כשאוהד כדורגל ישראלי ממוצע שומע את התואר "גלאקטיקוס", הוא לבטח ייזכר בריאל מדריד או בגרסה המקומית השאפתנית של מכבי תל אביב בתחילת שנות האלפיים. מאז לא נבנתה בארץ קבוצה עם סוללת כוכבים, אבל עושה רושם שזה בדיוק מה שהולך ונבנה בימים אלו דווקא בפתח־תקוה.
2 צפייה בגלריה
בולוקן, מחפוד, שושני וקוזושווילי
בולוקן, מחפוד, שושני וקוזושווילי
"באים להילחם על תארים". מימין: בולוקן, מחפוד, שושני וקוזושווילי
(צילום: ריאן)
אז נכון, מדובר אמנם "רק" בליגת הוותיקים, אבל לקראת העונה הקרובה, ולאחר שני תארים בהם זכתה מכבי (אליפות וגביע), החליטו בהפועל להרים את הכפפה והקימו קבוצת ותיקים בתקווה שתצליח קצת יותר מהגלאקטיקוס מתל אביב, כשהמטרה ברורה: זכייה בדאבל.
אז אלו שחקנים אמורים ללבוש שוב את המדים הכחולים? בין השמות הנוצצים אפשר למצוא את רפי כהן, מוטי קקון, ניר לוין, יוסי שבחון, אבי יחיאל, אלון בולוקן, קלמי סבן, גיא שמיר, שי הס, בני קוזושווילי (קוזו), גבע מרקוס ועוד רבים וטובים, שמות שמציתים את דמיון האוהדים וגורמים להם להתרפק על זיכרונות העבר מאיצטדיון האורווה המיתולוגי. על כל הסגל ינצחו שני שמות גדולים לא פחות - אלי מחפוד ויוסי שושני, שישמשו כמאמנים-שחקנים.

קראו גם:

"באים ליהנות"

"מה שעמד לנגד עינינו בראש ובראשונה זה לקרב את שחקני העבר למועדון", אומר ארטיום סלוצקי, חבר הוועד המנהל של הקבוצה הבוגרת ומנהל קבוצת הוותיקים. "השחקנים האלו הם חלק גדול מהעבר, ההווה ועתיד המועדון. החלטנו להקים את הקבוצה כדי שישמרו את המסורת וכמובן יזכו בתארים".
יכול להיות שראיתם את ותיקי מכבי פתח־תקוה מגיעים להישגים וזה קצת דגדג לכם?
"זה ממש לא הכיוון. יותר מעניין לקרב את האנשים החשובים האלו למועדון. לא מעניינות אותנו קבוצות אחרות, בטח לא מכבי פתח־תקוה".
איך עבד גיוס השחקנים?
"ישבנו עם מחפוד ושושני, התחלנו לעבור שחקן שחקן, לראות מי בכושר, מי מעוניין והגענו לסגל של קרוב ל־30 שחקנים. נצרף עוד בהמשך".
כמעט כל אחד כיכב בליגת העל. איך התחושה לאחד את כולם?
"מרגש מאוד. אני חושב שבמשחק הראשון כשיגיע קהל, כולם יתרגשו ביחד".
מי שיצר את הקשר עם רוב השחקנים היה מחפוד, מסמלי המועדון שרשם במדיו 281 הופעות ליגה (בהן כבש 16 שערים). לאחר קריירת אימון לא ארוכה במיוחד, שכללה שלוש קדנציות בכחול, עזב את תפקידיו בכדורגל והיום הוא עוסק בנדל"ן ובהפקת אירועים.
אז מה גרם לו לעשות קאמבק למגרשים? "אנחנו עושים את זה מתוך הנאה", מסביר מחפוד. "בשנים האחרונות שאימנתי פחות נהניתי, והכדורגל הפך מבחינתי לפחות עם לב ונשמה ויותר מסחרי. הצטרפתי לקבוצת הוותיקים כי זה מפגש עם חברים ושילוב של כמה דורות".
היו התלבטויות?
"כן. אם אני לוקח פרויקט על עצמי, לא אעשה אותו חפיף. גם אם לא יסתדר לי להגיע למשחק, אז יש את שושני וההיפך. בסופו של דבר אמרתי גם שיש אוהדים צעירים שלא ראו אותנו משחקים, אז אולי עכשיו הם יראו".
איזה תגובות קיבלת מהשחקנים כשפנית אליהם?
"כל אחד אמר 'איזה יופי, איזה כיף, בוא נחזור'. אמרתי להם שמצד אחד אנחנו באים ליהנות, אבל מצד שני באים להילחם על תארים. ניקח את זה בשיא הרצינות".
היו שחקנים שנאלצת לשכנע?
"לא, כולם אוהבים כדורגל ולשחק. אני בן 61 וכשאני משחק, בראש שלי אני כמו שחקן בן 20-25. כל הפרויקט הזה מחזיר אותי לעבר, במיוחד לשחקנים ששיחקו אותי ושחלקתי איתם יום יום את חדר ההלבשה. מעבר לזה, יש שחקנים שאימנתי ועכשיו אני אשחק איתם".
מבחינת שמות זו הקבוצה הכי גדולה שאימנת?
"(צוחק), כן, אם הקבוצה הזו הייתה משחקת היום, היא הייתה לוקחת אליפות. בזמננו קבוצות היו מאבדות נקודות בצומת גהה".
מה המטרות שהצבתם לעצמכם?
"מסתערים על הדאבל".
אחרי הקאמבק לוותיקים, יש סיכוי שנראה אותך חוזר לקווים באחת מקבוצות הבוגרים?
"אני מאמין שאחזור למגרש, לא יודע אם כמאמן בוגרים. אולי נבנה איזשהו מהלך במחלקת הנוער של העברת אימונים לדוגמא. כרגע אני מחכה כבר למפגש הראשון עם הוותיקים".
עד כמה אתה מעורה במה שקורה היום בהפועל פתח תקוה?
"מסתכל הרבה מהצד, לא בתוך המערכת, אבל מכיר. נבנתה קבוצה די מאוזנת ואם היא לא תעלה, זה יהיה פספוס גדול. הכי צורם לי שאין בהרכב שישה-שבעה שחקני בית. זה משהו שחסר, אבל המועדון מתחיל להיבנות".

מפגש נוסטלגי

שניים מכוכביה של הקבוצה המתהווה הם בני קוזושווילי (54), שרשם 384 משחקי ליגה במדי הפועל (10 שערים), וניר לוין (60) שלבש את החולצה הכחולה ב־226 משחקי ליגה (בהם כבש 93 שערים).
למרות שפרש לפני כשני עשורים, יש מי שמגדיר את קוזו כמי "שיכול לרוץ יומיים גם היום". המגן הימני הנצחי מקפיד לשמור על עצמו, ומכהן כמנהל חדר כושר בעיר ומשחק עם קבוצת האוהדים של הפועל. מנגד, לחלוץ האגדי, שבין היתר מפרשן בימים אלו משחקים מהליגות השונות בארץ ובעולם, ייתכן ויקח קצת יותר זמן לחזור לכושר. "אני משחק פעם בשבוע כדורגל בהליכה בפתח־תקוה, וגם שם זה לא עובר בקלות", אומר לוין. "גם שם יש מאמץ פיזי, ויכוחים וקרבות, לפעמים יותר מבקטרגל בשכונה".
מה משך אתכם להצטרף לקבוצה?
קוזו: "אלי (מחפוד) פנה אליי, ובכל מה שקשור להפועל פתח־תקוה אין לי לבטים, במיוחד שמדובר בחבר'ה שגדלתי ושיחקתי איתם. אני חושב שאיפשהו הקבוצה נולדה אחרי שמכבי זכו באליפות בוותיקים ואז הרימו גבה למה הפועל שהיא אימפריה לא משתתפת. גם ניצחנו אותם במשחק לזכר יוסי רוזנצוויג ז"ל לפני כשנה מבלי שהתאמנו או שיחקנו קודם לכן".
לוין: "שיחקתי במשחק לזכר מני בסון ז"ל בחודש אפריל, הייתי לא רע וגם כבשתי. בהמשך אלי אמר לי 'תבוא, תשחק כמה שתוכל ונסתדר'. זה מפגש שהוא ברובו חברתי, נוסטלגי וגם כדי לשחק, אז הסכמתי בתקווה שיתאפשר".
איך באמת תשלבו את הקבוצה עם שאר העיסוקים?
לוין:" אני לא יודע, זה יהיה כל שבוע לגופו. מעבר לפרשנויות אני עושה כל מיני פעילויות סביב הכדורגל, כמו קורסי מאמנים, ייעוץ מקצועי וכו', אז בכפוף לזה שזה יסתדר מבחינת לוחות הזמנים - אגיע בשמחה. לא יודע כמה אוכל לתרום מבחינת דקות ויכולת, אבל אעשה את המאמץ. אם יהיו חלוצים צעירים ונמרצים בני 40, אז אין לי מה לחפש לידם (צוחק). אשתדל להביא איזו בדיחה-שתיים לחדר ההלבשה, אבל אעשה מאמץ לעזור גם בפן המקצועי".
קוזו: "זו בעיה כי לצערי היום אנחנו עובדים פי חמש ממה שעבדנו בצעירותנו. בנוסף לניהול חדר הכושר, אני מאמן באקדמיה לכדורגל ומעביר חוגי ילדים בספורטן ופעילויות שונות. אם זה משהו שאתה אוהב, אתה צריך להתאמץ כדי לשלב ואעשה הכל בשביל זה".
2 צפייה בגלריה
 לוין
 לוין
"אעשה מאמץ לעזור". לוין
(צילום: אורן אהרוני)

"הישגית ותחרותית"

הפרויקט מצית את דימיון האוהדים, וכששמעו כי הוא קורם עור וגידים לא מעט כתבו, ספק בצחוק ספק ברצינות, שגם בגילם הם היו עולים ליגה בהליכה. "לא, זה לא רציני", קובע קוזו. "הדור שלי היווה את אחת הקבוצות היותר טובות שהיו בהפועל פתח־תקוה במהלך ההיסטוריה שלה, ויש לא מעט אוהדים שראו אותנו. אני מסכים שהקבוצה שלנו בכושר של פעם הייתה נאבקת על האליפות, בלי ספק בכלל".
לוין: "זה משהו היפותטי ואי אפשר לדעת, אבל לדמיון יש את העולם שלו אז הכל בסדר".
איזה תגובות אתם מקבלים היום ברחוב הפתח־תקואי?
קוזו: "אומרים יותר טוב שם טוב משמן טוב? זה ממש ככה. מזהים אותי בכל הארץ. כשאני נוסע לחו"ל פונים אליי ישראלים שם. אפשר לומר שהיום אני מקבל יותר הכרה מהימים שהייתי שחקן. זה מחמם את הלב, ולפעמים אני אומר לעצמי 'יכול להיות שבאמת הייתי שחקן לא רע'".
לוין: "אני פחות מסתובב ברחובות פתח־תקוה כי אני לא גר שם. כשאני נמצא ומשחק בכדורגל בהליכה, אז יש דיבור על פעם והקבוצה שהייתה. גם בזמן שהייתי בשידור של הליגה הברזילאית, עלה הנושא באחת מקבוצות הפייסבוק ואמרו דברים שנחמד לשמוע אותם".
סיפור מעניין שלא שמענו עדיין מימיכם כשחקנים?
לוין: "יש מלא. החל ממכות באימונים שבזמנו לא יצאו החוצה, דרך ויכוחים ועצבים ודברים שהביאו את הקבוצה להיות הישגית ותחרותית".
קוזו: "היו ים אירועים ושום דבר באמת לא יצא החוצה כי היינו אחד בשביל השני וסמכנו אחד על השני. אם בכל זאת אתה רוצה אחד, אז כשהיינו בקזינו באירופה, אברם גרנט קבע שעת חזרה ואמר 'מי שלא יחזור, האוטובוס לא יחכה לו'. כולם היו באוטובוס בזמן, אבל מי לא הגיע? אברם בעצמו. כל השחקנים חיממו את העוזר שלו אז, עמנואל אופיר ז"ל, ואמרו לו: 'תקשיב, אמרו מי שלא מגיע לאוטובוס נוסע'. עמנואל אמר לנהג 'סע', ואברם נשאר שם. הוא כעס שהשארנו אותו ועד היום אנחנו מזכירים את זה".
מסר לאוהדים לסיום?
קוזו: "שהם הנכס הכי גדול של המועדון. לא משנה איזו קבוצה תהיה ובאיזו ליגה תשחק, הרוב שלהם בעיר מוחלט. להביא 8,000 איש למשחק בליגה השנייה זה לא יאמן. אני מאמין שאם הקבוצה תעלה ליגה, אלו יהיו המספרים בכל משחק. אם יש קהל שמגיע לו שהקבוצה תהיה בליגה הראשונה, זה הקהל של הפועל".