גל הפיגועים הנוכחי נותן את אותותיו ומעורר חשש בקרב חלק גדול בציבור הישראלי. לאחר שאזרחים תמימים נרצחו בערים שונות ברחבי הארץ על ידי ערבים ישראלים או פלסטינים, שהסתננו דרך גדר המערכת, תושבים בראש העין מודאגים מהאפשרות שעירם תהיה היעד הבא של המפגעים.
3 צפייה בגלריה
הגדר. "לסגור את הפרצות ולשים כוחות שיאבטחו אותה"
הגדר. "לסגור את הפרצות ולשים כוחות שיאבטחו אותה"
הגדר. "לסגור את הפרצות ולשים כוחות שיאבטחו אותה"
( צילום: שרון אוסקר)
הסיבה, לדבריהם, היא אתרי בנייה רבים ופרצה חוזרת ונשנית במקטע גדר המערכת הקרוב עד לכדי מאות מטרים מבתי תושבים ברובע הנביאים שבשכונת פסגות אפק. לצורך העניין, רק בתחילת השבוע נתפסו על ידי המשטרה 18 שוהים בלתי חוקיים במוסד חינוך בעיר שנמצא בבנייה.

"אין תשובה"

בעקבות רצף האירועים הודיעה העירייה כל מספר ימים על קיום הערכת מצב, שהובילה להחלטות שונות כגון הצבת מחסומים בכניסה לעיר ותגבור אבטחה ברחביה בדגש על מרכזים מסחריים ומוסדות חינוך.
בין היתר הוחלט כי באשכולות של שישה גנים ומעלה יוצבו מאבטחים/בודקים בטחוניים ובאשכולות המונים מספר גנים קטן יותר יוצבו בודקים בטחוניים או עובדי עירייה שיהיו בקשר עם רכבי הסיור.
למרות ההודעות השונות, יש תושבים שטוענים כי הבטחות לחוד ומציאות לחוד. אחד מהם הוא יו"ר הנהגת ההורים, רועי צימר, שאומר כי "יש פער ענק בין מה שהעירייה מצהירה למה שקורה בפועל. עברתי בשבוע שעבר ליד מרכז שפיר בו שהו מאות אנשים, ואפילו את השיטור העירוני לא שמו שם. גם לא בכל האשכולות שמונים שישה גנים ומעלה יש מאבטח.
3 צפייה בגלריה
צימר: "החשש הרבה יותר גדול כי מאות פועלים עוברים דרך הגדר מדי יום"
צימר: "החשש הרבה יותר גדול כי מאות פועלים עוברים דרך הגדר מדי יום"
צימר: "החשש הרבה יותר גדול כי מאות פועלים עוברים דרך הגדר מדי יום"
(צילום: פרטי)
"קיבלתי הודעה מאחת האמהות שהתקשרה למוקד העירוני בטענה שהבטיחו מאבטח באשכול הגנים. אמרו לה 'אנחנו יודעים, אבל אין לנו תשובה'.
קראו עוד>>>
"באשכולות של חמישה גנים ומטה זה אפילו לא שומר, אלא יכול להיות עובד עירייה עם טלפון ותרסיס גז. זה המענה שהוא יכול לתת ועל זה אנחנו מתרעמים. יש דברים נוספים שקשורים לביטחון ובטיחות שהעירייה לא עומדת בהם כמו, למשל, החובה להימצאות לחצן חירום בכל גן, במיוחד בערים כמו ראש העין שהורידו בהן את השמירה הקבועה בימים כתיקונם, אבל ברוב הגנים לצערי אין לחצני חירום.
"בחלק מאלו שיש הם לא עובדים או שהצוות לא מודע לכך. אז מבחינתנו אין שמירה".
מה אומרים על כך בעירייה בשיחות שאתה מנהל איתם?
"כל פעם שאנחנו שולחים תמונות או צילומי מסך אנחנו שומעים הודעות בסגנון של 'קיבלנו, אנחנו בודקים'. אין שום תשובה רלוונטית, ובשורה התחתונה אין שומרים".
איך התחושות בימים האלו בעקבות המצב?
"בעיקר של פחד".
עד כמה הקרבה של הגדר משפיעה עליכם?
"החשש הרבה יותר גדול כי מאות פועלים עוברים דרך הגדר מדי יום, חלקם שב"חים. היה כבר פיגוע דקירה במתחם e לפני כשנה וחצי בו נפצע רפאל לוי, והיום יש שם מאות שב"חים שעובדים ומסתובבים סמוך לאתרי הבנייה, ביניהם בית ספר תיכון.
3 צפייה בגלריה
יו"ר האופוזיציה רז שגיא
יו"ר האופוזיציה רז שגיא
יו"ר האופוזיציה רז שגיא
(צילום: פרטי)
"אז מצד אחד אנחנו רוצים שיבנה, ומצד שני הבטיחו שתהיה שמירה צמודה באתר. זה יוצר חשש גדול אצל ההורים. אני מקבל עשרות הודעות ביום מהורים ששואלים מרוב דאגה ופחד מה קורה ומה הם יכולים לעשות כדי שתהיה שמירה במוסדות השונים".
מה אתה עונה להם?
"שאני מרים קול צעקה, אין הרבה מעבר לזה".
עד כמה המצב הנוכחי משפיע עליך ועל משפחתך?
"היה מחנה צופים שאמור היה להיות ביום שישי שעבר, ולא שלחתי את הילדה שלי מתוך פחד. לבית הספר של הבת שלי אני מגיע עם הנשק האישי ולא עוזב את המקום עד שהשומר לא נועל את השער".
איך אתה מתכוון לפעול עם המשפחה בחול המועד פסח?
"נצמצם פעילות למינימום ההכרחי".

