לאחר מספר חודשים בהם עמד סניף טיב טעם בפינת הרחובות רוטשילד ומונטיפיורי ערוך ומוכן לקבלת הקונים, בשבוע שעבר הוא פתח את שעריו כשגולת הכותרת היא - להבדיל משאר סניפי הרשת ברחבי הארץ, שעות הפעילות לא יהיו בשבתות ובחגים.
2 צפייה בגלריה
שלום. "אנחנו מדינה דמוקרטית, כל אחד יכול להביע את דעתו"
שלום. "אנחנו מדינה דמוקרטית, כל אחד יכול להביע את דעתו"
שלום. "אנחנו מדינה דמוקרטית, כל אחד יכול להביע את דעתו"
(מתן דויטש)
האם ההחלטה על כך התקבלה בעקבות מחאת החרדים שהגיעה לשיאה עם הפגנה גדולה במקום לפני מספר חודשים?
האלוף (במיל') חגי שלום (75), מנכ"ל ובעלי הרשת, שולל זאת על הסף, טוען כי הדבר קרה לאור בקשתו של ראש העירייה, רמי גרינברג, ומגלה: "אני מתכוון לפתוח חנות גדולה הרבה יותר באחד מאזורי התעשייה, שתהיה פתוחה גם בשבתות".

"זכותם להפגין"

הסערה סביב פתיחת הסניף מעורר המחלוקת החלה כבר בתחילת חודש פברואר, אז הוצב שילוט במקום המודיע על פתיחה קרובה של סניף טיב טעם לצד הכיתוב: "פתוח בשבת וחג". חרדים בעיר, ובעיקר במרכזה, החלו לפעול נגד פתיחת הסניף, שמוכר בין היתר בשר לא כשר ופירות ים, ובעיקר על עצם פתיחתו בשבת.
קראו עוד>>
תחילה הם פנו לראש העירייה ולאחר מספר חודשים קיימו באזור הסניף הפגנה המונית, בה נכחו קרוב לאלף תושבים, רובם חרדים, רבנים ומנהיגי קהילות. בין היתר, הם קראו פרקי תהילים ונשאו דברים נגד חילול היום הקדוש.
בשבוע שעבר, יום לפני פתיחת הסניף שהתעכבה לדברי שלום בשל בעיות רגולטוריות, התפרסמו שעות הפתיחה באתר הרשת שבישרו על ניצחון, גם אם דחוק, לתושבים שומרי המצוות באזור.
כעת טוען שלום באופן מפתיע ומעורר תהיה כי הפור לגבי יום שבת נפל הרבה קודם לכן, עוד כשהסניף היה בתכנון. מדוע מפתיע? מאחר וברשת העדיפו לשמור לאורך כל התקופה על דיסקרטיות בכל הנוגע לכך, כשגם פניות רבות של מערכת "ידיעות פתח־תקוה" לא הועילו.
"צחקתי על המחאות האלה", אומר שלום. "שאלתי את עצמי מה הם רוצים? הרי אני לא פתוח בשבת, אז מה הם מפגינים?".
אני מניח שהתושבים לא ידעו על שעות הפתיחה. מתי החלטתם לא לפתוח בשבת ומדוע לא פרסמתם על כך והעדפתם לשמור על עמימות?
"כשנולד הרעיון לפתוח את הסניף, הייתי אצל רמי גרינברג והוא ביקש ממני לא לפתוח בשבת. כיבדתי את הבקשה שלו. אני ידעתי על זה והסובבים אותי ידעו על זה. אני לא מפרסם ורץ להודיע. מי שרצה יכל לשאול אותי, אבל אף אחד לא שאל אותי ומעולם לא אמרתי אחרת".
אנחנו לא קיבלנו תשובות והשעות לא פורסמו באף מקום עד תחילת השבוע שעבר.
"אני לא יודע מה אמרו, אני לא מפרסם ואני לא שולט בזה".
לא יכול להיות שנכנעתם למחאות?
"לא, ממש לא. זכותם המלאה להפגין, אין לי שום בעיה עם זה. אנחנו מדינה דמוקרטית, כל אחד יכול להביע את דעתו.
"אף אחד לא יכול להגיד לי אם לפתוח או לא לפתוח באמצע שבוע, אני פועל על פי חוק. מצד שני אני נגד התרסה, לא אוהב לעשות דווקא ולכן אני משתדל לכבד את הזולת".
ובכל זאת, רבים ראו בפתיחת סניף שכזה סוג של התרסה מבחינתם. מדוע היה חשוב לפתוח אותו דווקא במרכז העיר? סניף אחר של טיב טעם שפעל בצומת סגולה בתחילת שנות האלפיים לא החזיק מעמד זמן רב בין היתר כי היה פתוח בשבת.
"הסניף בסגולה נסגר כמה שנים לפני שקניתי את טיב טעם בשנת 2009. אני חושב שעיר כזו גדולה ומכובדת כמו פתח־תקוה צריכה לקבל גם נוכחות שלנו. הגישה שלנו פתוחה לגמרי ומתחשבת, אבל מצד שני אסור שיכפו עלינו דבר לשירות האזרח.
"מתברר שיש פה קהל גדול של דוברי רוסית שהציף אותנו בימים האלה. זה משמח והתוצאות כרגע מאז הפתיחה מעודדות מאוד. הם באים וקונים את מה שהם אוהבים. למה לשלוח אותם לטייל באזורי תעשייה ובערים אחרות? אנחנו כמובן פתוחים גם לקהל ישראלי ולכל אחד".

