רבה, גם אם לא מורגשת באופן מיידי. קודם כל על האזרחות של כל תושב בעיר. עצם העובדה שאין מערכת פוליטית מתפקדת שמגנה על זכויות התושבים ומנסה לקדם את זכויותיהם בתחומים שונים, זה מטריד. משהו באזרחות נגרע פה, התושבים פחות מעניינים את השלטון ולאורך זמן יש פגיעה בעיר".