זמן קצר לאחר שפתחו עסק חדש בפתח תקוה, הגיעה הקורונה. הלכנו לבדוק את הלך הרוח אצל בעלי העסקים שנעים בין יאוש לתקוה ומתמודדים עם משבר הנגיף.
4 צפייה בגלריה
"אהבת הקהל היתה מדהימה"
"אהבת הקהל היתה מדהימה"
דוריאן קופיט. "אהבת הקהל היתה מדהימה"
(ריאן)
קראו עוד:

"ללמוד לחיות עם הנגיף"

דוריאן קופיט, בעלי מסעדת "פיטמאסטר": איך השפיעה הקורונה על העסק?
"מ־15 במרץ עד 1 ביוני היינו סגורים והייתה פעילות כמעט אפסית. לפני הקורונה היינו מלאים לחודשיים קדימה, ובתקופת הסגר הראשון אומנם הוצאנו משלוחים של אוכל מוכן מהמעשנה, אבל חווינו ירידה של 90 אחוזים בהכנסות. כשחזרנו הצלחנו לשחזר את הנתונים המרשימים מבחינת תפוסה והזמנות מראש ואפילו הגדלנו את מספר האנשים בעזרת הרחבה החיצונית שהתווספה".
מה אתה חושב על הסגר?
"שאין בו היגיון. מצד אחד מדברים על שיטוח העקומה ומצד שני מחליטים על סגר. אחרי שישטחו את העקומה ויפתחו הכול שוב יטילו סגר? אני חושב שצריך ללמוד לחיות עם הנגיף".
הרגע הקשה ביותר שחווית בעסק?
"לסגור את הדלתות בשיא ההצלחה עם הזמנות לחודשיים קדימה זה רגע קשה. התבאסנו מאוד ולא הבנו מה הולך להיות, אם זה עניין של ימים, שבועות או חודשים. היינו בחוסר ודאות".
הרגע המשמח ביותר?
"כשחזרנו אהבת הקהל הייתה מדהימה. כשסגרנו התקשרנו לאנשים ושריינו להם מקומות לפתיחה המחודשת. ככה שמרנו על הלקוחות. אנשים היו מוכנים לשריין לעוד חודשיים ולעוד שלושה, וזה דבר מדהים".
מה לדעתך יקרה לעסק בשנה הבאה?
"קשה מאוד לדעת כי אנחנו לא יודעים עוד כמה זמן הקורונה תהיה איתנו ומתי נוכל לפתוח. אני מאמין שברגע שנפתח הקהל שאוהב אותנו יחזור וימלא את המסעדה שוב. זאת ההרגשה".
התגובות המוזרות והמפתיעות ששמעת בגלל פתיחה בתקופה הזאת?
"פתחנו עוד לפני פרוץ הקורונה, ולכן לא היו תגובות יוצאות דופן אלא רק אנשים שהתלהבו מהקונספט. בפתיחה המחודשת אמרו לנו, 'איזה כיף שחזרתם'".
מסר ללקוחות לכבוד השנה החדשה:
"אנחנו מחכים לכם ביום שנפתח. עד אז יש לנו אתר חדש למשלוחים ונשמח אם תפרגנו לנו ותזמינו ממנו".

"ניערך שוב למשלוחים"

