השבוע חנכו רשות הטבע והגנים, הקרן לשיקום מחצבות ועיריית ראש העין את הגן הלאומי מגדל צדק בראש העין. זאת לאחר ביצוע עבודות הקמה והנגשה בעלות של למעלה מ-100 מיליון שקלים, לאורך כעשור.
את העבודות שבוצעו על שטח של כ-1,700 דונם, הובילו רשות הטבע והגנים והקרן לשיקום מחצבות בשיתוף עיריית ראש העין, משרד הבינוי והשיכון, משרד ירושלים ומורשת ורשות העתיקות.
3 צפייה בגלריה
המצודה המשוקמת
המצודה המשוקמת
המצודה המשוקמת
(צילום: תומר עופרי)
במסגרת העבודות, המחצבות הנטושות שפעלו בעבר במקום שוקמו; המצודה הצלבנית הקדומה המעטרת את ראש הגבעה ומשלבת תצפית נוף של 360 מעלות לכל הסביבה שוקמה, שומרה ושוחזרה; והוקמו שלוש בריכות חורף עשירות בערכי טבע, המאכלסות מיני צומח וחי האופייניים לבית גידול מיימי. בנוסף נבנתה טיילת נוף מרכזית משובצת אלפי עצים ושיחים שניטעו בגן עם נקודות תצפית ופינות ישיבות עם מכלול שבילים באורך כולל של למעלה מ-10 ק"מ להולכי רגל ורוכבי אופניים, מתוכם כ-5 ק"מ מונגשים למבקרים עם עגלות ואלו עם מוגבלות תנועה. כמו כן הוקמו מבואת כניסה ומרכז שירות לקליטת ורווחת המבקרים.
בחודשים האחרונים האתר נפתח למבקרים במתכונת מצומצמת יחסית לתקופת הרצה ראשונית ועתה, כאמור, נפתח הגן הלאומי באופן רשמי. בין הפעילויות שמובילה רשות הטבע והגנים למען המבקרים בגן הלאומי: סיורים מודרכים במועדים נבחרים ומופעי אומני במה, בעיקר בתקופות החגים וחופשת הקיץ. בתוך כך, השותפים להקמת הגן ממשיכים בפיתוחו כפנינת טבע, מורשת, נוף ופנאי, שתשלב למעשה גם מוזיאון פתוח שיספר את סיפור החציבה ותעשיית האבן במקום. בנוסף קיימת תכנית להקמת פארק אתגרי באתר וצפוי לפעול בית קפה באחד מחדרי המצודה לרווחת המבקרים במקום. זאת מעבר למרכז שירות שכבר קיים באתר ומציע אפשרות לרכוש שתייה חמה, קרה ומאפים.
3 צפייה בגלריה
מעמד גזירת הסרט
מעמד גזירת הסרט
מעמד גזירת הסרט
(צילום: רשות הטבע הגנים)
לחנוכת האתר הגיעו בכירים רבים, בהם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, מנהל הקרן לשיקום מחצבות מיכאל חרל"פ, ראש עיריית ראש העין שלום בן משה ועוד. זנדברג: "מדהים לחשוב שהמקום הזה, שהיה עד לא מזמן אתר של מחצבות נטושות, פסולת בניין פיראטית, מפגעים, ומצודה מוזנחת – הפך לאתר טבע ומורשת מרהיב בלב הארץ".

מורשת הגן

מיקומו של גן לאומי מגדל צדק הפך אותו לאתר בעל היסטוריה עשירה, מגוונת ורבת שנים. בין מגדל צדק ובין תל אפק הסמוך עברו דרכים קדומות, בהן הדרך הבינלאומית המכונה גם "דרך הים". באזור הגן הלאומי נמצאו שרידי יישוב רבים מתקופות שונות, ובהם חוות חקלאיות קדומות שהיו כאן החל מהמאה ה-8 לפני הספירה. בימי בית שני שכן כאן יישוב יהודי ושמו "מגדל אפק". ככל הנראה החריבו הרומאים את היישוב בימי המרד הגדול.
בתקופה הצלבנית הוקם בראש הגבעה מבצר מפואר ושמו "מירבל", שפירושו "פלא היופי". במאה ה-12 נכבש המבצר ונחרב בידי הצבא האיובי בפיקודו של סלאח א-דין. בתקופת בית המקדש השני , התגלו בשטח הגן הלאומי מערות קבורה יהודיות.
במהלך שנות העבודה העברית במקום נערכו כמה ניסיונות להקמת "כפר חוצבים" שבו יגורו פועלי המחצבות ובני משפחותיהם ויחיו חיים חלוציים. בין השנים 1937–1947 היה במגדל צדק מחנה עבודה ושמירה עם אופי של היאחזות צבאית. יצחק שדה ("הזקן"), לימים מפקדו הראשון של הפלמ"ח, הקים את הפו"ש (פלוגות השדה) וארגן במגדל צדק את פעילות הנוטרים. הנוטרים היו שוטרים יהודים שפעלו מטעם המשטרה הבריטית בתקופת המרד הערבי והגנו על יישובים, על מפעלים ועל דרכים, אך בפועל הם היו כפופים לארגון ה"הגנה". פעילותם של הנוטרים אפשרה לתעשיית האבן לפעול במגדל צדק וסייעה להגן על פתח תקוה ועל מעיינות הירקון הסמוכים.
3 צפייה בגלריה
חנוכת הגן
חנוכת הגן
חנוכת הגן
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
בפרוץ מלחמת העצמאות הורע המצב הביטחוני באזור, והוחלט להפסיק את העבודה היהודית במפעלי מגדל צדק ולהסיג את כוח השמירה של לוחמי ההגנה. כוחות עיראקים השתלטו על שטחי המחצבות וכן על ראש העין הסמוכה, על תחנת הרכבת ועל מעיינות הירקון שמהם נשאבו מים לירושלים.
בליל ה-12 ביולי 1948 כבש גדוד 32 של חטיבת אלכסנדרוני את מגדל צדק וראש העין במבצע "בתק".
בשנות ה-70 נזנחו המחצבות במקום והפכו לאתרי פסולת. בשנת 1994 הוכרזה המצודה "גן לאומי". בשנת 2005 הורחב מתחם הגן, ומאז ועד היום נערכות בו עבודות שיקום נרחבות.
כל העדכונים - חדשות ראש העין