מועדון כדורסל "סטלמך" פתח־תקוה הוקם כעמותה בשנת 2015 על ידי קבוצת חברים תושבי העיר, שגדלו במחלקות הילדים והנוער של אגודות הספורט המקומיות.
2 צפייה בגלריה
חברי העמותה. "עושים את זה בהתנדבות ומתוך אהבה וכבוד לקהילה ולמשחק"
חברי העמותה. "עושים את זה בהתנדבות ומתוך אהבה וכבוד לקהילה ולמשחק"
חברי העמותה. "עושים את זה בהתנדבות ומתוך אהבה וכבוד לקהילה ולמשחק"
(שאול גולן)
המועדון נולד מתחושת הנחיצות והדחיפות של חברי העמותה להשיב לפתח־תקוה את ההישגיות בענף הכדורסל ומתוך רצון להקים קהילה מאוחדת סביב הספורט הפופולארי.
משנת 2015 ועד חודש יולי 2021 פעל המועדון בשיתוף פעולה עם עמותת אליצור פתח־תקוה, אבל שמר בכל זאת על עצמאות פיננסית, ניהולית ומקצועית. עם זאת, הבעלות בפועל בקבוצה, כך על פי הרישום באיגוד הכדורסל, הייתה של אליצור, וזאת מסיבות טכניות רישומיות.
בעקבות מספר מחלוקות עם אנשי אליצור הוחלט לאחרונה על התנתקות והקמת אגודה חדשה באיגוד הכדורסל - סטלמך פתח־תקוה

"תכנית סדורה"

למה דווקא סטלמך? לחברי העמותה, שמורכבת מחמישה חברים, הסבר פשוט: "רצינו משהו שיפנה לכל קהל אוהדי הספורט בעיר ונחום סטלמך ז"ל נחשב פה לסמל. הוא אומנם היה כדורגלן, אבל דוגמא לווינריות ולאיש שייצג את העיר בכבוד ענק". מטרת העל של המועדון היא קידום ענף הכדורסל בעיר, והקבוצה הבוגרת היא רק היבט אחד בפעילות שלה.
"אנחנו בהחלט מתכננים בשנים הבאות להקים ולהפעיל בעיר בית ספר לכדורסל עם מאות ילדים ובני נוער", מסביר אסף לביא, חבר בעמותה.
קראו גם>>
"התכנית שלנו בהיבט זה ברורה וסדורה, כולל בנייה וקידום שחקנים ילידי ותושבי העיר. מטרה נוספת היא הגשמת היעדים המקצועיים, תוך שימת דגש על חיבור עם הקהילה באמצעות פעילויות חברתיות.
2 צפייה בגלריה
סטלמך ז"ל. "רצינו משהו שיפנה לכל קהל האוהדים"
סטלמך ז"ל. "רצינו משהו שיפנה לכל קהל האוהדים"
סטלמך ז"ל. "רצינו משהו שיפנה לכל קהל האוהדים"
(דוד רובינגר)
"החל משנת 2018 מפעילים במועדון קבוצת ילדים המורכבת משחקנים, שבאים מרקע של צרכים מיוחדים", הוא מוסיף.
"מדובר בחבורה מדהימה של ילדים בכיתות ד'-ה', שהתמודדו ומתמודדים עם קשיים מסוגים שונים. אנחנו רוצים להעניק מסגרת שתספק להם אתגר, עניין, תחושת שייכות וכמובן תחרותיות והישגיות. ככל שהתקציב יאפשר זאת, נפעל להקמת קבוצות ופעילויות נוספות שייעודן הוא הענקת מסגרת ספורטיבית, חברתית וחינוכית לילדים ונוער מאוכלוסיות מוחלשות".
למרות היותו מועדון צעיר, הוא הצליח ב־2017 לעלות מליגה ב' לליגה א'. בשנים 2018, 2019 ו־2020 היה חלק בלתי נפרד מהצמרת שהתחרתה על עלייה לליגה הארצית, וזאת בהתבססות כמעט מוחלטת על שחקנים תושבי פתח־תקוה. בעקבות הפרידה מאליצור תחל הקבוצה את שנת 21/22 בליגה ב'.

