הכתבה התפרסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מורן רגב
חיזוי טרנדים באמצעות בינה מלאכותית ואפשרות להעריך תוך כמה זמן תגיע החבילה לארץ.הפיתוחים הללו, כמו גם נתונים מהשנה החולפת, הוצגו לאחרונה על ידי ענקית הסחר המקוון, eBay ישראל.
עבור מה עדיין לא הצליחו לכתוב אלגוריתם? חוש הריח. בכדי לבחור בשמים ותמרוקים, עדיין תאלצו, לפחות בעת הקנייה הראשונית, לצאת מהבית ולהריח בחנות.

כמה ומה מוכרים?

ישראלי מכר מוצר לחו"ל בכל שלוש וחצי שניות בממוצע, כאשר מדי יום נמכרו כ-30 אלף פריטים מישראל לעולם, ובסך הכל כ-10 מיליון פריטים בשנה האחרונה - עלייה של 50% ביחס לשנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
המוצרים היקרים ביותר שנמכרו על ידי ישראלים
המוצרים היקרים ביותר שנמכרו על ידי ישראלים
המוצרים היקרים ביותר שנמכרו על ידי ישראלים
התחומים העיקריים: מוצרים לבית ולגינה (כ-2 מיליון פריטים), מוצרי בריאות וטיפוח (כמיליון פריטים), תכשיטים ושעונים (מאות אלפי פריטים), שתלים דנטליים (כ-60 אלף) ומוצרי אנטי-אייג'ינג (מעל 50 אלף).
חמשת המוצרים היקרים ביותר שנמכרו בחודשים האחרונים על ידי ישראלים: טבעת יהלום ב-40 אלף דולר, מערכת צלחות לווין ב-35 אלף דולר, שעון רולקס מזהב ב-21 אלף דולר ותנור אפייה מקצועי ב-12 אלף דולר.

כמה ומה קונים?

על-פי נתוני eBay, בכל שתי שניות ישראלי קונה באמצעותם מוצר, ו-61% מהעסקאות מבוצעות באמצעות הסמארטפון. בשנה האחרונה הישראלים רכשו כ-40 אלף טלפונים סלולריים, כ-70 אלף תחפושות וכ-98 אביזרים וציוד לגילוח. בקניית שואבי-אבק רובוטיים נרשמה צמיחה של 40% השנה.
2 צפייה בגלריה
המוצרים היקרים ביותר שנקנו על ידי ישראלים
המוצרים היקרים ביותר שנקנו על ידי ישראלים
המוצרים היקרים ביותר שנקנו על ידי ישראלים
חמשת המוצרים הפופולריים ביותר שנרכשו בחודשים האחרונים על ידי ישראלים: סמארטפונים במחיר ממוצע של 250 דולר, טלפונים חדשים של נוקיה עם מקלדת עברית במחיר ממוצע של 40 דולר, משחקי בייבלייד במחיר ממוצע של 25 דולר, לק ג'ל במחיר 15 דולר ובקבוקי שתיה קוטנטיגו ב-11 דולר.📷.
חמשת המוצרים היקרים ביותר שנקנו בחודשים האחרונים על ידי ישראלים: שעון האבלוט ב-55 אלף דולר, שעון רולקס ב-35 אלף דולר, מודד זרמים (אוסצילוסקופ) ב-25 אלף דולר, מטיל זהב ב-20 אלף דולר ומנוע לשברולט ב-15 אלף דולר.
בשנה האחרונה הישראלים הזמינו אונליין כ-70 מיליון מוצרים סה"כ, מתוכם 17 מיליון באמצעות eBay. לפי הנתונים שהציגה החברה, הפעילות דרכה מהווה כ-25% מכלל שוק הזמנות האונליין בישראל. משום כך, הנתונים יכולים לספק תמונת מצב מהימנה יחסית באשר למגמות בשוק זה.
הישראלים רכשו 633 רכבים אונליין
"בתחום הרכב ישנם חסמי ייבוא משמעותיים לישראל (מיסוי גבוה במיוחד), ועדיין הישראלים רכשו כ-633 רכבים", ציין אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay ישראל. "רבות מהרכישות הן בקטגוריות ייחודיות (כגון רכבי אספנות ורכבים היברידיים), ולאחר לא מעט בירוקרטיה.
"לעומת הרכבים, הרי שתחום חלקי החילוף לרכב פורח: השנה רכשו הישראלים כ-700 אלף חלקי חילוף, עם עלייה של 30% ביחס לשנה שעברה. בין חלקי החילוף הנפוצים: נורות, אביזרים לצמיגים וכנפונים לרכב".
לדבריו, "גם טרנד הספורט בא לידי ביטוי ברכישות, כשהחנויות הפיזיות בארץ משמשות כ'שואו-רום' (באים, בוחרים, מודדים ומזמינים). מעל 750 אלף פריטים נרכשו בקטגוריית ציוד ספורט ואביזרים, מתוכם מעל 180 אלף אופניים ואביזרים לאופניים ומעל 70 אלף נעלי ריצה".
בתחום רכישת ציוד VR (מציאות מדומה: משקפי תלת-מימד, למשל), אוזניות וסטרימרים, נרשמה עלייה של אלפיים אחוז. בקטגוריית הרחפנים נרשמה עלייה של 81% ונמכרו רמקולים בשווי כולל של מעל מיליון דולר.