4 צפייה בגלריה
"אנחנו מאמינים בעצמנו"
"אנחנו מאמינים בעצמנו"
יבגני גלוזמן. "אנחנו מאמינים בעצמנו"
(ריאן)
יבגני גלוזמן, בעלי חנות לגלידות ולממתקים, איך השפיעה הקורונה על העסק?
"השפיעה לרעה. פתחנו בחודש מרץ, בתחילת משבר הקורונה, וקשה מאוד לשרוד במצב הזה. אומנם החנות הייתה פתוחה בסגר הראשון, אבל אנשים לא באו. היינו פתוחים במתחם שכמעט כולו היה סגור, אז זה לא עזר כל כך. יכולנו להרוויח הרבה יותר במצב רגיל. השקענו הרבה בפרסום ובמשלוחים שלא גבינו עליהם כי העסק חדש ורציתי שיתפרסם. למרות זאת לא הגענו למצב שחשבנו לסגור כי רק פתחנו".
מה אתה חושב על הסגר?
"אני פחות מברך על כך כי זה יפגע בעסק, אבל ניערך שוב למשלוחים. צריך לגדוע את המחלה שלא תתפשט עוד יותר. אם הגענו למצב הזה כנראה אין מנוס מסגר. כרגע אני די רחוק מסגירה כי זה לא ימוטט אותי כלכלית, אבל אם היה לי עסק בלי גב כלכלי לא הייתי שורד".
הרגע הקשה ביותר שחווית בעסק?
"לפתוח את החנות ולהשקיע כספים במוצרים, אבל לראות שאף אחד לא בא למרות מחירים אטרקטיביים מאוד. זאת הרגשה לא טובה, אפילו מדכאת".
הרגע המשמח ביותר?
"כשלקוחות חוזרים ומברכים על המוצרים והמחירים. הכול באיכות גבוהה מאוד".
מה לדעתך יקרה לעסק בשנה הבאה?
"אני מקווה שיותר אנשים יבואו ואז נוכל להתקיים ולהתקדם. אנשי עסקים ועצמאים, בלי שיאמינו בעצמם, לא יהיה להם לאן להתקדם. אני מאמין שהעסק יגדל ויתקדם. אם לא היו שיקולים פוליטיים בטיפול בקורונה הבעיות היו נפתרות מזמן, כמו במדינות מתוקנות".
התגובות המוזרות והמפתיעות ששמעת בגלל הפתיחה בתקופה הזאת?
"'מה, השתגעתם? עכשיו פותחים?' התכנון היה לפתוח עוד לפני התפרצות הנגיף, אבל יצא שפתחנו במרץ. אנחנו מאמינים בעצמנו ובמוצרים שלנו".
מסר ללקוחות לכבוד השנה החדשה:
"תבואו בהמוניכם. יש המון מוצרים במחירים טובים. שתהיה לכולם שנה הרבה יותר טובה ממה שהייתה, גם לעסקים וגם ללקוחות, ושיחד נפרח ונצליח".

"אנחנו נאחזים במה שיש"

