אכזבה לתושבי ראש העין והסביבה: למרות מחאות רבות, והתנגדויות שהוגשו, הועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה אתמול (שני) את הקמת תחנת הכח בצומת קסם. כעת המכשול האחרון שנותר בדרך להקמתה הוא אישור הממשלה.
1 צפייה בגלריה
תחנת הכוח בשורק
תחנת הכוח בשורק
תחנת כוח
(צילום המחשה: אביגיל עוזי)
כזכור, בחודש ינואר האחרון אושרה להפקדה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) התכנית להקמת תחנת כוח המונעת בגז טבעי באזור צומת קסם, בטווח הסמוך לכפר קאסם וראש העין. זאת על אף הצהרות הממשלה הקודמת וראש העירייה שלום בן משה כי התחנה לא תוקם. לאחר הפקדת התכנית עמלו התושבים, העירייה ואף ברשויות הסמוכות על הגשת התנגדויות ולפני מספר חודשים דנו בהן בועדה.
לקראת סוף חודש אפריל השמיעו את השגותיהם גם נציגים ממשרד הבריאות שדרשו כי בהתאם לתקנות הבריאות לא יהיו שימושים תעשייתיים בשטח אזור המגן של קידוח ראש העין 5 שנמצא בשטח המיועד להקמת התחנה. וזאת כדי למנוע פגיעה במי השתייה באזור. לאחר מספר ימים הציגו יזמי התכנית מספר חלופות כדי שאותם שימושים תעשייתיים לא יהיו באזור הקידוח אך אלו נדחו על ידי משרד הבריאות, שם אמרו כאמור כי הם "מתנגדים לאישור התכנית לתחנת כח במתכונתה הנוכחית".
קראו גם:
בנוגע לחשש מפני זיהום אויר, ציינו במשרד הבריאות: "נבקש לחזור על עמדתנו שאין להקרים תחנת כוח המופעלת בסולר בקרבה לאוכלוסייה", זאת לאור התכנית להקמת מיכל סולר במקום כגיבוי.
בראש העין קיבלו לאחרונה חיזוק נוסף, הפעם מצידה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר, שפנתה ליו"ר הות"ל וציינה כי "טרם הקמת תחנות חדשות, עלינו למצות את היכולת לנצל בצורה מיטבית את השטח הכלוא בתחנות כח קיימות או להרחיבן". בהמשך הוסיפה כי צריכה להיות יכולת להפיק את כמות האנרגיה והחשמל הדרושים "ללא צורך בהקמת תחנות על גבי שטחים חדשים בישראל".
בעקבות עמדותיהם של משרד הבריאות ומשרד האנרגיה ניסו בעיריית ראש העין לשאוב עידוד לקראת הישורת האחרונה במאבק ואתמול נערכה הפגנה מול בניין הות"ל במטרה להניא אותם מאישור התכנית, מה שכאמור לא צלח בסופו של דבר.
בעיריית ראש העין ציינו כי בכוונתם "לפעול במספר ערוצים, לרבות בערוץ המשפטי ולהגיש עתירה דחופה לבית המשפט. במסגרתה, תציג העירייה את טיעוניה הרבים-הפגמים החמורים התכנוניים, היותה מנוגדת למדיניות הממשלה, הסתמכותה על נתונים שגויים ומטעים, ניגודי עניינים ופגמים מהותיים רבים נוספים היורדים לשורש העניין".
ראש העירייה שלום בן משה הוסיף: "זו מלחמה על הבית ולא נאפשר את הקמת תחנת הכח בצומת קסם, אנו לא נוותר ולא נשתוק נוכח תהליכי קידום התוכנית בות"ל, המנוגדים למדיניות הממשלה והלוקים בכשלים חמורים תכנוניים, משפטיים ואחרים רבים. על גופנו התחנה הזו תקום. המלחמה על התחנה תהיה קשה ביותר. אנו נפעל בכל הערוצים ובנוסף, אנו נפנה לכל שרי הממשלה וחברי הכנסת שהביעו את התנגדותם באופן חד משמעי בהזדמנויות שונות בדרישה לבטל את ההחלטה להקמת תחנת הכוח בצומת קסם, כפי שהתבטאה לאחרונה שרת האנרגיה, קארין אלהרר שאמרה כי עניין זה נוגד את החלטת הממשלה ואת מדיניותה. וכפי שאמר ווליד טאהא, יו"ר ועדת הפנים וחברי הכנסת בוועדה כי החלטה זו נוגדת את מדיניות הממשלה והחלטותיה, עומדת בסתירה מוחלטת, מסכנת את המים באזור".
