אז, לפני 29 שנים פלוס חודשיים, לפחות ידענו מול מי אנחנו מתמודדים. היה פנים למי שהפחיד אותנו, למי שאיים לחסל אותנו, למי שסגר והשבית את כל פעילות הספורט במדינת ישראל למשך כחודשיים. היו לו פנים ושפם.
בלילה שבין ה-16ל-17 בינואר 1991 נורו הטילים הראשונים מעיראק ונחתו בלבה של ישראל. תחילה שותקו החיים האזרחיים בישראל לגמרי, אולם לאט לאט למדו התושבים לחיות עם האיום, אולם הספורט נותר משותק במשך תקופה ארוכה. במבט לאחור קל לשכוח, אבל גם אז חששנו מאיום ביולוגי/כימי, מטיל שיתפוצץ ויירק עלינו שלל חיידקים ונגיפים שהיו גורמים לקורונה לעמוד בפינה ולהתבייש.
היום, כשאנחנו בעיצומו של מדבר ספורטיבי קשה מנשוא, כשאנחנו מטפסים על הקירות ומוכנים למכור כליה תמורת חמש דקות של משחק מהליגה הרביעית ברומניה, ביקשנו לחזור אחורה בזמן לימים שהיום נראים כמו משאת נפשנו. כולנו היינו קונים עכשיו בלי להסס את הידיעה שכל הסיפור הזה ייגמר תוך חודש וחצי.
ספורט בהשבתה, כך זה נראה אז.
5 צפייה בגלריה
מסכות אב"כ, זוכרים? הסמל של מלחמת המפרץ
מסכות אב"כ, זוכרים? הסמל של מלחמת המפרץ
מסכות אב"כ, זוכרים? הסמל של מלחמת המפרץ
(צילום לע"מ)

עונת 90/91' בישרה הרבה טובות לקבוצות הכדורגל מפתח-תקוה.
אחרי שתי סגנויות רצופות, חבורת הצעירים המוכשרת של המאמן הצעיר והמוכשר אברם גרנט נראתה בשלה לאליפות ואחרי שתי עונות בליגה הארצית (ליגת המשנה דאז), מכבי פ"ת התחמשה בכמה שמות מאוד חמים בכדי לשוב לבמה המרכזית של הכדורגל הישראלי.
בני קוזושווילי היה רק בן 23 כשעיראק פלשה לכוויות, אבל כבר פתח עונה שישית בבוגרים של הפועל. ב-12/1/91 הוא פתח בהרכבה של הפועל, שיצאה למשחק חוץ לא פשוט מול הפועל ירושלים השביעית. בבתים שסביב איצטדיון ימק"א בירושלים כבר היו החלונות מוכתמים במסקינטייפ שצורת ה-X שהותיר אחריו נראתה על זגוגיות ארצנו עוד חודשים ארוכים אחרי הפסקת האש.
3000 צופים ראו את הפועל שולטת במשחק ואת יוסי שושני מבשל בחוכמה לבלם גבע מרקוס שהכניע את איציק קורנפיין, שוערה הצעיר של ירושלים, בדקה ה-40. 0:1
הפועל המשיכה להחמיץ ואת הקלישאה אתם כבר מכירים. בדקה ה-84 יאיר אסייג כבש מקרוב אחרי כדור קרן וקבע 1:1.
הפועל ירדה מאוכזבת, עם נקודה בלבד והרבה מחמאות (אחד משחקני הפועל ירושלים, יואב דוגה, אמר בסיום המשחק ל"ידיעות אחרונות": "הפועל פ"ת היא הקבוצה הכי טובה ששיחקה בשנים האחרונות").

