תומר קשטן הספיק לצבור קילומטרז' ארוך מאוד בקריירת האימון שלו, היא נמשכת כבר יותר מ־25 שנים. ובכל זאת, גם שועל ותיק כמוהו לא זוכר תקופת הכנה כזאת לעונת כדורגל חדשה. "מה שהיה מוזר עוד יותר היה סיום העונה שעברה", מוסיף בחיוך קשטן, מאמנה המצליח של מ.ס. כפר קאסם. "חזרנו אחרי פגרה מאונס של חודשיים. פגרה מוחלטת, בלי אימונים בכלל, לא הייתה מאז שקבוצות ישראליות החלו לשחק במפעלים האירופיים הבכירים, אי שם לפני 30 שנים.
מאז הפגרה הייתה לא יותר מחודש. פתיחת העונה אף היא לא שגרתית. השחקנים והצוות קיבלו חופשה של שבועיים בסך הכול. תכננו לפתוח את האימונים ב־16 ביולי, אבל דחינו בעוד כמה ימים. גם האפשרות לצאת לחופשה בחו"ל ולחדש מצברים לא ניתנה לשחקנים העונה. בסופו של דבר מדובר בפרק זמן קצר להתאוששות פיזית ומנטלית אחרי חודשיים אינטנסיביים של אימונים ושל תשעה משחקים בחודש. הרגשנו כאילו עברה חצי עונה, מה גם שלא מדובר בקבוצות עם צוותים ארוכים כמו בליגת האלופות".
3 צפייה בגלריה
"קיבלנו ביקורות מצוינות". תומר קשטן
"קיבלנו ביקורות מצוינות". תומר קשטן
"קיבלנו ביקורות מצוינות". תומר קשטן
(צילום: אורן אהרוני)

"עונה שלא חווינו"
למרות זאת קשטן משוכנע שקבוצתו תגיע מוכנה לפתיחת הליגה הלאומית ביום חמישי הקרוב (27 באוגוסט. ייתכן שכפר קאסם תשחק ארבעה ימים אחר כך). "היו לנו שישה שבועות להתכונן לליגה, וזה די והותר זמן לחזור לכושר", הוא מבטיח. "נהוג להכין קבוצות בטווח של שבעה–שמונה שבועות, כך שהמצב שלנו בסדר גמור. בכל מקרה, עם כל הקושי, ברגע שדורכים על כר הדשא בפעם הראשונה חוזרת כל החדווה וכל השאר נשאר שולי".
שגרת הקורונה תכתיב עונה מוזרה ולא צפויה.
"יש הרבה שאלות ומעט מאוד תשובות. הלוואי שזה לא יקרה, אבל סביר להניח שיהיו שחקנים, אנשי צוות ואחרים בסביבת המועדון שיידבקו. לכולנו יש משפחות שיוצאות לעולם, ילדים שהולכים לבתי ספר. משם מגיעה תחלואה. ייתכן מאוד ששחקנים או מאמנים ייעדרו. נשאר לקוות שקבוצות שלמות לא יושבתו. זאת תהיה עונה שלא חווינו, אבל היא עדיפה שבעתיים על פני ישיבה בבית".
3 צפייה בגלריה
ירדן כהן מתקבל בברכה עם שובו לכפר קאסם. "חזרה מבורכת"
ירדן כהן מתקבל בברכה עם שובו לכפר קאסם. "חזרה מבורכת"
ירדן כהן מתקבל בברכה עם שובו לכפר קאסם. "חזרה מבורכת"
(צילום: באדיבות המועדון)
אפרופו הקורונה, הנתונים מראים כי בריכוזי אוכלוסין צפופים, כמו ערים חרדיות וערביות, התחלואה נוטה להיות גבוהה יותר (אם כי יש לציין שכפר קאסם לא נחשבת לעיר אדומה). קשטן אינו חושש. "אפשר להידבק בכל מקום – במסעדה, בסופר, בקניון וגם בבית", הוא אומר. "אין חוקיות בעניין הזה. אין לי שום חשש להגיע לכפר קאסם, מה גם שפיזית המגרש שלנו נמצא מחוץ לעיר".
כפר קאסם סיימה במקום השישי כבר בעונה הראשונה שלה בלאומית, וההצלחה הגדולה שלה הפכה את שחקניה למבוקשים וכמה מהם שודרגו לקבוצה בליגת־העל. המגן מוחמד הינדי חתם במכבי פתח־תקוה, אליאן רוחנא ישחק בבני יהודה, אחמד דראושה בהפועל חיפה וגיל סלם חתם בהפועל חדרה. סלם עזב את חדרה וישחק העונה בהפועל ראשון לציון, והבשורה המשמחת מבחינת אוהדי כפר קאסם הייתה חזרתו של שחקן נוסף שעבר לחדרה בתחילת הפגרה – ירדן כהן, מלך שערי כפר קאסם בעונה שעברה. השבוע הוא חתם בקבוצתו בשנתיים האחרונות.