"הכוח במעטפת"

יו"ר העמותה, רז אלבז, נחשב לאיש שמשקיע ימים כלילות בהצלחת המייזם וחולם על עלייה לליגת העל בעתיד. "זה לא יומרני בכלל", הוא אומר. "חלומות תפקידם להתגשם. עיר כמו פתח־תקוה ראויה לקבוצה בליגת העל עם קהל מעודד ותומך.
"כשאני מגיע לראות משחקים של נס ציונה, חולון וראשון לציון זה צובט לי בלב ומעודד אותי לצאת לדרך. המשימה הקרובה שלנו היא לבנות קבוצה שמורכבת מתושבי העיר ולתת להם את הכלים הכי טובים להצלחה".
מה באשר לתקציב? 
"הוא עדיין לא בהיקפים שהיינו רוצים לראות. השחקנים אינם בשכר, אבל מחוייבים למועדון. הכוח שלנו הוא במעטפת שאנחנו נותנים להם שאין דומה לה בליגות הנמוכות ובמעט קבוצות בליגות גבוהות".   
חברו לביא מתייחס לעובדה שלפתח־תקוה המונה כ־270 אלף תושבים אין קבוצת כדורסל בכירה. "זה מפריע לי ומעציב אותי מאוד", הוא אומר. "אני עושה כל שביכולתי כדי לשנות את המצב. העובדה שכמעט 20 שנה אין לעיר קבוצה בליגה בכירה זו תעודת עניות".
על העובדה שהעירייה לא תומכת בכדורסל הוא אומר: "לא רוצה לתת ציונים לעירייה ואין לי תלונות לאף אחד. אני בטוח שהיא עושה כל שביכולתה.
"יש לנו ראש עירייה מצוין שפועל ללא לאות לקידום העיר, ולכן אני מאמין שגם הוא מרגיש שלא בנוח עם מצב הכדורסל בה. חשוב לי לציין שממש בימים אלה אנחנו מתנהלים מול העירייה בניסיון לבנות דרך משותפת". 
תומר מאיר, חבר עמותה נוסף, מתייחס לשוני בין הקבוצה שהקימו בפתח־תקוה בעידן אליצור: "ראשית, בסיס הקבוצה הושתת על שחקנים שנפלטו מהמועדונים בעיר, שמצאו אצלנו בית חם. זו מגמה שנמשכת ותימשך בעתיד.
"שנית, הצלחנו לייצר חיבור רגשי למאות אוהדים מכל הגילאים באמצעות קמפיינים ברשתות החברתיות, שייצרו באז והביאו את האוהדים למשחקי הבית. אנחנו עושים את זה בהתנדבות ומתוך אהבה וכבוד לקהילה ולמשחק, זה מה שמייחד אותנו ובגלל זה נצליח".

"פוטנציאל אדיר" 

עוז צורף, שמנהל את הקבוצה הבוגרת, מספר: "אני חי ונושם את המועדון 24/7. אני בא מתוך חזון של נאמנות ורצון לתרום מזמני למען הקהילה בעיר. כל רצוני לראות את שחקני העיר מגיעים ונהנים, אני נמצא פה בשבילם ונותן להם את כל הכלים להצליח. שיתעסקו רק בכדורסל, אני דואג לכל השאר. אהבה מביאה אהבה, זה המוטו שלי".
מה באשר לצירוף שחקנים ומאמנים בכירים?
"עד כה לא צירפנו שמות בכירים, אבל יש לא מעט התעניינות מאגודות ומאמנים. רבים מחפשים לעשות איתנו שיתופי פעולה כאלה ואחרים, שאולי יתממשו בסופו של דבר. אנחנו מחפשים כל הזמן להשתפר - מקצועית וניהולית".
עד כמה חשובה לכם הצלחת מחלקת הנוער?
"חשוב לנו מאוד לבנות בית ספר לכדורסל ומחלקת נוער, זה הבסיס להגשמת המטרות שלנו".
שי ורניק, חבר עמותה נוסף, גדל ברמלה והיה הרכז ראשון והיחיד בעיר ששיחק בליגה הראשונה. "הייתי שחקן חמישייה בקבוצות הגדולות עם ארל ויליאמס ודייויד ת'רדקיל", הוא נזכר.
"ב־30 השנים האחרונות אני גר בפתח־תקוה ואף שיחקתי ואימנתי כדורסל בעיר במספר אגודות. אעשה הכל למען הכדורסל בעיר כדי להביא את פתח־תקוה לקדמת הבמה בכדורסל. התחברתי לסטלמך כי אנשים פה באים לתרום מזמנם למען העיר". 
עד כמה הקהל בפתח־תקוה צמא לקבוצת כדורסל בכירה?
"אני רואה פה פוטנציאל אדיר וקורא לתושבי העיר להצטרף אלינו. יאללה סטלמך פתח־תקוה...".
לעדכונים: חדשות ראש העין