את קבוצת הכדורגל שמשון כפר קאסם לא תראו כנראה יותר מדי בכותרות. גם אם אתם חובבי כדורגל, ספק אם שמעתם עליה. בסך הכל מדובר בקבוצה סטנדרטית עם מטרות ריאליות בליגה א', אבל את המאמן שלה, יובל נעים (55), אתם ודאי מכירים היטב.
1 צפייה בגלריה
נעים. "מבחינת ההישגיות, בכל מקום שהייתי השארתי חותם"
נעים. "מבחינת ההישגיות, בכל מקום שהייתי השארתי חותם"
נעים. "מבחינת ההישגיות, בכל מקום שהייתי השארתי חותם"
(אבי רוקח)
נעים, שאימן בעבר קבוצות כמו הפועל פתח־תקוה, הפועל רמת גן ובית"ר ירושלים, מוצא את עצמו בליגה השלישית והוא ממש לא מתכוון להתנצל על כך. בריאיון מיוחד מספר המאמן הצבעוני על רגעי השיא והשפל בקריירה, טבעו האמוציונלי והאם ימשיך בקבוצתו הנוכחית בשנה הבאה.

המטרה: פלייאוף

אימנת בליגת העל, והיום אתה מאמן בליגה א'. אתה חושב שהמניות שלך בירידה?
"לא. קריירת האימון שלי לא בירידה. זו קריירה שדרכה אני דואג למשפחה שלי לפרנסה. אם יש מאמנים בליגה הלאומית שלא מרוויחים 30 אחוז ממה שאני מרוויח, אז זה לא משנה אם זה ליגה לאומית או ליגת העל, זה ממש לא מעניין אותי".
אין לך שאיפה לאמן בקבוצות גדולות יותר?
"מבחינת ההישגיות, בכל מקום שהייתי השארתי חותם. למשל, בתקופה שלי בהפועל פתח־תקוה הקבוצה שיחקה את הכדורגל הכי טוב שלה מאז ומעולם. בכל מקום שאימנתי אני משאיר חותם, ואני הולך על קבוצות שמתאימות לי. היום בכדורגל הישראלי יש מאמנים שמבחינתם עדיף אולי לעבוד בהתנדבות ולא להרוויח כסף. אני לא בעניין הזה. זה לא מעניין אותי".
ניסו להדביק לך תווית של מאמן הגנתי. מה אתה חושב על זה?
"כשאימנתי קבוצות בליגת העל, הן היו בדרך כלל אנדרדוג. כשקיבלתי קבוצה בליגה לאומית או בליגה א' והן היו פייבוריטיות, התוצאה הייתה בהתאם ועליתי ליגות. אני מתכנן את שיטת המשחק שלי על פי חומר השחקנים שיש לי.
קראו עוד>>
"אני חושב שאני יודע לשחק גם התקפי וגם הגנתי. דרך אגב, הקבוצה שלי בהפועל פתח־תקוה הייתה קבוצה סופר התקפית. לקחתי אותה במקום האחרון בליגה, בלי שום סיכוי להישאר, ונשארנו בגדול".
מה המטרות השנה עם שמשון כפר קאסם?
"כשהגעתי במחזור השמיני, הקבוצה הייתה במקום העשירי. לכן היעדים שלנו זה להבטיח את הפלייאוף של מקומות 2-5. אנחנו כרגע במקום הרביעי. אני חושב שיהיה קשה לעלות ממשחקי הפלייאוף, אבל זו המטרה הראשונה, וקודם כל בוא נעמוד בה. בסך הכל אני מרוצה בכפר קאסם".
מהם רגעי השיא והשפל בקריירה שלך?
"רגע השיא היה הניצחון בגביע על מכבי חיפה במכתש עם הפועל רמת גן. ניצחנו 1:0 וזה היה רגע מטורף. מי שאימן את מכבי חיפה אז היה רוני לוי, עשינו ניצחון גדול. אחד המשחקים הגדולים שנחקקו בכדורגל הישראלי בגביע.
"היום בכדורגל הישראלי יש מאמנים שמבחינתם עדיף אולי לעבוד בהתנדבות ולא להרוויח כסף. אני לא בעניין הזה. זה לא מעניין אותי"
"משם יצא המשפט הגדול של שדר הספורט, יהונתן כהן: 'אש, אש במכתש'. לגבי רגע שפל, אני לא חושב שיש משהו מיוחד. כמו כל ספורטאי ומאמן היו לי רגעים יותר ופחות טובים. לשמחתי לא ירדתי מעולם ליגה. היו פה ושם אכזבות וזה טבעי אבל בגדול אין יותר מדי".

"מאמין שאשאר"

התדמית של נעים היא של מאמן מאוד אמוציונלי, כזה שלוקח ללב, ואין לו כוונה להשתנות. "אולי נרגעתי קצת, אבל בן אדם לא יכול להשתנות לגמרי", הוא מסביר. "אני מנסה להיות קצת יותר רגוע ממה שהייתי פעם, אבל זה לא תמיד מצליח".
אתה חושב שהלהט הזה מוציא יותר מהשחקנים?
"אני מאמין שכן. אבל בלי קשר, זה הטבע שלי. אחת האפשרויות של מאמן היא ללחוץ שחקנים לקיר ולקוות שתוציא מהם את המקסימום. יש כאלה שזה עובד עליהם יותר, ויש כזה שזה עובד עליהם פחות.
"אין מדע מדויק ואין שיטה מדויקת לדברים כאלה. כל מאמן והסגנון שלו. יש מאמנים מכל הסוגים שמצליחים. כל אחד על פי האופי שלו".
הקבוצה הגדולה ביותר שאימן נעים בקריירה, לפחות מבחינת השם, היא בית"ר ירושלים שבה חתם באוגוסט 2011 אבל התפטר כעבור חצי שנה. הקבוצה מהבירה נמצאת כיום בכאוס מוחלט.
נעים מעדיף להתייחס דווקא לקהל. "הם לא בנויים לאהוד קבוצה שנלחמת על החיים שלה", הוא מסביר. "מצד שני, הם צריכים להבין שיש מצב כספי נתון, ולכן שאיפות לתארים ודברים כאלה זה לא ריאלי. בית"ר מחליפה בעלים כל כמה שנים ולא מצליחה למצוא יציבות, היא לא בכיוון כרגע".
מה התחזית שלך לגבי האלופה והיורדות בסוף העונה?
"אני חושב שמכבי חיפה תיקח את האליפות, למרות שבאר שבע בעונה טובה מאוד. היורדות יהיה שתיים מהארבע: בית"ר ירושלים, מכבי פתח־תקוה, נוף הגליל והפועל ירושלים".
לסיום, נראה אותך בכפר קאסם גם בעונה הבאה?
"בכדורגל שלנו אתה צריך לשאול אותי אם אהיה פה בשבוע הבא... בגדול אני מאמין שאשאר פה עוד שנה, למרות שהחוזה שלי הוא עד סוף העונה. אני מקווה שנעמוד במטרות שלנו ובסוף העונה נשב ונחשוב מה עושים".
לעדכונים: חדשות ראש העין