בני הנוער הישראלים – מקום שני בעולם

90% מבני הנוער הישראלים בגילאי 14-17 רוכשים באינטרנט מעל לשלוש פעמים בחודש, והם ניצבים במקום השני בעולם ברכישות אונליין באמצעות האתר. במקום הראשון נמצאים בני הנוער הבריטים. הם מוציאים בממוצע 66 שקל בכל קנייה, כשהמוצרים האהובים עליהם הם: גאדג'טים, משחקי מחשב ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה.
הדבר הכי חם בשנת 2017 היו קבוצות הפייסבוק. הצרכנים הישראלים מושפעים מההמלצות המתפרסמות בקבוצות ובקהילות הפייסבוק, וקונים דרך הלינקים שמפורסמים שם. טרנד זה שימש כפלטרפורמה לרכישה של מעל למיליון מוצרים השנה, ומתוכם: 200 אלף מוצרי טיפוח לציפורניים, 102 אלף תכשירי קוסמטיקה לפנים ומעל ל-50 אלף ראשים למקלחת.
לא כל הצרכנים מודעים ל"תוכניות שותפים", כלומר, שחלק מאלו שמפרסים את הלינקים בקבוצות ובקהילות, למעשה מקבלים אחוזים מהמכירות.

חידושים בתחום הבינה המלאכותית

מרכז המחקר והפיתוח של החברה גם שורת פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית, אשר פותחו בישראל. פיתוח מעניין, שנמצא כעת בשלב ראשוני ביותר, הוא זה של אלגוריתם המסוגל להתאים פרטי לבוש למשתמש ספציפי.
מטרתו היא לספר מענה לרצונם של הצרכנים לפריט ייחודי עבורם, ולא כזה שיוצר בפס ייצור המוני. מנגד, המטרה ארוכת הטווח היא 'להפוך את השיטה' ולהתמקד רק בייצור של מוצרים שסביר להניח שיימכרו.
הפיילוט יחל בקרוב בישראל: המערכת תציע לקונים פרטי לבוש רלוונטיים עבורם, ומוכרים ברחבי העולם יתחרו ביניהם מי יוכל לייצר זאת עבורם. "המערכת החדשה תלמד את המשתמש בהתאם לחיפושים קודמים שלו, תזהה טרנדים עולמיים ותייצר עבורו תמונות של פריטים שסביר להניח שירצה לרכוש", אומרת ד"ר קירה רדינסקי, המדענית הראשית של eBay בישראל.
למערכת שני חסרונות עיקריים: האחד - היא מחייבת את המשתמש לעשות בה שימוש לאורך תקופה משמעותית, בכדי לאפשר לה 'ללמוד' אותו. השני - יתכן שעלות הייצור של בגד שיותאם אישית תהיה גבוהה יחסית. יתכן גם שהפיתוח יאפשר בעתיד בעיקר הזמנה של קולקציות בהתאם לדרישה של כמות גדולה יחסית של צרכנים, על מנת למנוע ייצור המוני מיותר.
פיתוח נוסף אמור לזהות את המוצר הטרנדי הבא, לא רק בתחום הטקסטיל - כי אם בכל תחומי הצריכה החדשים. לדברי רדינסקי, "אנחנו עוקבים אחר טקסטים שכותבים אנליסטים ומשפיעי מדיה חברתית, מילות חיפוש שחוזרות על עצמן ומספר תגובות כשהמוצרים עוד בתחילת דרכם.
כך, אנחנו בודקים האם הבאז סביבם היה מוצדק גם מבחינת היקף ההזמנות. זה מאפשר לנו לנטר את כל המידע ברשתות החברתיות בשלבים מוקדמים, ולבדוק האם המוצר יתפוס או לא. בתחום הטכנולוגיה הגענו ליכולת חיזוי של 91 אחוז".

