בערב חג סוכות אובחן גיל מעברי (40), תושב ראש העין, כחיובי לנגיף הקורונה. במהלך חול המועד אובחנה גם אשתו לידור (31) כמאומתת, כשבתווך מצבו של גיל התדרדר עד כדי אשפוז במצב קשה בבית החולים בילינסון.
1 צפייה בגלריה
(בי"ח בילינסון. צילום: גיל לרנר)
כעת, ממיטתה שבביתם, לידור נאלצת לטפל בשלושה ילדים קטנים כשאף גורם לא רשאי לסייע לה.
"לא מאחלת לאף אחד לחוות את מה שאנחנו חווים", היא אומרת.
לדבריה של לידור, עד כתיבת שורות אלו הם אינם יודעים ממי בעלה נדבק כשגם הודעת סמס המתריעה על קרבה לחולה מאומת לא התקבלה בנייד של גיל.
"הקפדנו כל כך על כל ההנחיות. גיל הוא אדם של לצאת מהבית לעבודה והפוך, ושם למיטב ידיעתנו איש לא נדבק. גם כשירד לזרוק את הזבל עשה זאת עם מסכה וחיטא את הידיים לאחר מכן".
מתי הבנתם שמשהו לא בסדר?
"למעשה הוא הרגיש לא טוב לפני יום כיפור. הרגיש חולשה, עייפות והיה לו קר. ביום כיפור התקשה להתפלל אפילו בבית. בהמשך היה לו חום גבוה ונכנס לבידוד בחדר שלנו. ביום שלישי באותו שבוע הוא יצר קשר עם קופת חולים כללית, שם הפנו אותו לבדיקה וביום חמישי הגיעה התשובה החיובית".
"באותו יום הוא החל גם להשתעל מאוד. במקביל, ביום שישי, התחילו אצלי כאבי גרון ובשבת בצהריים התחלתי גם אני להשתעל. נהייתי חלשה מאוד, בלי כוחות לתפקד וביקשתי מקופת החולים מכבי שבה אני מבוטחת לערוך בדיקה לי ולילדים, אותה ערכנו ביום ראשון בשבוע שעבר. יום למחרת קיבלתי תשובה שאני חיובית והילדים שליליים".
קראו גם:
מה עובר בראש באותו רגע?
"מה יהיה עם הילדים? מי יטפל בהם אם אני ובעלי חיוביים? אסור גם שאנשים אחרים ישמרו עליהם וזו סיטואציה נוראית. חמי וחמותי לא צעירים, אמא שלי אישה חולה, מצב לא נעים בכלל".
ובמקביל חלה התדרדרות במצבו של גיל.
"לאחר שקיבלתי את תוצאות הבדיקה ביום שני, היה לבעלי התקף שיעול, ובגלל שידעתי שנדבקתי נכנסתי אליו לחדר. ראיתי אותו מחליף צבעים ונהיה בהיר. לא נכנס לו אוויר. אמרתי לו שמפנים אותו מייד לבית חולים.
"הוא דיבר לפני כן עם כללית ואמר להם 'אני נחנק', לא מצליח לנשום, ואמרו לו 'זה יעבור, זה התסמינים של קורונה'. במקביל אני רוצה לציין לטובה את קופת החולים מכבי ששואלים שמקפידים לשאול אותי לשלומי. כנראה שבמזל אם אפשר לומר נדבקתי ממנו כדי שאכנס לחדר ואבחין במצבו, אחרת המצב היה הרבה יותר קשה. זה גם מה שהרופאים אמרו. הוא הגיע לבית החולים עם דלקת ריאות קשה כתוצאה מסיבוכים של הקורונה. עד אתמול (שבת) הוגדר חולה קשה והיום (ראשון) התחילו להוריד לו את החמצן ונקווה לטוב".
בזמן שבעלה מאושפז והיא עייפה, תשושה וכאובה בביתה, לידור נאלצת בימים אלו לטפל גם בשלושת ילדיה הקטנים בני 1.5, 3.5 ובת שתחגוג ביום רביעי את יום הולדתה השישי.
"היא שואלת 'למה אנחנו לא יכולים לצאת?' ו-'אמא מתי זה יעבור? למה דווקא לנו' ואתה נשאר חסר אונים", אומרת לידור בכאב. "הבן הקטן קורא 'אבא, אבא' ומחפש אותו בבית. זה קורע אותי. ברוך השם בעלי חי אבל אנחנו לא רגילים שהוא לא בבית, אנחנו משפחה מאוד מלוכדת ועושים הכל יחד. זה קשה מאוד. זו תקופה שאני לא מאחלת לאף אחד לעבור".
איך מתמודדים בימים אלו? גם כלכלית?
"גיהנום, אני מרגישה חסרת ישע. הבן הקטן בוכה אחרי שעשה את צרכיו בטיטול ואני לא מסוגלת לקום להחליף לו. זה היה אחד המצבים הקשים ביותר עבורי. אני מרימה את עצמי בשיניים, בלי ברירה, עושה רק מה שחייב. גם ככה מדובר בתקופה לא קלה. אני לא עובדת כבר זמן רב כי אני בסיכון ועכשיו בגלל שבעלי חלה גם הוא לא עובד. למזלי חברים ושכנים עזרו לנו עם קניות ואוכל ששמו לנו ליד הדלת, ואני רוצה להודות לכל אחד ואחת שנרתמו כדי לסייע".
את רואה איזה אור בקצה המנהרה כרגע?
"לא , כרגע לא. השהייה שלנו בבית הולכת להיות עוד ארוכה. גם כשבעלי ישתחרר מבית החולים עד שהוא ייחשב כמחלים יעברו עוד מספר שבועות ואז הילדים יהיו בבידוד עוד שבועיים. אני רואה את התסכול עליהם. זה למצוא תעסוקה עבורם, הכל ביחד".
מה את חושבת על הטיפול של המדינה בחולים?
"אני חושבת שהממשלה ומשרד הבריאות צריכים למצוא פתרון עבור הורים לילדים קטנים במצב דומה. לנסות למצוא דרך לעזור לי ולאותם חולים נוספים שלא יכולים לטפל בילדים הקטנים. אם היה לי איפה לשים אותם כדי לאגור כוחות ולהחלים הייתי עושה את זה . לא רציתי לסכן אף אחד במשפחה".
את רוצה לומר משהו לאלו שלא שומרים על ההנחיות?
"אני לא מאחלת לאף אחד לחלות בנגיף הזה, הוא נורא מתעתע. אתה יכול להרגיש טוב ותוך כמה שעות המצב מתדרדר עד שאתה לא יכול לקום מהספה או להגיש אוכל לילדים", היא אומרת ומדגישה את החשיבות של שמירה על ההנחיות " זה לא צחוק, אנשים חייבים לשמור. תעטו מסכה, שמרו על מרחק, תפסיקו עם מסיבות, מפגשים בגינות, אתם לא יודעים איפה זה ידפוק לכם בדלת. אני רואה לפעמים התקהלויות ואנשים ללא מסכות וזה פשוט מזעזע".
מי שמעוניין לתרום למשפחה יוכל לעשות זאת דרך הביט למספר 052-7528891.
פורסם לראשונה: 07:38, 12.10.20