סערה דתית: בעקבות חתימתו של ראש העירייה שלום בן משה, על ציון יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש שחל היום (י"א בניסן) כ"יום החינוך", פרסם חבר הקואליציה ומחזיק תיק החינוך בעירייה, עומר שכטר, פוסט ברשתות החברתיות וכתב "לא יקום ולא יהיה".
הפוסט עורר תגובות רבות מצד תושבים, חלקן נגד שכטר, ובעירייה בינתיים לא מגיבים לדברים.
1 צפייה בגלריה
חרדים
חרדים
חרדים
(צילום המחשה: shutterstock)
כאמור בימים האחרונים, חתם ראש העירייה שלום בן משה על יום חינוך מיוחד בראש העין שחל היום, י"א בניסן, יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש שעמד בראש חסידות חב"ד.
על פי ההצהרה שנחתמה, לשיטתו של הרבי, "חינוך הוא לא רק כלי להקניית ידע, אלא בעיקר כלי להטמעת ערכים חיוביים...השנה, לכבוד 120 שנה ליום הולדתו של הרבי, זכות לנו להקדיש את יום י"א בניסן כיום החינוך בראש העין לכבודו של הרבי מליובאוויטש. בבתי הספר והגנים ישוחחו עם התלמידים בערך יום זה החשוב".
בחסידות עצמה אומרים כי על נוסח הצהרה דומה חותמים גם בבית הלבן שבארצות הברית, שם בוחרים גם כן לאמץ את היום המדובר להקניית ולימוד ערכים חיוביים מעבר למקצועות הנלמדים במוסדות החינוך.
בעקבות חתימתו של ראש העירייה על ההצהרה, פורסמה בתקשורת ידיעה לפיה ראשי העיריות בחולון וראש העין החליטו לציין לראשונה בכלל מוסדות החינוך את יום הולדתו של הרבי, כאשר הובא שם ציטוט של גורם בחסידות לכאורה לפיו "יום החינוך יעלה על נס את ערכי הגאולה וביאת המשיח".
שכטר, סגן ראש העירייה עד לפני כשנה, ועדיין מחזיק תיק החינוך פרסם את הידיעה ברשת החברתית והוסיף "לא יקום ולא יהיה. ההדתה לא תיכנס לבתי הספר הממלכתיים בראש העין. לא במשמרת שלי".
קראו גם:
הפוסט של חבר הקואליציה גרר מאות תגובות, חלקן זועמות במיוחד שביקרו את התנהלותו. "כנראה נציג מרצ בעיר (שכטר) שכח שהוא אמור לייצג את האינטרס של תושבי העיר ולא לשמש כשופר של מפלגת האם", כתב תושב העיר, אור היקרי, שהוסיף למיינט ראש העין "ראש העין היא עיר סובלנית ובעד פלורליזם אך יש לזכור שזהו רחוב דו סיטרי ולא יתכן כי היהדות במדינת ישראל תהפוך לגורם זר במערכת החינוך והיהדות תידחף החוצה בשם הנאורות לכאורה אותה מייצג שכטר".
תושב אחר כתב "חב"ד דוגלת באהבת חינם, דאגה ליהודים בכל העולם, כולל ליהודים באוקראינה, בנוסף הם עוזרים לנזקקים, יתומים, אלמנות והרשימה ארוכה...חבל שאתה מפספס. אין הדתה, אלא לימוד על אהבת חינם וזה מה שחסר לנוער היום". תושבת אחרת הוסיפה "ממש עצוב לקרוא את מה שכתבת".
מנגד היו גם כאלו שצידדו במחזיק תיק החינוך כשכתבו בין היתר "כל הכבוד עומר. 'גאולה', 'משיח' וכדומה אלו מונחים השייכים לעולם הדתי. בית ספר ממלכתי הוא בית ספר חילוני ואין בו מקום לתכנים דתיים ובטח שלא מיסיונרים".
