אשמח שתספרו לי עליכם, מאיפה אתם, מי אתם?
אנחנו שני אחים, אני גון הגדול מבנינו בן 22 כרגע חייל ואחי בן, בן 17, כרגע בשנתו האחרונה ללימודים.
כל חיינו גדלנו והתחנכנו ברמת השרון ביחד עם שני הורינו, מיקי ואיילת ואחותנו הגדולה עמר.
איך כתיבה נכנסה לחייכם?
סיפור הכתיבה שלנו שזור יחד עם סיפור הקורונה. אם היו שואלים אותנו לפני כמה שנים שכנראה בשנת 2020 נכתוב ספר, ועוד ספר ילדים כנראה לא היינו מאמינים. אולם הקורונה שינתה את חיינו כמו לרבים אחרים ומצאנו את עצמנו הרבה זמן בבית, סגורים עם המשפחה. אחרי שסיימנו לשפץ את כל הבית בערך, לקרוא את כל הספרים שרצינו ולראות סרטים בלי הפסקה החלטתי לכתוב ספר. האמת, שכתיבה ואמנות בכללי תמיד משכו אותי ועניינו אותי אבל לא חשבתי שאכתוב ספר. ישבתי במשך שלושה חודשים וכתבתי ספר מתח בן מאה עמודים. לא למטרה מסוימת, לא כדי לפרסם, אלא פשוט לכתוב. נהניתי מאוד מהכתיבה, החשיבה ואפילו מהרגעים של משברי הכתיבה אם אפשר לקרוא לזה ככה. אחרי שסיימתי לכתוב את הספר, גבר בי הרצון לכתוב עוד ספר, אבל הפעם על רעיון שבוער במשפחתנו והוא איכות הסביבה בכלל ומחזור בפרט. אחי ואני רצינו לעשות את זה יחדיו וחשבנו על דרך להפיץ את הנושא הוכל כך חשוב הזה לעולם. אחרי הרבה מחשבה צץ הרעיון של לכתוב ספר ילדים, למען דור העתיד מה שנקרא וכמו שהקלישאה אומרת ״השאר היסטוריה״.
2 צפייה בגלריה
גון ובן הרצוג - בקי
גון ובן הרצוג - בקי
גון ובן הרצוג - בקי
(צילום: בן הרצוג)
מאין הגיעה ההשראה לסיפור?
לפני כמעט שנה וחצי, בין הסגרים של הקורונה, מצאתי את עצמי נוסע עם אחי ברחובות הרצליה, נהנים קצת מהחופש של אחרי סגר נוסף. בעודנו נוסעים באחד הרחובות הצדדים ראינו מחזורית של בקבוקים. כולנו יודעים שהמחזוריות הפזורות ברחבי הארץ אינם התגלמות היופי, אבל המחזוריות הזאת הייתה באמת במצב מחפיר. הייתה שבורה, מלאה למחצה בבקבוקים שנראו כאילו ישבו שם במשך חודשים רבים. זה הרגע שהחלטנו שצריך פשוט לעשות שינוי בנושא. עדיין לא ידענו שנכתוב ספר, אבל הרגשנו שנעשה משהו בנדון. אחרי הרבה מחשבה וניסיונות להנגיש את הנושא של מחזור לציבור החלטנו ללכת על כתיבת לילדים.
מה משך אתכם בכתיבה לילדים?
אתה יושב בבית, רואה טלוויזיה או יושב על המחשב, ופתאום רואה איזה פרסומת, אזכור, דמות מהעבר. אתה כבר בן עשרים, שלושים ואפילו יותר, חזרת מהעבודה או מארוחת ערב ואתה מנסה להבין מאיפה זה מוכר לך. לפתע אתה נזכר שזה משפט מספר ילדים שאימא שלך קראה לך לפני השינה. כל המילים והאיורים חוזרים, אתה אפילו זוכר את הסוף והמסר של הספר.