5 צפייה בגלריה
קוזושווילי (בלבן) מול טל בר-אל מנתניה בעונת 90/91'. "חצי אוזן על המאמן"
קוזושווילי (בלבן) מול טל בר-אל מנתניה בעונת 90/91'. "חצי אוזן על המאמן"
קוזושווילי (בלבן) מול טל בר-אל מנתניה בעונת 90/91'. "חצי אוזן על המאמן"
(צילום יוסי רוט)

במשחק מקביל ניצחה מכבי חיפה את האלופה היוצאת בני יהודה בשכונה והמצב בטבלה אחרי 14 מחזורים היה – הפועל ראשונה עם 29 נקודות, מקדימה בהפרש שערים את מכבי חיפה, היחידה שניצחה את הפועל עד אז. העונה הטובה ביותר של הפועל מאז עונות האליפות נעצרה פתאום ול"קוזו" אין ספק. חמישה ימים מאוחר יותר, בלילה שבין ה-16 ל-17 בינואר, נפלו הטילים הראשונים על גוש דן והספורט בישראל נכנס לפריזר.
שגרת החיים תחת איום הטילים הייתה שונה מזאת שתחת איום הקורונה. "היינו מגיעים לאימונים עם מסיכות אב"כ והייתה הוראה שאם תישמע אזעקה, אנחנו צריכים להיכנס מתחת ליציע הבטון באורווה ז"ל", נזכר שחקן העבר, "היציע שם היה מאסיבי, גם טיל של סדאם לא היה יכול לו. אנחנו הישראלים המחוספסים לא ממש פחדנו, אבל השחקן הזר שלנו, קרלוס אולראן מארגנטינה חשש, אבל נשאר איתנו בארץ. בכל מקרה, הראש לא היה ממש בכדורגל. עם אוזן וחצי האזנו לשמוע אם יש אזעקה וחצי אוזן הייתה על אברם.
"אתה יודע מה? אולי כן פחדנו. זאת הייתה המלחמה הראשונה שלנו. ככל שחולף הזמן פחות מפחדים, אבל אז פחדנו מאוד מהלא נודע. בניגוד למה שקורה עם הקורונה, אפשר היה להתמגן. היום זה יכול לתפוס אותך גם אם תשמור על כל אמצעי המיגון".
המשחק הבא של הפועל, עוד במהלך המלחמה, היה מול אותה הפועל ירושלים, הפעם במסגרת חצי גמר גביע הטוטו, שנערך בבאר שבע בשל הוראות הצבא.
5 צפייה בגלריה
"קוזו" (בתכול) במדי נבחרת ישראל. "היינו אלופי העולם בתארים לא חשובים"
"קוזו" (בתכול) במדי נבחרת ישראל. "היינו אלופי העולם בתארים לא חשובים"
"קוזו" (בתכול) במדי נבחרת ישראל. "היינו אלופי העולם בתארים לא חשובים"
(צילום יוסי רוט)
500 צופים צפו במשחק ששבר את המצור וקיבלו, בין השאר, תמונה של קוון שעולה עם מסיכת אב"כ צמודה לקו הרוחב.
הפועל פיגרה משער של נצח מסובי, אבל הפכה את התוצאה וניצחה 1:2 משערים של נועם קייסי ומני בסון. בחצי הגמר השני ניצחה בית"ר ת"א בפנדלים את מכבי חיפה. אגב, ההחלטה על קיום המשחקים נפלה בהתאחדות לכדורגל יומיים קודם לכן, מה שגרר זעם רב מצד השחקנים והקבוצות, שלא ממש היו בכושר משחק מלא. בגמר, שנערך כבר אחרי המלחמה, מול בית"ר ניצחה הפועל 1:3 וזכתה בגביע הטוטו. "אנחנו אלופי העולם בתארים לא חשובים", אומר קוזו בחיוך מר, "וגם בסגנויות".
בשבועיים הבאים שיחקה הפועל בגביע מול הפועל יהוד ובשמינית המדינה מול מכבי השקמה/רמת חן מליגה א' אותה ניצחה 1:4 בחוץ (והפסידה 1:0 מביך למדי בגומלין).
במשחק הליגה הראשון, שנערך יומיים אחרי הכרזת הפסקת האש במפרץ (2/3) הגיעה הפועל ת"א ל"אורווה". בדקה הראשונה זה כבר היה 0:1 למקומיים משערו של ניר לוין. שתי דקות לאחר מכן הכפיל דני ניראון את התוצאה. בהפסקה ביקש שוער הפועל ת"א, שולי גילארדי, להתחלף. "הוא פחד מהמבול שיומטר עליו", נזכר קוזו, "שיחקנו אז סופר התקפי, לפעמים אפילו עם ארבעה חלוצים".
השוער המחליף יובל ביטון נכנס לשער ושיפר את הישגו של גילארדי – הוא החזיק מעמד שבע דקות שלמות בטרם הוציא שני כדורים מהרשת, אותם כבשו ניראון ואלון חזן. גבע מרקוס ומני בסון הוסיפו וכבשו, האקס רונן הילל ומשה סיני כבשו לאדומים ואם הסתבכתם בחשבון, נספר שהפועל ניצחה 2:6, מה שגרר את הכותרות המתבקשות המרפררות לקלאסיקה הספרותית "החייל האמיץ שוויק", שקבע עם חברו הטוב ב"שש אחרי המלחמה".