בשיחה עם מיינט אמר שכטר: "מי שקובע את הערכים זה לא אף גוף חיצוני ולא חב"ד. אני לא יודע מה יש בארצות הברית, אני כמחזיק תיק חינוך ממלכתי חושב שיש להורים זכות לקבל חינוך חילוני ממלכתי וחלק מהסיפור של חופש הדת זה להימנע מהקניית חינוך דתי ולכן תנועת חב"ד לא תיכנס לתוך בתי ספר חילונים בראש העין, בין אם זה לציין את יום הולדתו של הרבי ובין אם למטרות אחרות.
"לבתי ספר חילונים יש את הזכות להיות בתי ספר ממלכתיים חילונים וזה כמו שבתי ספר ממלכתיים דתיים לא יכניסו משהו שעומד בניגוד לערך שלהם. לא נראה לי שמחר יקיימו מצעדי גאווה או יקיימו את יום הסבלנות לקהילה הגאה בבתי הספר הממלכתי דתיים, אפילו את יום הזיכרון לרצח רבין הם לא מציינים כמו בבתי הספר החילונים. בבתי ספר חילונים מגיע חינוך חילוני, לא מגיע להם שיכנסו גופים שהמטרה המוצהרת שלהם זה החזרה בתשובה ומסיונריות".
כיצד למעשה אמור לבוא לידי ביטוי ציון היום במוסדות החינוך?
"אני לא יודע איך זה בדיוק בא לידי ביטוי כי לא הייתי חלק מהתהליך הזה שהתקיים בין חב"ד לראש העירייה, שבו הוא החליט באופן חד צדדי וללא שום מעורבות של גורם מקצועי, לחתום על מסמך שקורא לציון יום י"א בניסן כיום החינוך בראש העין לכבוד הרבי מליובאוויטש.
"כל גוף שנכנס לבית ספר צריך אישור של משרד החינוך ולכן זה גם לא הולך לקרות. אני גם נתתי הוראה למנהלת האגף ולמנהלות המחלקות של גני הילדים שלא תהיה שום פעילות כזו".
הרב מוני אנדר, מנהל אגף דוברות חב"ד שבצעירי חב"ד מסר על הדברים: "מידי שנה, חותמים נשיאי ארה"ב, החל מקרטר ורייגן ועד טראמפ וביידן על 'הצהרה בדבר חשיבות החינוך' ומודים לרבי על דאגתו התמידית לחינוך העולם. הממשל הגדיר יום מיוחד בלוח השנה כ'יום החינוך' של ארה"ב, וקבע את היום הזה ביום ההולדת של הרבי, כהוקרה על תרומתו למען החינוך של כלל האנושות. במשך שנות פעילותו יצא הרבי בקריאה לכל מי שידו משפעת, להקדיש זמן ואנרגיה כדי להיטיב את מצב בחינוך. העתיד, טמון בנוער, הסביר הרבי. כך למשל ביקש הרבי מהורים להקדיש מידי יום לפחות חצי שעה לחינוך הילדים ולמחשבה על עתידם.
המעמד החגיגי התקיים בשבוע גם בפרלמנטים שונים ברחבי הגלובוס, בבית הנשיא בי-ם ובלשכות של ראשי עיריות ומעצות רבים.
לצערנו, יש מי שמעבירים ידיעות שלא היו ולא נבראו בשם חסידות חב"ד, ומתחזים לנושאי דגל רשמיים של החסידות המפוארת, הגם שאין להם כל קשר אליה. כתוצאה מהם נוצר רושם מוטעה שכלל איננו נכון.
הכוונה האמיתית, והיחידה, העומדת מאחורי ההצהרה, שכאמור מתרחשת מווישנגטון ועד ראש העין, היא להעלות על נס את חשיבותו של החינוך ולמצוא לו מקום של כבוד בתא המשפחתי ובמסגרת העירונית. בברכה לפסח כשר ושמח לכל עם ישראל!".
בעיריית ראש העין טרם התייחסו לדברים.
כל העדכונים - חדשות ראש העין