לספרי ילדים בשונה מספרים למבוגרים יש את היכולת לעצב את העולם שלך בתור ילד, מה שממשיך איתך שנים רבות אחרי. ספר ילדים טוב , ספר שאהבת בצעירותך זה משהו שמשאיר חותם ואתה זוכר אותו הרבה מאוד שנים. זאת הסיבה שהחלטנו לכתוב ספר ילדים. ככל שהעולם מתקדם ניתן להבין שהשנים הקרובות הן אלה שישפיעו על העתיד של כולנו ואם נצליח להנגיש את הנושא של איכות הסביבה לילדים, בשאיפה שהם יאהבו את הספר, נוכל להשפיע אל העתיד שלנו, כי כמו שתמיד אומרים ״ילדים הם העתיד״.
2 צפייה בגלריה
גון ובן הרצוג - בקי
גון ובן הרצוג - בקי
גון ובן הרצוג - בקי
(צילום: בן הרצוג)
האם נתקלתם באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה?
כמו בכל דבר בחיים, תמיד נתקלים במשהו שלא ציפית, משהו משתבש בדרך, משהו משתנה לטובה ולרעה תוך כדי התהליך, וככה זה גם בכתיבת ספר, לפחות מהיכרותנו הקצרה.
בכתיבת ספר ילדים ועוד ספר קצר, כל מילה חשובה. מילה לא מובנת, שורה לא מתחרזת, יותר מידי מילים בעמוד, הכול חשוב ומשפיע על הספר ועל המסר. כשהתחלנו לכתוב התקשינו בעיקר למצוא חרוזים ולמצוא תחליף פשוט יותר למילים שאנו משתמשים בהם ביום יום. אתה יושב מול המחשב, כותב שורה אחר שורה ואז חושב האם בני ארבע וחמש יבינו מה אתה מתכוון, מה אתה רוצה להגיד, או אם בכלל מכירים את המילה הזאת.
אולם כל זה היה שולי לעומת הבעיה המרכזית שפגשה אותנו תוך כדי הכתיבה.
הקושי העיקרי היה סביב הדמות של בקי, איך אנחנו מצליחים בעזרת המילים והאיורים בספר ליצור תחושת אמפטיה והזדהות עם בקי. איך גורמים לילדים להאמין לו וכיצד נותנים לבקי להיות ה - ״בקבוק של כולנו״.
אחי ואני עם עזרה רבה מצד המאיירת הנפלאה שלנו, עיצבנו את דמותו של בקי כמו שניתן לראות באיורים ובמילים לאורך הספר.
מה המסר שלכם לקוראים?
״איזה מזל שלא נזרק לפח״, היא השורה האחרונה בספר והיא מבטאת את באופן פשוט ולא מסובך את המסר שלנו והוא פשוט - למחזר בקבוקים. כמובן שעומד מאחורי המסר הרבה דברים ואין אנו מתכוונים רק למחזור בקבוקים, אלא לכל התחום של איכות הסביבה ושמירה עליה.
הספר מתעסק מתחילתו ועד סופו במחזור בקבוקים, הבעיה שהוא בא להציג את המעבר מרק הצורך במחזור בקבוקים, אלא בצורך של השמירה על איכות הסביבה בכל תחום שהוא, מזיהום אוויר, לדייג בלתי חוקי. מצריכה מיותרת, לכריתת יערות.
האם אתם עובדים על משהו חדש בימים אלו?
בימים אלו אנחנו בעיקר מתעסקים בהפצה של הספר בקי, בניסיונות להגיע לכמה שיותר ילדים ולהפיץ את הנושא כמה שיותר. אולם, התחלנו לחשוב על ספר המשך, או סדרת ספרים בנושא ואולי אפילו לתרגם לאנגלית ולהתחיל הפצה בחול.
בקי הוא ספר ילדים מקסים, מלמד בדרך מבריקה ומלאה בחיוכים את החשיבות של איכות הסביבה ואת החשיבות של שמירה על העולם שלנו – ספר רצוי בכל בית.
מראיינת: אלינור לוגאסי

"בקי" - בן וגון הרצוג
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK