תחילת העונה. מכבי פתח־תקוה שבה לליגת העל אחרי שנת היעדרות עם ביטחון רב, כשברקע נשמעות תחזיות לפיהם הקבוצה של הלוזונים תהיה חלק מתחתית הטבלה. אבל תסמכו על המשפחה: ככל שמקטינים ומזלזלים בה, המטוביציה להראות לכולם רק גוברת.
3 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
אבי לוזון
(צילום: עוז מועלם)
קראו גם:
אז התחזיות התבדו ולמרות ההפסד לסכנין ביום שבת, הבטיחה הקבוצה את הכרטיס לפלייאוף העליון מהמקום השישי. "ציפיתי שנהיה במקום שלישי או רביעי ולכן אני מאוכזב", אומר הבעלים אבי לוזון. "מוקדם מדי לדעת איך העונה תסתיים. בסך הכל אנחנו ממוקמים נקודה מהמקום הרביעי ושש נקודות מהמקום השלישי. יש לפנינו עוד עשרה מפגשים ולכן הכל פתוח".
סימנתם וי על העלייה לפלייאוף העליון, מה הלאה?
"להתמקם במקום שלוש-ארבע כדי להיות באירופה. האם זה ריאלי לומר זאת? אני יכול להגיד שאני אף פעם לא ריאלי, אלא תמיד חולם הכי רחוק שאפשר, כמובן בידיעה שחלומות מתגשמים".

"הכי מגיע לו"

כשאומרים לוזונים מתכוונים בעיקר לבוס הבלתי מעורער, אבי לוזון, שנחשב לאחת הדמויות הצבעוניות, אבל גם השנויות במחלוקת, בספורט הישראלי. הבנקאי הבכיר במקצועו לא עושה חשבון לאיש ואומר תמיד את שעל לבו, גם אם רבים לא אוהבים לשמוע.
ההצלחה של הקבוצה היא המשך ישיר לעונה שעברה בליגה הלאומית ואיתה גם האווירה החיובית סביב המועדון. "זה עשה טוב לאבי והכי מגיע לו", אומרים השבוע במועדון. "הוא לא מחסיר מאיתנו דבר והפרגונים עם סיום הסיבוב השני הופנו גם לאחיין והמאמן, גיא לוזון, שאחרי תקופה ארוכה נראה הרבה יותר רגוע ומחויך".
אבי, איך אתה מסכם את העונה עד עכשיו?
"בסך הכל אני מרוצה ממה שאנחנו עושים פה ומההצלחה בעונה הנוכחית, למרות שהסיבוב השני שלנו היה פחות טוב".
עד כמה השפיע עליכם משבר הקורונה?
"השפיע מאוד. הקורונה הרגה אותנו. המגיפה תקפה את בית"ר ירושלים ואת עירוני ק"ש, שמול שתיהן היינו אמורים לשחק והמשחקים נדחו. זה יצר עומס לא פשוט על השחקנים ופשוט רחמתי עליהם בגלל זה. אין לי ספק שאם זה לא היה קורה, היינו אוספים יותר נקודות. בכללי, אני חושב שלכדורגל הישראלי זה עשה משהו טוב כי ראינו יותר משחקים מוכרעים ופחות תוצאות תיקו. זה עורר עניין".
מה תגיד למי שסימנו אתכם כיורדת הבטוחה?
"שזה לא מענין אותי מי ומה סימן. אני גם לא יודע מי חשב כך. אני יודע מה אני סימנתי בתחילת העונה ואני יודע שזה גם בוצע".
אתה יכול להעריך מי תרד ליגה?
"בני יהודה והפועל כפר סבא. די ברור שזה מה שהולך לקרות".
מכבי פתח־תקוה תזכה פעם באליפות?
"קשה לי לראות אותנו זוכים בעשור הקרוב, אבל בעתיד אני לא פוסל שזה יקרה. זו אפשרות שאנחנו שואפים אליה".
מי תזכה באליפות העונה?
"יהיה קרב קשה עד המחזור האחרון".
עד מתי נראה אותך כל כך פעיל ומעורב ביציע?
"עוד עשרים שנה. אין לי שום בעיה עם ההתנהלות שלי, ההיפך. אני רוצה להמשיך ככה. ביום שאהיה אפתי ואשב בשקט, מקומי כבר לא יהיה כבעלים של קבוצה ומיד אפרוש".
ועד מתי ניראה אותך במכבי פתח־תקוה?
"אני נשאר עוד עשרים שנה. משמע, בשנת 2040 אפרוש ואסגור חמישים שנה מהיום שלקחתי את המועדון. ברגע שזה יקרה אעביר את המושכות הלאה ואלך לנוח".

גיא והנבחרת

במשך שנים ארוכות נוהלה הקבוצה על ידי האחים אבי ועמוס לוזון, שנחשב ללא פחות דעתן וישיר מאבי, עד שלקח צעד אחורה ועזב. השילוב בין השניים הפך את אבי בזמנו לאיש החזק ביותר בכדורגל הישראלי כשאייש את תפקיד יו"ר ההתאחדות.
מתגעגע לעבוד עם עמוס?
"בהחלט. הלוואי ועמוס היה חוזר לעבוד לצידי בקבוצה, אבל הוא במקומות אחרים של עולם העסקים והנדל"ן. אין ספק שהוא חסר לי מאוד".
3 צפייה בגלריה
(עמוס לוזון. צילום: ראובן שוורץ)
מה השתנה מאז שלקחת את המושכות לידך?
"יותר קשה והעומס גדול, צריך לדאוג יותר. למזלי יש אנשים טובים במערכת שעובדים לצידי, אבל זה לא מוריד מכל מה שאני צריך לעשות כדי שהמועדון יתפקד ויצליח".
בטבלת ההישגים של מאמני ליגת העל איפה ממוקם גיא?
"מקום ארבע. שלושת המאמנים של הקבוצות המובילות: ואן לוון, בכר ובן שמעון נמצאים כרגע לפניו. גיא עדיין מאמן צעיר ויש לו עוד מה ללמוד. בהמשך הוא יהפוך לבכיר".
כלומר, הנבחרת יכולה להמתין כמה שנים?
"זה מוקדם מדי. גיא צריך לעבוד קשה ולצבור ניסיון עד שהוא יוכל להתאים לאימון הנבחרת. אני בכלל חושב שמשרת מאמן הנבחרת היא לפנסיונרים, כך שהוא רחוק עדיין משם".
3 צפייה בגלריה
(גיא לוזון. צילום: עוז מועלם)
מתגעגע לתפקיד יו"ר ההתאחדות?
"לא מתגעגע לכלום. עשיתי את שלי בהצלחה, וכך גם אנשים אומרים. הבאתי את טורניר היורו, בניתי את פרויקט הנבחרת ועשיתי עוד הרבה דברים שקידמו את הענף".
ומה עם פוליטיקה, מעניין אותך להיכנס לתחום?
"לא מעניין אותי להיות חלק מהפוליטיקה. טוב לי במה שאני עושה".
למרות שהכדורגל נחשב לספורט הפופולארי בישראל, נדמה כי הענף רק הולך אחורה בהשוואה לאירופה. ללוזון יש דעה נחרצת מדוע: "צריך להשקיע המון בתשתיות, מה שלא קורה בפועל. לצערי רק מדברים על זה ולא עושים את זה . צריך לבנות עוד מאתיים מגרשים בארץ ולהביא עוד 60-70 אלף אלף ילדים שישחקו כדורגל. עד שזה לא יקרה יהיה קשה מאוד להשתפר".
מה החלק של המדינה בזה?
"אין מספיק תמיכה מהמדינה בכדורגל הישראלי. כולם מדברים ולא עושים, בגלל זה אנחנו במקום דרוך".
תסביר.
"בישראל מתעסקים קודם כל בנושא ביטחון, בצדק או שלא. אחר כך יש את מערכת החינוך ובהמשך באים כל היתר. הכדורגל נמצא הרחק בסוף סדר העדיפויות. להערכתי נישאר תקועים במצב הקיים עוד הרבה שנים".
אתה חושב שנוכל לעשות משהו בקמפיין הקרוב של הנבחרת?
"ימים יגידו. אוכל לענות על זה כשיסתיים הקמפיין. אני כן יכול להגיד שהתרחיש להעפלה למונדיאל קשה מאוד, ולכן הייתי שם את הכח וההשקעה על היורו. שם הסיכוי להצליח יותר ממשי".

צעירים בפריחה

לוזון חי את המשחק כמו שרואים לא פעם מהיציע, כולל עם השמעת הערות כלפי השופטים. "היו לא מעט טעיות שפגעו בנו, כולל החלטות שגויות ופסילת שערים", הוא קובע. "אני בטוח שאלמלא הן היו קורות היינו ממוקמים גבוה יותר בטבלה. צירפו העונה את ה-VAR ואולי זה צמצמם את הטעיות, אבל לא לגמרי וזה בעייתי".
יש דרך למנוע טעויות שיפוט?
"הגשתי למינהלת תכנית שכוללת הוספת מצלמות ושיפור זוויות צילום וראיה, תכנית שמקובלת על הקבוצות שיממנו אותה. אולי ככה הדברים ישתפרו והטעויות יצטמצמו משמעותית".
דעתך על כדורגל הנשים בארץ?
"אומר את זה בכאב גדול, אבל כדורגל הנשים בארץ לא מעניין אף אחד חוץ מהנערות והנשים שמשחקות".
מה אתה עשית כיו"ר ההתאחדות כדי לשנות את זה?
"אני זוכר שהתחננתי לשדר את גמר גביע המדינה לנשים. הייתי צריך לתת להם תמורה מסוימת כדי שיסכימו לשדר וזה אומר הרבה. לפעמים הייתי מגיע למשחקים ואומר זאת בזהירות: לא היו מגיעים מעל כמה עשרות בודדות. מה לעשות, זה לא מעניין ובישראל המצ'ואיסטיות זה פשוט לא תופס".
אתה חושב שצריך לבטל את ליגת הנשים בארץ?
"אני לא אומר לבטל כי אחר כך יקפצו עליי כל הפמיניסטיות. האמת שהושקעו שם משאבים הרבה יותר משהושקעו בקבוצות כדורגל גברים. גם הניהול לא מספיק טוב. הלוואי וזה היה אחרת".
יש שיגידו שגם מכבי פתח־תקוה לא בדיוק מושכת קהל.
"כבר מזמן עברנו את האוטובוס אוהדים שתמיד מדברים עליו. אנחנו מצטיינים למשל בתחום מחלקת הנוער שהיא הטובה בישראל, נקודה. עובדתית היא מגדלת הכי הרבה שחקנים לכדורגל הישראלי".
מתי נראה את צעירי המועדון מאיישים עמדות בנבחרת?
"לדעתי כבר בשנה הקרובה. יש את בלוריאן, עבדה וסולומון, ואליהם אני מאמין שיצטרף גם ארד בר. הנה לך ארבע שחקנים תוצרת מחלקת הנוער שלנו. את יכולה לרשום: כל הארבעה יהיו ב־11 הפותחים תוך שנה מהיום".
בטח הם ימכרו בעתיד ויכניסו לא מעט כסף לקופת המועדון ולך.
"אני לא מחפש להחזיר את מה שהשקעתי במועדון, אלא מחפש להמשיך להשקיע. אם הם ימכרו זה יהיה רק לחו"ל. אני לא מוכר אף שחקן לקבוצה בישראל".
שלושים שנה אתה במועדון. כמה השקעת כבר?
"זה לא רק אני אישית, אלא גם עמוס ושינו זוארץ ועוד הרבה אנשים מסביב שהשקיעו עשרות מיליונים".
ואתה באופן אישי?
"אמשיך להשקיע עוד מיליונים. התקציב היום עומד על 19-20 מיליון שקל ויגדל בעונה הבאה. ואגב, אני לא מצטער על שום שקל שהשקעתי".
אתה אומר שיש הרבה צעירים תוצרת בית, אז למה בעצם להגדיל את התקציב?
"כדי להביא עוד יותר השגים ולהתקדם".
לסיום, מחר נשב סביב שולחן סדר הפסח. איזו ברכה נקבל מאבי לוזון?
"קודם כל בריאות לכולם ושנצא מהר מהמגפה הארורה הזאת. ולאוהדי מכבי פתח־תקוה, תעזבו את הכורסאות הנוחות ותבוא לעודד את הקבוצה בפלייאוף העליון והופה לאירופה".