בכדי להיות מסוגלים לתת הערכת זמן מדויקת של זמן המשלוח לארץ, עובדים בימים אלו על פיתוח נוסף שלא יתבסס על הערכת זמן של המוכר, אלא על נתונים סטטיסטיים הבודקים לאורך שנים את גודל החבילה, פרטים על המוכר ונתוני מזג האוויר.
בשל ריבוי המוצרים המוצעים למכירה (כ-1.5 מיליארד מוצרים), קיים קושי באיתורם, לעתים בשל היעדר תיאור מילולי. "חלק מהמוכרים עסוקים במכירה של אלפי פריטים ואין להם זמן להשקיע בתיאור המוצר", אמרה רדינסקי. "לשם כך פיתחנו שיטה של תיאור אוטומטי למוצר, על סמך מוצרים שנמכרו בעבר או התחקות אחר תיאורים של מוכרים אחרים".
יתכן שהדיווחים האחרונים על הקמת מחלקת מחקר ופיתוח של אמזון בישראל, הם שגרמו ל-eBay לחשוף את התקדמות הפיתוחים האחרונים בהם היא משקיעה בשלב מוקדם יחסית.

אין תחליף לחוש-הריח

תחום אחד שהבינה המלאכותית עדיין לא הצליחה להתמודד איתו הוא מתן מענה לצורך בשימוש בחוש הריח - קריטי כשמדובר בבחירה של מוצרי בישום, קוסמטיקה ותמרוקים. גולדנברג: "בתחום זה, את הקנייה הראשונית עושים כרגע בחנות הפיזית, ואת הקניות החוזרות עושים אונליין. אני כל שלושה חודשים מזמין עבור אשתי בדיוק את אותו קרם גוף, כי היא כבר יודעת איזה מוצר היא רוצה".

האם גם בישראל יהיו קניוני רפאים?

לגבי הדיון הגובר סביב שאלת עתיד החנויות הפיזיות, ב-eBay סבורים כי בישראל עוד מוקדם להספיד את הקניונים. "יש שוני משמעותי בין קניונים בארה"ב לבין קניונים בישראל. בשונה מהחורף הקנדי, שגורם לרבים להסתגר בביתם כששלג בחוץ, כאן מזג-האוויר נעים לאורך מרבית ימות השנה".
לדברי גולדנברג, "הישראלים עדיין אוהבים את החוויה הקמעונאית, כך שאני לא צופה שהחנויות ייעלמו אלא שהן ישתנו. נראה חנויות קטנות יותר, ללא מלאי, עם יותר מסכי מגע ועם מוצר אחד למדידה, כמו מה שמכונה כיום חנויות 'פופ-אפ'. לאחר המדידה הצרכן יבצע הזמנה והמוצר יישלח לביתו".

מחזירי מוצרים סדרתיים? חשבונכם עלול להיחסם

ומה לגבי שירות הלקוחות והתמודדות עם החזרות וזיכויים? "בישראל ממוצע ההחזרות באונליין עומד על 20%, בדיוק כמו ביתר המדינות. הישראלים התרגלו לסטנדרט שירות לקוחות ברמה הרבה יותר גבוהה מהנהוגה בארץ, ולפיו במקרה של תלונה או בקשה להחזר, הם מיד מקבלים זיכוי או שנשלח אליהם מוצר נוסף במתנה - לעתים מבלי שיצטרכו להחזיר את המוצר המקורי".
והאם הישראלים מנצלים לרעה את השיטה, בכדי להרוויח מוצרים חינם? "הישראלים דווקא לא עושים שימוש לרעה במערכת. הסיבה לכך היא ככל הנראה שצרכן שמבצע יותר מכמה פעמים את 'טריק ההחזרות', מסתכן בכך שהחשבון שלו ייחסם".

המתחרה המרכזית: עליבאבא

מבירור שנערך עם נציגי eBay עלה כי לפי נתוני סקר שערכה החברה לפני מספר חודשים, המתחרה המשמעותית שלהם בישראל היא עליבאבא. אמזון, בשלב זה, אינה מהווה עבורם איום משמעותי, שכן הקהל הישראלי עושה בה פחות שימוש.
מנתוני הסקר, שנערך באוקטובר האחרון על ידי חברת ברומר דיקמן בקרב 600 איש הנוהגים לרכוש אונליין, עולה כי בחגי הקניות הבינלאומיים 50% מבין הרוכשים רכשו באמצעות אתר עליאקספרס (שבבעלות עליבאבא), 38% רכשו ב-eBay ורק 17% רכשו באמצעות אמזון.