"חשש גדול"

"ראש העין זו לא עיר רגילה", אומר זוהר ראובני, פעיל חברתי המתגורר בפסגות אפק, שלפני שנתיים פתח במאבק נגד החלטת העירייה להיפרד מהמאבטחים הקבועים בגנים ולהציב סיורים במקומם. "העיר מוקפת באתרי בנייה, אבל מצד שני פיגוע יכול לקרות בכל מקום ועובדה שזה קרה גם בתל אביב, אז מה זה משנה?".
אין לכם חשש גדול יותר לעומת ערים אחרות בשל הפרצה בגדר ואתרי הבנייה?
"גם אם הייתי גר בגבעתיים הייתי חושש. אבל מכיוון שיש פה ריכוז בנייה מאוד גבוה וכמות גדולה של פועלים, חלקם לצערנו שב"חים, אז יש פה חשש גם בגלל הפרצה בגדר המאוד קרובה לבתי תושבים".
העירייה עושה מספיק לדעתך?
"אני לא רואה מחסומים בכניסות ותגבור במרכזים מסחריים. אני יוצא ונכנס והמחסומים לא עובדים. אז אפשר וצריך לחסום, גם אם זה יפגע באיכות החיים ויצור קצת פקקים. אני מניח שיהיו לזה גם מתנגדים שישאלו אם הם חיים בגטו. העירייה צריכה לתגבר את האבטחה באופן מסיבי ולהגביר את הנראות בכל העיר.
"בנוסף, אני חושב שהעירייה צריכה להתקשר עוד היום לרשויות אחרות כמו נתניה למשל כדי לנסות להבין כיצד הם הצליחו לרתום את התושבים לכיתת כוננות מאורגנת ומסודרת תחת הרשות המקומית והמשטרה. זה משהו שהעירייה כאן לא מצליחה לעשות וחבל.
"לרבים מהתושבים פה יש עבר ביטחוני ורישיון נשק. אפשר להשתמש ולהיעזר בהם. בלי קשר, כמובן שאנחנו מאמינים במשטרת ישראל ובכוחות צה"ל שעושים את כל שביכולתם".
כמו צימר, גם ראובני מביע את חששו לאור הפרצה הקיימת בגדר המערכת הסמוכה למקום מגוריו. "החשש הזה נמצא כאן כל הזמן, בלי קשר למצב הביטחוני", הוא מסביר. "למרות שהגדר לא באחריות העירייה, מבחינתי היא צריכה לדאוג לניידת שתפטרל לאורכה 24/7".
איך אתה חווה את הגל הנוכחי לעומת הקודמים?
"עברנו את התקופות האלה אבל עכשיו הפחד הוא אחר כי אנחנו הורים לילדים. אנחנו צריכים להיזהר ולהיות ערניים, אבל אסור לעצור את החיים ולתת להם לנצח".

