לא מריח טוב: למרות "קקנוע" שהשיקה העירייה לפניי קרוב לשנה ועל אף הצהרות על אכיפה בנושא, תושבים בראש העין מלינים על המצאות גללי כלבים ברחבי העיר.
1 צפייה בגלריה
צואת כלבים בנווה אפק ראש העין
צואת כלבים בנווה אפק ראש העין
צואת כלבים בנווה אפק ראש העין
(צילום: סטפני קרמן)
התושבים מעידים כי בתקופת הקורונה בכלל והסגרים בפרט, יותר תושבים יוצאים עם כלביהם מה שרק מגביר את התופעה, כשגם ה'קקנוע' שהושק לפני שנה בקירוב ואמור לפנות את הגללים על פי קריאות, לא מצליח לשים סוף למטרד.
קראו גם:
"יש לי כלבה ובכל יום שאני יוצאת איתה לטיול אני מזדעזעת מעמקי נשמתי מהיקף הצואה שפשוט 'מקשטות' את מסלול הטיול", אומרת תושבת שכונת נוה אפק הצבאית. "למעשה, איך שאתה יוצא מהבית אתה מיד נתקל ב'חבילות' מפוזרות על המדרכות וזה קורה גם בשבילים פנימיים וגינות ציבוריות. גינות עם דשא סינטטי שילדים קטנים אמורים ללכת עליו, מלא בגללים. מעבר לנראות זה מביא זבובים שבאים במגע עם הצואה ועלולים להעביר מחלות".
מי האשם העיקרי לדעתך, התושבים או העירייה?
"זה כמו הביצה והתרנגולת. בזמן שהשיקו את הקקנוע היה נדמה כי העיר די נקייה אבל אחר כך התחילו לחפף כנראה. התושבים מצידם מרשים לעצמם כי אין אכיפה. בעלי כלבים גם לא מרימים את הצואה וגם משחררים אותם לעשות את צרכיהם ולחזור שזה כשלעצמו מאוד מסוכן כי יש לא מעט אנשים וילדים שמפחדים מכלבים. אני באמת לא מבינה את זה".
מה את חושבת שצריך לעשות?
"כתבתי לעירייה על רשויות שהכניסו מאגר די אן איי של כלבים. כך בעצם הפקח דוגם את הצואה ואפשר לאתר את בעל הכלב ולשלוח לו קנס עד הבית במקום לארוב לו או להתעמת איתו ברחוב. צעד כזה יכול למגר את התופעה ועל הדרך להעשיר את קופת העירייה.
"לדעתי, הפתרון זה רק דרך הכיס. אם יקנסו תושבים באלף שקלים אנשים יחשבו פעמיים לפני שישחררו את הכלבים שלהם או לא יאספו אחריהם. העיר עצמה איכותית אבל העניין הזה מעיב עליה. אם אשקול בעתיד לעזוב את ראש העין זה רק בגלל התופעה הזו".
תושב שכונת פסגות אומר כי "יש לנו בשכונה הרבה זוגות צעירים, חלקם הגדול עם כלבים אבל נדמה כי העירייה לא מודעת לכך. למשל, לא תמצא פה שקיות איסוף לגללי כלבים ופחים שמיועדים לכך. אני רואה את השכנים שלי מסתובבים קילומטר עם שקית קקי ובסוף זורקים בפח של הבניין. אני משלם ארנונה לעירייה ואני מצפה לקבל שירות בהתאם.
לפתוח קריאות ב 106 זה לא לעניין. ברור שעל בעלי הכלבים לאסוף את הצרכים אבל העירייה צריכה לטפל בזה באופן שוטף באמצעות הגברת האכיפה והסיורים".
תגובת העירייה: "הטיפול בגללי כלבים מהווה אתגר חשוב ולא פשוט ברוב הרשויות בארץ.
בשנת 2020 העירייה הגבירה את האכיפה וההסברה בנושא איסוף הגללים.
אגף שפע מפעיל דרך קבע קטנוע מיוחד לאיסוף גללי כלבים בפארקים ומקומות ציבוריים.
ההמלצה לבדיקות גנטיות לזיהוי DNA  בצואת כלבים  שבעזרתן ניתן לאכוף ולקנוס בעלי הכלבים שאינם אוספים גללים נבדקה. מדובר בפיילוט שטרם עמד לביקורת שיפוטית, הן מבחינת דרישת הדגימה והן מבחינת דוח שניתן בגין גללי כלבים שזוהו באמצעות dna וגם משרד החקלאות מתנגד לכך. בנוסף, קיימת בעיה טכנית ולוגיסטית לשייך כלב למאגר רשותי , כאשר הכלבים עוברים בעלות ובעליהם עוברים מקום מגורים.
לפיכך, בשלב זה, איננו מוצאים לנכון להשתתף בשלב זה בפיילוט מסוג זה".