"הוא היה מבריק. זרקנו אותו ישר למים העמוקים והוא היה הסיוט של היריבה שלנו", כך אמר המאמן היווני של מועדון הפאר הסקוטי סלטיק, אנג' פוסטקוגלו, אחרי שהקבוצה שלו ניצחה 6:0 במשחק הליגה בשבת האחרונה. המשפט נאמר על ליאל עבדה, שעד לפני חודש עוד בילה כמו כל צעיר בגילו בקניון הגדול בפתח־תקוה.
איש לא ציפה שעבדה, עוד תוצר משובח של מחלקת הנוער המפוארת של הלוזונים, יתאקלם כל כך מהר בקבוצתו החדשה. אם הקצב יישמר ועבדה ימשיך לחורר רשתות, זו רק שאלה של זמן עד שנראה אותו במקומות אחרים באירופה, שספק אפילו אם הוא חלם עליהם.
1 צפייה בגלריה
עבדה במדי סלטיק. פתיחת עונה מופלאה
עבדה במדי סלטיק. פתיחת עונה מופלאה
עבדה במדי סלטיק. פתיחת עונה מופלאה
(צילום: Bo Amstrup)
בעקבות מנור
"כשליאל החליט לעבור אלינו אחרי חיזורים ארוכים זה היה בערך בגיל הבר מצווה שלו", נזכר המנהל המקצועי של מחלקת הנוער במועדון, אופיר לוזון, שלקח את עבדה תחת חסותו מהרגע הראשון. "רדפנו אחריו שנתיים ומהרגע שהבאנו אותו, לא היה לנו ספק שיום אחד הוא יהיה שחקן בקבוצה הבוגרת. מה שקרה מעבר זה בזכותו".
לוזון, נצר למשפחה הכל יכולה במכבי ובנו של מנהל הקבוצה הבוגרת, איציק, קיבל בזרועות פתוחות את היהלום הצעיר, אז בן 13, דווקא מהיריבה העירונית הפועל, בה החל את קריירת המשחק שלו בקבוצות הילדים. סביר להניח שבצד של הכחולה לא מעט אנשים תופסים את הראש על איבוד הטלנט באותם ימים, אבל זה כבר דיון אחר.
לפני שנתיים וחצי, כשהוא יושב בסלון יחד עם הוריו, רונן ולילך, שעובדים בצוותא במפעל "אסם", ראה ליאל את האקזיט הגדול הראשון של הלוזונים. זה קרה אחרי שמנור סולומון נמכר בקול תרועה ומחיר מטורף בקנה מידה ישראלי של כשישה מיליון יורו לשחטאר דונייצק האוקראינית.
בסיום אותה עונה, שהייתה הראשונה שלו בבוגרים, עבדה ירד ליגה, אבל גם היה הכוכב בזכייה באליפות של קבוצת הנוער. וכמו שאומרים: הכל קרה לטובה. עונה לאחר מכן הוא נבחר לתגלית העונה בלאומית במסע החזרה של הקבוצה לליגת העל, ואשתקד היה אחד משחקני העונה בליגת העל כשהרשית 12 שערים.

בגרות והבנה

מי שנזכר באותה הדרך שעבדה עבר מהליגה השנייה הוא לידור כהן, שחקן בית נוסף של המועדון, שבחר העונה לראות עולם וחתם בנונגבואה פיצ'איה התאילנדית. "באחד האימונים ששיחקנו 11 נגד 11", מספר כהן. "ליאל כבש שלושער ופשוט הותיר אותנו, שאר השחקנים, פעורי פה עם הסיומת המבריקה והקטלנית שלו. ידענו שאם הוא יתמיד הוא ייצא במהירות לחו"ל. "הייתי מאוד קרוב לליאל ועוד לפני שהיה לו רכב בגיל 17, הייתי לוקח אותו לאימונים. מה שאפיין אותו תמיד היה הבגרות שלו והבנת המשחק המדהימה לגיל כזה מול שחקנים בוגרים. יש לו סיומת ברמות הכי גבוהות וגם כשהיה מה לבקר אותו, הוא תמיד היה מפנים ומשתפר משבוע לשבוע".
ביום האחרון של 2020, וממש כמו בשירו של אריק איינשטיין ז"ל, גוזל הזהב החדש של הבוס אבי לוזון כבר היה פסע מלעוף מעבר לגבולות הים התיכון. דינמו קייב, היריבה הגדולה של סולומון באוקראינה, כבר סיכמה את התנאים עם לוזון ורונן עבדה בסכום שהתקרב לחמישה מיליון יורו. אלא שהעיסקה לא הבשילה ורבים חששו שהאכזבה תפגע ביכולתו של "סולומון החדש".
"אני זוכר שביום שהמעבר אמור היה לקרות, קראתי לליאל ולרונן אליי הביתה והם היו בעננים", נזכר אופיר לוזון. "אחרי יומיים זה התפוצץ והיה רגע מאוד קשה לכולנו, אבל ליאל היה חזק". מי שנכנס לעובי הקורה היה סוכן השחקנים, דודו דהאן.

"בחירה מצוינת"

שבוע לפני החתימה בסלטיק הרים דהאן טלפון לאבי לוזון והשאר היסטוריה. "דודו אמר לו שיש הצעת ענק מסלטיק ובתמורה הוא רוצה להיות הסוכן של ליאל, אבל שהכל צריך להיות בדיסקרטיות", מספר מקורב למועדון. "לוזון ורונן הסכימו, ומשם הדרך לארבעה מיליון היורו שהעשירו את קופת המועדון הייתה קצרה". אחרי שני משחקי אימון מרשימים כיכב עבדה במבחן האמיתי הראשון על אדמת בריטניה.
"אני חושב שהבחירה בסלטיק מצוינת כי זה מועדון שמסתכלים עליו המון סקאוטים מאנגליה, וליאל יכול להגיע לשם", אומר כהן בביטחון. "אחד הטיפים שהייתי נותן לו בתור שחקן כנף הוא תמיד להכניס כדור לרחבה". אופיר לוזון מוסיף: "סלטיק זו מקפצה נהדרת ועונה או שתיים טובות יאפשרו לו להגיע לפרמייר ליג. אין לי ספק שזה יקרה".
בינתיים, אחרי למעלה מחודש בסלטיק עושה רושם כי עבדה, שגם רשם פרימיירה לא מזמן בנבחרת ישראל הבוגרת, התאקלם בצבעי הירוק\לבן. בשבת האחרונה הוא כבש את שני שערי הליגה הראשונים שלו ולמרות החוזה לארבע עונות, מעבר ליעד גדול יותר כבר לא בגדר פנטזיה.
מי שיודע דבר או שניים על הליגה הסקוטית הוא שוער העבר, בוני גינצבורג, ששיחק בגלזגו ריינג'רס ומונה לאחרונה למשנה למנהל הטכני של נבחרות ישראל הצעירות. "אני חצוי", הוא אומר. "מצד אחד אני 'נאמן' לריינג'רס ומצד שני רוצה מאוד שהוא יצליח בסלטיק. אין ספק שהוא במסלול טוב ובהחלט יכול להתקדם ולעורר עניין בקבוצות בליגות יותר בכירות".