"מצב לא פשוט"

לא רק תושבים מבקרים את התנהלות העירייה, אלא גם חברים במועצת העיר. יו"ר האופוזיציה, רז שגיא, אומר כי "תכנית האבטחה הבסיסית של העירייה, שבימים כתיקונם מדברת על 10 סיורים רכובים המגינים על מוסדות החינוך במקום מאבטחים קבועים, לא מקובלת.
"אני מגיע מעולם הביטחון ומבין שאי־אפשר להגן על הכל, אבל במצב הנתון כרגע מרבית תושבי העיר נוסעים בבוקר לעבודה וחוזרים בערב. דווקא הפעוטות שהם עתיד העיר נשארים ללא השגחה. מי יגן עליהם, הסייעות, עם כל הכבוד להן?
"אני לא מצפה שמאבטח ינצח חוליית חמאס, אבל הוא יכול להגן על הגן עד שיבוא סייר לסייע לו. המצב בארץ לא פשוט, ולפחות לתקופה הזו אפשר לתגבר את גני הילדים ולהוסיף מאבטח בכל אשכול, גם אם יש בו פחות משישה גנים. הורים מודאגים פונים אליי פעם אחר פעם ואומרים שהם לא רוצים לפרסם בפייסבוק כדי שהמחבלים לא יראו שהגנים ללא אבטחה".
אתה ודאי מודע לכך שהטרור יכול להכות בכל מקום.
"זה נכון. אמנם האבטחה של הגדר וחסימתה היא לא באחריות העירייה, אבל תפקידה הוא לדרוש מהשר לביטחון פנים להגן על המרחב שבין הגדר לעיר.
"צריך לדרוש בנוסף משר הביטחון, שבמקרה הוא תושב העיר, להגן על הגדר, לסגור את הפרצות ולשים כוחות שיאבטחו אותה. אם אתה תושב רובע הנביאים, אז הבית הקרוב ביותר רחוק בסך הכל 800 מטר. כלומר, 10 דקות הליכה".
בנובמבר 2020 הודיעה העירייה כי היא פועלת להצבת גדר במקום, כולל התקנת תאורה ומצלמות. מה קרה מאז?
"הזיזו קצת סלעים, עשו סוג של שביל ושמו באמת כמה עמודי תאורה, אבל רק בקטע קטן מאוד, לא בכל השכונה. בזה נגמר העניין. ראש העירייה צריך לצעוק ולדרוש את האבטחה הזאת משרי הממשלה, למרות שמפגע יכול לבוא גם עם תעודת זהות כחולה".
עד כמה אתה חושש בימים האלו?
"אני מפחד שיפגעו בילדים שלי, באשתי או בחבריי. זה מפחיד אותי כשהאנשים האלו מגיעים לפה עם נשק חם בכוונה לחסל יהודים".
יצא לך לשוחח עם שלום בן משה בנושא?
"הוא לא מדבר איתי. אין ביני לבינו שום סיג ושיח או שיתוף פעולה וזה עצוב בעיניי. העלתי בעבר מספר הצעות ייעול שלא נספרות. אני מקווה שהן נקראות ולא נקרעות".
מהעירייה נמסר בתגובה: "אגף הביטחון העירוני בשיתוף השיטור העירוני ומשטרת ראש העין תיגבר את פעולות האבטחה ברחבי העיר בדגש על מוסדות חינוך ומרכזי קהל, ומבצע פעילות גלויה וסמויה. יצויין כי בהתאם להנחיות המשטרה העירייה לא מחוייבת לאבטח אשכולות גנים באבטחה צמודה.
"ניתן אישור מטעם משטרת ישראל לאבטחה היקפית באמצעות סיור חמוש וכך אנחנו פועלים. יחד עם זאת, לאור המצב הבטחוני הנהלת העירייה החליטה לאבטח אשכולות גנים מעל 6 באופן צמוד, לשם כך תוגבר מערך האבטחה.
"לגבי המחסומים בכניסות לעיר, הם הוצבו ונויידו בהתאם לצרכים בשטח בתיאום עם המשטרה. כן הוצבו מחסומים משטרתיים של משטרת ראש העין והשיטור העירוני בכניסות ברחבי העיר בצירים ראשיים לפנות בוקר. מתוכננת להתקיים פגישה של נציגי התושבים עם מפקד תחנת המשטרה בעיר בנוגע ליוזמה של כיתת כוננות. בנושא הגדר, יודגש כי היא באחריות משרד הביטחון וצה"ל.
"בשיחות שאנו מקיימים מול צה"ל בכוונתם לשפר בתקופה הקרובה את הפרצות בגדר. כחלק מתגבור הביטחון, הוספנו סיור ואנו מבצעים בימים אלה שביל עם תאורה ומצלמות. כיום, לאורך גדר המערכת ובגדר במקביל לעיר, חיילי צה"ל משגיחים באופן מעשי בהתאם לפריסה של פיקוד המרכז. נמשיך לפעול להגברת תחושת הביטחון".
לעדכונים: חדשות ראש העין