הסניף הגדול שבדרך

בניגוד לקהל החרדי והדתי בעיר שיוצא מרוצה מהתוצאה הסופית, מי שפחות אהב את ההחלטה שלא לפתוח בשבת הם אותם תושבים חילוניים שהתאכזבו לגלות כי בסופו של דבר לא יוכלו לערוך קניות ביום מנוחתם.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסניף מלפני שלושה חודשים
הפגנה נגד הסניף מלפני שלושה חודשים
הפגנה נגד הסניף מלפני שלושה חודשים
(מתן דויטש)
"אני מתכוון לפתוח עבורם באחד מאזורי התעשייה חנות הרבה יותר גדולה וזולה, שתעבוד בשבת ושם הם יוכלו לעשות את הקניות הגדולות שלהם", מצהיר שלום. "מדובר בשטח גדול שאני מחפש כרגע ובעירייה הבטיחו שיסייעו לי למצוא".
אתה לא חושש מפתיחת סניף שיהיה פתוח בשבת?
"ברגע שאני מתואם עם העירייה וברגע שזה ימוקם באזור תעשייה, כמו חנויות דומות שקיימות באזורי תעשייה בכל הארץ, זה לא מפריע לאף אחד".
זה הפריע בעבר הלא רחוק לתושבים שיצאו להפגין בעקבות פתיחת סניף של "קשת טעמים" בסגולה.
"אז מה אם היו הפגנות. פתחתי סניף גם בקניון דרורים לפני שנים ספורות, הפגינו כמה עשרות אנשים וזהו. צדיק באמונתו יחיה. אנחנו לא מתריסים ולא עושים דווקא אף פעם, להיפך. אני משתדל תמיד לא לפגוע באנשים.
"מצד שני צריך לכבד את זכותנו לפעול. אנחנו לא עושים שום דבר רע אלא נותנים שירות. בפתח־תקוה יש למעלה מ־250 אלף איש, אז במקום שאנשים יתרוצצו לרמת החייל לקנות את המוצרים שלנו, נפתח להם בפתח־תקוה שיהיה להם ליד הבית. למה לפגוע בהם? מי שלא רוצה שלא יבוא. זה אזור תעשייה שאין בו מגורים".
ועדיין יש דיבורים על הסטטוס־קוו שנפגע. דווקא בפתח־תקוה, לאור האוכלוסיות שגרות בה, זה נושא רגיש עוד מימי קולנוע היכל.
"אני יכול להתנצח עם כל חרדי בכל הקשור לתנ"ך, תורה ויהדות. אני בקיא בכל. אני בא מבית דתי ומכבד את זכותו של כל אדם לחיות בדרך שהוא בוחר. כמו שאמרתי: צדיק באמונתו יחיה. לכן הם צריכים לכבד את עצמם ואת האחרים, כמו שאני עושה בדיוק.
"אין לי שום בעיה עם חרדים ולעולם לא אומר עליהם מילה רעה מלבד שחלקם לא משרת בצבא, שזה מפריע לי כאיש צבא לשעבר. תנו אחד לשני לחיות כמו אחים. אני רוצה לקנות בשבת, נוח לי לקנות בשבת, אז תנו לי לפתוח בשבת. מה זה מפריע לכם? אתה לא רוצה, לך לבית כנסת".
לעדכונים: חדשות ראש העין