האם בעקבות האירוע האלים בסוף השבוע שעבר בו הוכו שוטרים בכפר קאסם שוב יתערער הדו־קיום בין ערבים ליהודים שפוקדים את העיר מדי יום?
1 צפייה בגלריה
בדיר. "לא סתם העירייה פרסמה הודעה שמגנה את התקיפה"
בדיר. "לא סתם העירייה פרסמה הודעה שמגנה את התקיפה"
בדיר. "לא סתם העירייה פרסמה הודעה שמגנה את התקיפה"
(ריאן)
ראש העירייה, עאדל בדיר, משוכנע שלא ואומר: "תחנת המשטרה בכפר קאסם קיימת כבר 15 שנה וזו תקרית ראשונה ואחרונה. היחס שמקבלים השוטרים בכפר קאסם הוא כמו של תושבי המקום".

הערכה הדדית

ביום שישי שעבר לפנות בוקר הגיעו שוטרים מהתחנה המקומית לבצע מעצר של חשוד באזור בניין העירייה, אלא שהם נתקלו בהתנגדות מצד מספר תושבים מקומיים. בין הצדדים התפתח עימות במהלכו הותקפו השוטרים.
על פי סרטון, שתיעד חלק מהאירועים והפך לוויראלי ברשתות החברתיות, נראה שוטר משתמש באקדח טייזר כלפי אחד הנוכחים במקום, שבתגובה היכה אותו במכות אגרוף והפילו לרצפה. המשטרה הודיעה לאחר האירוע כי נפצעו במהלכו שני שוטרים ומתנדב שקיבלו טיפול רפואי במקום, וכן נעצרו ארבעה חשודים בתקיפתם.
על פי הדיווחים השונים, חלק מהתוקפים נמנים על אנשי השמירה בעיר, שפועלים על פי מכרז מול העירייה ומבצעים סיורים בעיר כדי למגר מעשי פשיעה, ממש כפי שפועל הפיקוח העירוני או המשמר האזרחי בערים אחרות.
בעירייה מיהרו לגנות את האירוע ופרסמו הודעה לפיה "המשטרה מייצגת את החוק, וכל תקיפה עליה נדחית, בלתי מתקבלת ואינה מייצגת את המוסר ואת תורת הדת הסובלנית שלנו. העירייה מעריכה את תפקידה של משטרת כפר קאסם בשמירה על יציבותה וביטחונה של העיר ומתקיים שיתוף פעולה למופת בין הנהלת העירייה למפקדי משטרת כפר קאסם ברמות הגבוהות ביותר".
קראו עוד>>>
מי שמוצא את עצמו פועל בניסיון להנמיך את הלהבות הוא בדיר, ששוב עומד בסיטואציה דומה לזו שהייתה בחודש מאי האחרון בעת מבצע "שומר החומות".

"נחדד נהלים"

"זה אירוע טרגי ומצער", אומר בדיר. "יחד עם זאת, אין לזה קשר לחברת השמירה בעיר ורק אדם אחד נכח באירוע מטעמה. הוא היה זה שניסה למנוע מאנשים להתקרב לשוטרים. אחד המעורבים הוא מתנדב בשמירה שאיבד שליטה לאחר שקיבל שוק חשמלי ואיתו היה ויכוח.
"מיד אחרי זה הוא חזר בו ואמר לשוטרים שהם יכולים לאזוק אותו בלי כוח. גם בבית המשפט הוא הצטער על מה שהיה והודה שזו הייתה טעות קשה".
התקרית החלה בעקבות תלונה על אדם שהוכנס למקום באלימות, ולאחר מכן הייתה התנגדות של אנשי השמירה לבצע חיפוש במקום.
"אותו אדם לא נלקח באלימות. מה שקרה זה שהייתה תלונה על מישהו שכנראה היה שיכור ושבר חלונות באחד מבתי הקפה בעיר. בעל בית הקפה הביא אותו לבניין העירייה, שבו נמצאים אנשי השמירה, כשגם תחנת המשטרה נמצאת בסמוך.
"אחד מאנשי השמירה רצה למסור אותו למשטרה כפי שנהוג במצבים כאלו, ואז הייתה היתקלות עם אנשים, תושבי העיר, מחוץ לבניין העירייה. מתוך אלו שהתקהלו שם, עובד השמירה היחידי שנכח במקום הרחיק את האנשים. כל השאר הגיעו כי שמעו רעש, ואחד מהם הוא אותו מתנדב בשמירה שאיבד שליטה".
מי אחראי לפי דעתך להתדרדרות האירוע?
"אנחנו לא יודעים בדיוק מה קרה לפי הסרטון ואני מניח שבמשטרה חוקרים את האירוע ואיך זה התחיל. מכל מקום אסור שזה יקרה, ובכל מקרה אני לא מצדיק בשום פנים ואופן הרמת יד על שוטרים שבאו לעשות את העבודה שלהם ולשרת את התושבים".
מה אתה מתכוון לעשות כדי להרגיע את הרוחות?
"נחדד את הנהלים לגבי התנהגות עובדי השמירה, כולל המתנדבים, בדגש על אילו מקרים מותר להם להתערב וכיצד, ובאילו מקרים אסור להם להתערב כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו. בנוסף, הגעתי בתחילת השבוע עם מפכ"ל המשטרה לתחנה בעיר ושוחחנו עם השוטרים.
"אמרנו להם שהם צריכים להרגיש בבית בעבודתם כי הם באו לשרת את תושבי הכפר. ביקשתי גם לבקר יחד עם אנשי השמירה ומכובדים מכפר קאסם, ביניהם כאלו מהתנועה האיסלאמית, את השוטרים שנפצעו. נתאם ביקור בימים הקרובים".

"מכבדים שוטרים"

בדיר משוכנע כי "מדובר בתקרית חריגה וחד־פעמית. עובדה שעד היום המשטרה מגיעה לבתים, עוצרת כלי רכב, חוקרת אירועים שונים ואף אחד לא הפריע. כך זה יימשך בשיתוף פעולה איתנו".
אותם אירועים עלולים להפוך לדלק בהצתת המרקם העדין בין יהודים לערבים, כפי שהיה לפני מספר חודשים.
"לא סתם העירייה פרסמה הודעה שמגנה את התקיפה וזו העמדה של כל תושבי כפר קאסם שנגד תקיפת שוטרים. אנחנו לא אומרים זאת רק בחדרי חדרים אלא גם פועלים ומפרסמים זאת כעמדתנו הרשמית. התושבים כאן מכבדים את השוטרים שבאים לשמור על הסדר ועל ביטחונם".
ומה לגבי האלימות בחברה הערבית שנותנת את אותותיה גם בכפר קאסם?
"בכפר קאסם אחוזי האלימות במשפחה וברחוב ירדו בצורה דרסטית, וכך גם השימוש בירי. דברים עדיין קורים ויקח עוד זמן למגר לחלוטין עד שאנשים יפנימו שלא צריך לפתור שום סכסוך בכוח ובשימוש בנשק. לשם כך אנחנו פועלים כבר שנים באמצעות ועדת סולחה של מבוגרים בכפר כשבמקביל אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המשטרה".
לעדכונים: חדשות ראש העין