5 צפייה בגלריה
ניר לוין, עוז אליה ואלי מחפוד מהפועל חוגגים מול בית"ר ת"א. ואצ'יסלאב סוקריסטוב (בכחול) אובד עצות. "שיחקנו סופר התקפי"
ניר לוין, עוז אליה ואלי מחפוד מהפועל חוגגים מול בית"ר ת"א. ואצ'יסלאב סוקריסטוב (בכחול) אובד עצות. "שיחקנו סופר התקפי"
ניר לוין, עוז אליה ואלי מחפוד מהפועל חוגגים מול בית"ר ת"א. ואצ'יסלאב סוקריסטוב (בכחול) אובד עצות. "שיחקנו סופר התקפי"
(צילום יוסי רוט)

אולם שישה ימים לאחר מכן הפועל יצאה לחולון ונחלה שם את הפסדה השני (והאחרון) באותה עונה (2:1). את העונה סיימה עם הפועל במקום השני ועם הפסד בגמר הגביע. "אם הליגה לא הייתה נעצרת, היינו זוכים באליפות", מצהיר קוזו, "ההפסקה הזאת הוציאה אותנו מאיזון".
מבלי לבדוק זאת לעומק, לא יהיה זה הימור פרוע מדי לקבוע שקוזו ואבי לוזון לא מסכימים על יותר מדי נושאים. אבל לוזון ודאי ישמח לשמוע את עמדתו של הסמל הגדול של יריבתו העירונית. "צריך לסיים את הליגות בכדורגל ולקבוע את האלופות, העולות והיורדות בהתאם למצבן כיום", טוען קוזושווילי, "הסיפור הזה לא יחלוף תוך שבוע או שבועיים. להקפיא את הליגות לא יהיה הוגן כלפי קבוצות שהשקיעו הרבה. בדיעבד, חבל שלא סיימו את הליגות ב-91' בזמן המלחמה, הייתה לי היום אליפות. היינו ספורטאים ורצינו לקחת אליפות על המגרש ולא כזאת שתוכרע על השולחן הירוק. אליפות בלי כוכבית".
קוזו, אגב, משמש כיום כמנהל חדר הכושר ב"ספורטן" בעיר, שנסגר בראשית השבוע. "עד מוצ"ש הקפדנו לנקות ולחטא את החדרים ווידאנו שאין יותר ממאה איש בכל מתחם, אבל ברגע שההנחיות הורידו את ההתכנסויות לפחות מעשרה אנשים, הבנו שצריך לסגור", הוא אומר, "ראיתי ילדים מסתובבים בפארקים, משחקים, מתקהלים. ככה זה עם ישראלים. אבל בסיפור הזה אין חצי היריון. אם רוצים לעבור אותו בשלום, צריכים כולם פשוט להישאר בבית.