"עשרה שחקנים, כולם מההרכב או מהרוטציה שלנו, עזבו", סיפר קשטן. "אני שמח בשבילם שהתקדמו ושהעונה הטובה שעשינו נתנה את הבמה לחבר'ה מוכשרים. קיבלנו ביקורות מצוינות על העונה שעברה. עברנו שינוי גדול. החזרה של ירדן כהן, שכבר הפך להיות מזוהה עם ההצלחה של המועדון בשנתיים האחרונות, היא מבורכת. במשחקי ההכנה בגביע הטוטו ראיתי דברים טובים, מה גם שלא כל השחקנים החדשים שיחקו, בין השאר כי לא עברו בבקרה או הצטרפו באיחור והיו צריכים להיכנס לכושר. נצטרך להמשיך לעבוד, לחבר ולהדביק את הפער".
3 צפייה בגלריה
"מקווה שלא ישביתו קבוצות". תומר קשטן חוגג ניצחון של כפר קאסם
"מקווה שלא ישביתו קבוצות". תומר קשטן חוגג ניצחון של כפר קאסם
"מקווה שלא ישביתו קבוצות". תומר קשטן חוגג ניצחון של כפר קאסם
(צילום: אורן אהרוני)
קשטן אף מדגיש מטרה עיקרית שעומדת לנגד עיניו בבניית הסגל. "צירפנו שלושה–ארבעה שחקנים מקבוצת הנוער ששיחקה בלאומית בעונה שעברה ועשתה עונה יפה, שניים מהם שותפו עוד בסיום העונה שעברה. שילובם הוא חלק חשוב בחזון של המועדון ושלי", אמר קשטן. "חוץ מזה הסגל סגור, מקצועית וכלכלית. אם נראה שדרוש לנו שחקן נוסף, ננסה להביא אותו".
בונים שלד
עד כמה תחסר לכם התמיכה של הקהל?
"אין שחקן, כדורגל או תיאטרון, שעולה לכר הדשא או לבמה, שאינו רוצה לחוות את התמיכה של האוהדים וגם את האכזבה. לכפר קאסם יש קהל רב וססגוני, וגם לאצטדיון בלוד הוא הגיע במספרים יפים. עכשיו עובדים על אצטדיון חדש בכפר קאסם, והוא ודאי לא יהיה מוכן העונה, אבל אנחנו צריכים לעשות הכול כדי שכשהקהל יחזור, שתהיה לו קבוצה להתגאות בה, ומי ייתן שזה יקרה בהקדם".
הציפיות בשחקים העונה אחרי העונה המוצלחת.
"זה טבעי. בעונה הקודמת סימנו אותנו כיורדת בטוחה או כמי שתיאבק בתחתית ועשינו עונה טובה מאוד. היו רגעים יפים ושערים שבאו אחרי מבצעים קבוצתיים. העונה המשימה קשה יותר. אנחנו כבר לא אנדרדוג והציפיות מאיתנו יהיו גבוהות יותר. עברנו הרבה שינויים ואנחנו רוצים לעשות עונה טובה ולסיים בחלק העליון ולתת מקום לצעירים מקומיים שיהיו השלד לשנים הבאות. כפר קאסם תמיד ייצרה כישרונות והם פרחו בחוץ. אנחנו רוצים ליהנות מהם כמה שנים טובות וליצור עתיד טוב למועדון".
העונה אין בלאומית קבוצות כמו מכבי פתח־תקוה וסכנין שהיו עליונות מקצועית וכלכלית.
"נכון, ובכל זאת יש קבוצה כמו הפועל רמת גן שעשתה רכש מסיבי ומרשים ואין ספק שהמטרה שלהם ברורה, הפועל ירושלים (קטמון) שכבר שלוש שנים רוצה לעלות, הפועל פתח־תקוה שמחדשת את פניה, אחי נצרת והפועל רעננה. בלאומית יש שלוש–ארבע קבוצות בכל עונה שמסומנות מראש ויש מי שבאה מאחור ומפתיעה. הליגה תהיה צפופה ומעניינת".
על איזה שחקן אתה מציע לשים עין?
"בעונה שעברה אפיינה אותנו הקבוצתיות. שיחקו שחקנים מוכרים לצד פחות מוכרים וכולם יכולים לעשות את ההפתעה ולפרוץ. אני לא מסתכל על שמות".
בשבוע שעבר הודיע טארק סרסור, היו"ר המסור של המועדון שגם הנהיג אותו ללאומית, על התפטרותו. איך תשפיע עזיבתו על המועדון?
"טארק הוא חלק בלתי נפרד מההצלחה של כפר קאסם", אמר קשטן. "אני מקווה מאוד בשביל המועדון ובשבילנו שההחלטה שלו לעזוב אינה סופית. אני קורא לו לחזור ולהיות שוב חלק מהמועדון. אין לי ספק שהלב שלו עדיין איתנו".