חבר מועצת העיר ויו"ר האופוזיציה רז שגיא שהקים בעבר אוהל מחאה בשטח שבו מתוכננת לקום התחנה, התייחס להחלטה ואמר: "בהצבעה מקוממת המליצה הוועדה לתשתיות לאומיות על הקמת תחנת הכוח בצומת קסם. לא עזרו המחאה, ההתנגדויות המנומקות שהוגשו, הסיכון המוחשי למאגר המים הגדול במדינה ולבארות הפעילות. לא סייעה גם הקרבה המסוכנת לבתי התושבים בראש העין וכפר קאסם. הקמת התחנה עדיין מותנה באישור הממשלה שחלק נכבד משריה, התחייבו באופן פומבי למנוע את הקמתה. וברור שהתחנה לא תקום לפני מאבק משפטי שייחל במידה והממשלה תאשר. זאת ועוד, קידום התכנית לא לקח בחשבון את החרפת המאבק הציבורי ופעולות מניעה שמקורותיהם בשינוי המגמה העולמית".
גם במטה המאבק של התושבים נגד התכנית לא מרימים ידיים וקוראים לממשלה "לבטל את ההחלטה המקוממת והמנוגדת לכל היגיון סביר של הועדה לתשתיות לאומיות להמליץ לאשר תחנת כח מזהמת המאוכלסת בדלקים וחומרים מסוכנים במרחק עשרות מטרים מבתי מגורים תוך סיכון מקורות מי שתיה ובניגוד להמלצת משרדי האנרגיה, הבריאות והגנת הסביבה.
"התכנית הייתה צריכה ליפול כבר בשלבים הראשוניים כיוון שהיא אינה עומדת בשלשה מתנאי הסף אשר הגדיר מינהל התכנון בהחלטת הממשלה (מס 2592) אשר מתוקפה מקודמות תחנות הכח הפרטיות בישראל- 1. היא נמצאת על קרקע בעלת רגישות הידרולוגית גבוהה מאוד 2. מתוכננת במרחק עשרות מטרים מבתי מגורים 3. ההסכם של היזמים על הקרקע אינו בתוקף כבר מיולי 2019.
"זוהי שעת מבחן לשרת האנרגיה עד כמה היא נחושה ליישם את מדיניותה לצמצום השימוש בדלקים פוסיליים בישראל ולעמוד איתן מול לחצם של בעלי ההון אשר מקדמים את האינטרסים הכלכליים שלהם על חשבון האינטרס הציבורי".
במטה המאבק הוסיפו כי "ראשי הישובים ומטה המאבק שוקלים את הצעדים אשר ינקטו כולל פניה לערכאות משפטיות שכן ההליך התכנוני רצוף בעיות של מנהל לא תקין".
מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "במסגרת ההערכות האנרגטית של מדינת ישראל לשנת 2040, אישרה היום הוות"ל שלוש תחנות כוח בגז טבעי, שייתנו מענה לגידול בצריכה באזור מטרופולין גוש דן. התחנות משלימות את המלאי התכנוני הנדרש לשם הבטחת תפקוד משק החשמל והן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים.
תחנות הכוח נבחרו בהתאם לקריטריונים שקבעה המועצה הארצית לתכנון ובניה ביום 10.11.2020, לפיהם התוכניות שיקודמו יעמדו בתנאים הבאים: קרבה לאזורי הצריכה, תוך צמצום רשת ההולכה; העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתיעשה באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים; מתן עדיפות לקליטה של אנרגיה מתחדשת ברשת ההולכה; העדפה ליחידות ייצור שאותן ניתן להקים בטכנולוגיה מיטבית".