5 צפייה בגלריה
אייל בגלייבטר. "המלחמה לא עצרה אותנו"
אייל בגלייבטר. "המלחמה לא עצרה אותנו"
אייל בגלייבטר. "המלחמה לא עצרה אותנו"
(צילום גיל לרנר)

אייל בגלייבטר יצא לבלגיה בשנת 1987 ושיחק באלסט המקומית. בחלוף שנתיים חזר למכבי פ"ת, ששיחקה בליגה הארצית (השנייה דאז) "אלה היו ההסכמים אז", הסביר.
בעונת 90/91', עם שמות כמו בני טבק הלוהט בחוד ורן בן שמעון הצעיר בהגנה, מכבי טיילה חזרה לליגה הבכירה.
במשחק שלפני המלחמה ניצחה בבית את הפועל אשדוד ובמהלכה, במשחקי הגביע, הדיחה את הפועל ב"ש מהליגה הלאומית עם 1:2 בבית ו-2:2 בחוץ, במשחק בו כבש בגלייבטר את אחד משני השערים. "סדאם חוסיין כיוון את הירי שלו בעיקר לשעות הערב ואנחנו התאמנו בשעות היום", הוא נזכר, "פה ושם תפסו אותנו אזעקות בזמן האימונים, אבל סך הכל המלחמה לא פגעה בריצה שלנו והצלחנו לעשות את ההפרדה. המשכנו לתת תצוגות. אני לא זוכר שחששנו שהמלחמה תפגע בריצה שלנו חזרה לליגה הבכירה. שלוש שנים היו המון בשביל קבוצה כמו מכבי פ"ת. לא ידענו כמה זמן זה ייקח, אבל ידענו שזה ייגמר. המצב היה בהיר יותר מאשר היום".
מכבי סיימה את העונה במקום הראשון בארצית עם יתרון שבע נקודות על השנייה בטבלה, מכבי יבנה ועלתה בסטייל לליגה הלאומית. בדרך, זכתה בפעם השנייה ברציפות בגביע הטוטו של הארצית, בדיוק כמו שעשתה הפועל בליגה הלאומית, מה שהשלים שליטה מלאבסית מלאה בגביע השולי למדי.
בגלייבטר, אגב, התגורר עד לפני שנה בסין, אליה נסע עם רעייתו בעקבות עבודתה. הזוג התגורר בעיר שנזן שבדרום המדינה, בסמוך לגבול עם הונג קונג, הרחק מהוואן, העיר בה התפרץ נגיף הקורונה. "אני בקשר עם חברים משם וגם בעיר הזאת היו בשיא מאות נדבקים", הוא מספר ומוסיף פרט מעודד, "היום העיר נקייה לגמרי. אפילו בהוואן יש ירידה משמעותית בהדבקה.
"אצלם הרבה יותר קל. כשיש הוראה לא לצאת מהבתים ולהסתגר, אף אחד לא משחק משחקים. המשמעת היא בלתי רגילה. אמנם היא נובעת מפחד גדול מהשלטון, אבל במצבים כאלה זה יכול להיות יתרון. הם הראו לכל העולם שהתגברו על הנגיף וכבר התחילו לחזור לעבודה סדירה".
מה לדעתך צריך לעשות עם ליגות הכדורגל?
"להקפיא אותן למספר שבועות, עד יעבור זעם. המצב, כמו שאני רואה אותו, רק יילך ויחמיר, אבל אפשר להשאיר פתח להשלים את הליגה בהמשך, בקיום משחקים בצפיפות זמנים גבוהה. קח למשל את ליברפול באנגליה, שחסר לה משחק אחד כדי לזכות באליפות. זה יהיה מאוד אכזרי אם ישללו לה את האליפות אחרי כל כך הרבה שנים שהם מחכים".