4 צפייה בגלריה
"הסגר לא יעבוד"
"הסגר לא יעבוד"
בת אל דבוש ובן זוגה אופיר. "הסגר לא יעבוד"
(ריאן)
בת אל דבוש, בעלי מסעדת "צ'יצ'ו", איך השפיעה הקורונה על העסק?
"פתחנו אחרי הגל הראשון וציפינו שיהיה טוב, אבל כרגע אנחנו שורדים. הצפי היה לרווחים פי שלושה ממה שנכנס עכשיו. אנחנו פעילים חזק בעיקר בשעות הצהריים, מגישים אוכל חם, אבל רוב עובדי המשרדים באזור עובדים מהבית אז לא קל. אנחנו משתדלים לפרסם כמה שיותר, מוכרים גם אוכל מוכן לשבת וזה מציל אותנו. בנוסף אנחנו חוסכים בעובדים, ואני פה כל יום כל היום, ובן זוגי מגיע אחר הצהריים".
מה את חושבת על הסגר?
"מדובר בהחלטה לא נכונה. עדיף להתחיל להתמודד עם הקורונה ולא לנסות לעשות מהפך. אם זה לא הצליח בפעם הראשונה למה שיצליח בשנייה? הבלגן התחיל בגלל שיש אירועים של 1,000 איש ומסיבות טבע של 2,000 איש, לא בגלל מסעדה שעובדת על פי ההנחיות. איפה שצריך אין פיקוח. הסגר לא יעבוד ואנשים ימשיכו בשלהם".
הרגע הקשה ביותר שחווית בעסק?
"הסגר שאנחנו נמצאים בו. יש תשלומים שיורדים, יש סחורה שהתשלום עבורה אמור לרדת, תשלומים על ביצוע משלוחים דרך חברות שונות ובכל זאת בסופו של דבר יש שכר דירה וספקים שצריך לשלם להם. אם נהיה סגורים שבועיים לפחות, לא יהיה מאיפה לשלם והבנקים לא נותנים יד. מה שאומר ששיקים יתחילו לחזור ואז נהיה בבעיה גדולה עוד יותר. כרגע אנחנו מנסים להיאחז במה שיש, רק מכסים הוצאות, וזה גם לא מספיק".
הרגע המשמח ביותר?
"לראות לקוחות שחוזרים, אלה שעדיין עובדים במשרדים ובאים אלינו, וגם לשמוע ביקורות טובות".
מה לדעתך יקרה לעסק בשנה הבאה?
"הקורונה לא תחלוף אז נקווה שנדע להתמודד איתה כמו שצריך ונהיה יותר ממושמעים. אני חושבת שיהיה בסדר".
מה התגובות המוזרות והמפתיעות ששמעת בגלל הפתיחה בתקופה הזאת?
"יש תגובות כמו 'למה פתחתם רק עכשיו? למה לא חיכיתם?' אבל אי אפשר היה לחכות כי חתמנו על חוזה שכירות. היינו אמורים לפתוח במרץ וזה נדחה לאמצע יוני. היו כאלה שאמרו גם 'איזה אומץ', ו'כל הכבוד'".
מסר ללקוחות לכבוד השנה החדשה:
"שתהיה שנה טובה והרבה בריאות, זה יותר חשוב מהכול, גם מכסף".
4 צפייה בגלריה
"אובדת עצות ומקווה לטוב"
"אובדת עצות ומקווה לטוב"
ליאן אביטן. "אובדת עצות ומקווה לטוב"
(ריאן)
ליאת אביטן, בעלי חנות הצעצועים "בובה", איך השפיעה הקורונה על העסק?
"יש האטה במספר הבאים לקניון בכלל ולחנות בפרט, אבל מכיוון שהרחבנו את מעגל הלקוחות בסגר הקודם באמצעות פרסום נרחב ושירותי משלוחים, זה קצת איזן. בפתיחה המחודשת שלאחר הסגר הראשון הייתה האטה של אנשים, כי הם חשבו פעמיים אם לקנות צעצוע מסוים. לפעמים הילד יוצא מאוכזב מהחנות כי אין לאבא או לאימא שלו כסף וזה בהחלט מורגש".
מה את חושבת על הסגר?
"איום ונורא. מהרגע ששמעתי שיהיה סגר זה מדיר שינה מעיניי. הלחם והחמאה שלנו זה תקופת החגים. אנחנו לא יודעים מה יקרה וכבר התחלנו להפעיל את המשלוחים שלנו בנוסף לפרסום ברשתות החברתיות. אנחנו נלחמים בשיניים כדי לשרוד כל יום".
הרגע הקשה ביותר שחווית בעסק?
"זה עסק חדש שעבד חצי שנה בזמן הרצת קניון חדש, כך שלוקח זמן להרגיל אנשים לקונספט אחר ולחנות אחרת. בדיוק אז הגיעה הקורונה ופשוט קטעה לי את הכול. הקושי הגדול יותר נבע מכך שבגלל הקורונה אימא שלי, שעובדת איתי בדרך כלל, נשארה בבית כי היא בסיכון, ובעלי היה בשטח וחילק את המשלוחים".
הרגע המשמח ביותר?
"יש אין־ספור רגעים כאלה – ילד שיוצא מחייך מהחנות, אין יותר משמח מזה. ילד מאושר עושה לי נעים בלב ואפילו לחלוחית בעיניים".
מה לדעתך יקרה לעסק בשנה הבאה?
"רק אלוהים יודע. מדובר בשבוע גורלי מבחינת החנות, בדיוק לפני חגי תשרי כשהחנות מלאה בסחורה ויש המון עבודה. אני מפחדת מאיך שהדברים יקרו. אנשים הרבה יותר מחושבים כרגע ומתלבטים לפני שמוציאים כספים. אני ממש אובדת עצות ומקווה לטוב".
מה התגובות המוזרות והמפתיעות ששמעת בגלל הפתיחה בתקופה הזאת?
"הייתה לקוחה שנכנסה ואמרה,'באתי אלייך כי אני רוצה לעזור לעסקים קטנים ולא לרשתות שלהן יש גב'. היו גם ציניקנים שאמרו, 'הצלחת לשלם משכנתה?' רובם מגלים אמפתיה וסולידריות ונחמדים מאוד. כולם הבינו לליבנו. אני גם רואה בפייסבוק איך אנשים מפרגנים".
מסר ללקוחות לכבוד השנה החדשה:
"משחקים קונים רק אצלנו בשירות מצוין ותמיד בחיוך, זה נר לרגלינו. כמובן, שתהיה שנה טובה, פוריה, מוצלחת ובריאה".
כל העדכונים - חדשות ראש העין