אז מה צפוי לנו בתחום ההתחדשות העירונית? והאם יש סיכוי שמחירי הנדל"ן יתייצבו אי פעם?
פורום Duns 100 השנתי של בכירי הנדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית התכנסו במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב כדי להשיב על השאלות הללו, ועל עוד רבות נוספות.
4 צפייה בגלריה
חברי פורום בכירי תחום ההתחדשות העירונית
חברי פורום בכירי תחום ההתחדשות העירונית
חברי פורום בכירי תחום ההתחדשות העירונית
(צילום: ניב קנטור )
במסגרת הפורום, בראשות דורון כהן, יו״ר דן אנד ברדסטריט ישראל ובהשתתפות עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, דנו בכירי הענף בנושאים שעל סדר היום המקצועי, ביניהם תמ"א 38, מה צופן העתיד, סכנת קריסת הבניינים בארץ והפעולות בהן המדינה יכולה לנקוט, כיצד ניתן לייצר כדאיות בפריפריה בלימת עליית המחירים ועוד.
קראו גם:
עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: ״בקבינט הדיור הקרוב תגיע החלטת ממשלה שעוסקת בהתחדשות עירונית בפריפריה. הצלחנו לגייס תקציבים משמעותיים בהיקף של כ-400 מיליון ש״ח בעבור קידום תהליכים בתחום ההתחדשות העירונית בזכות הקשרים הטובים של שר הבינוי והשיכון מול שר האוצר. כשיקצו תקציב לתגבור כוח האדם ברשויות המקומיות זה יקצר ב-80% את הביורוקרטיה״.
4 צפייה בגלריה
אפרת שגב, סמנכ״לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט
אפרת שגב, סמנכ״לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט
אפרת שגב, סמנכ״לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט
(צילום: ניב קנטור)
אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט: ״ענף ההתחדשות העירונית עומד עד כה בשנת 2021 על פדיון של למעלה מ-20 מיליארד ש"ח המהווים כ-20% מהפדיון המצרפי של ענף הנדל"ן למגורים בישראל. הצעדים שננקטו לאחרונה בהיבט הרגולטורי לא יצליחו לבדם לספק מענה עבור הביקושים ולבלום את עליית המחירים בשוק.
"מצד המדינה נדרשת התערבות משמעותית יותר בצד ההיצע, בין היתר בעמידה ביעדי הפרויקטים בפריפריה. כיום יש כ-30 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית אשר נמצאות בבניה ואנו צופים שמספר זה ימשיך לעלות גם בשנה הבאה".
4 צפייה בגלריה
הבניין שקרס
הבניין שקרס
הבניין שקרס בחולון
( צילום: קובי קואנקס)
טל קידר, מנכ״ל קידר מבנים: ״עד שלא יקרוס פה בניין על יושביו בפנים לא ישתנה פה שום דבר. תמ״א 38 בוטלה ללא כל חלופה מוסדרת ופרקטית. הרסו תכנית שלבנות אותה לקח שנים אבל היא עבדה. כל החלופות שמציעים כרגע הן באוויר ומכניסות את השוק לחוסר ודאות. חייבים להאריך את התמ״א לעוד הרבה זמן כדי להמשיך את יציבות ופעילות ענף ההתחדשות העירונית״.
אסף סימון, מנכ״ל אפריקה התחדשות עירונית על פעילות המדינה בתחום: ״המדינה השכילה לעשות בשנים האחרונות והדביקה פערים בתחום התכנון. ברמת התכנון המדינה משיגה את היעדים אך משם ועד להיתר הבניה אנחנו בכשל מטורף. לא יכול להיות שלוקח שלוש שנים לקבל היתר בניה. צריך להציף את השוק בתכניות המאושרות להיתרי בנייה״.
4 צפייה בגלריה
עינת גנון, סמנכ''לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ודורון כהן, יו''ר ובעלים דן אנד ברדסטריט
עינת גנון, סמנכ''לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ודורון כהן, יו''ר ובעלים דן אנד ברדסטריט
עינת גנון, סמנכ''לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ודורון כהן, יו''ר ובעלים דן אנד ברדסטריט
(צילום: ניב קנטור)
עומר גוגנהיים, משנה למנכ״ל אשדר: ״כשמגיעים לוועדות והן שוקלות להתנגד ליוזמות הבניה שלנו ולעמוד בדרכנו, ניכר שהן לא מבינות את צו השעה. צריך לבחון את הדברים בצורה מותאמת למציאות. אם לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תהיה את הסמכות לפעול ולעשות נוכל אולי להגיע לפתרונות טובים ומהירים יותר״.
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ומנכ״ל קבוצת מזרחי ובניו: ״ראש עיר שלא מאפשר תמ״א 38 הוא פושע, הוא בריון. אנחנו מדברים על 20,000 בניינים שיהרסו בין אם נהרוס אותם או שמא הם יקרסו. אנחנו מתעסקים עם כל מיני פקידונים שמתעללים בתהליכים שאנחנו מנסים לקדם. חייבים להקים מנגנון פשוט של אנשי עבודה ועשיה. אנחנו נמצאים בצו שעה ודברים צריכים להשתנות״.
משה קורן, מנהל פיתוח עסקי בחברת אזורים: ״יש פה משבר אמון לאור מה שקרה בשוק ולאור חוסר תפקוד של המדינה. אנשים לא מאמינים שדברים יקרו ושההיצע יגדל. יש לנו מספיק הון להוציא פרויקטים אך אנחנו נתקלים כל הזמן בחסמים שלא מאפשרים לנו להתקדם עם הפרויקטים״.
חמי שאול, מנהל חטיבת מגורים בוטיק קרסו נדל״ן: ״יש פער גדול מאוד ביחידות הדיור בין ההיצע לביקוש. לא צריך להיות כלכלן בכיר כדי להבין שהדבר הזה הוא אסון. חלופת שקד בבסיס על תמ״א 38 וקיצור הזמנים יכולה לתת וודאות״.
מיכל גור, מנכ״לית חברת אלמוגים: ״מס הרכישה לא ישפיע על המחירים. הבעיות בענף הן כל כך עמוקות שזה באמת טיפה בים. אנחנו נמצאים במצב שהרכבת כבר טסה ואני לא רואה שינוי בשנתיים הקרובות. רק בעוד ארבע חמש שנים נראה את הפתרון. אנחנו נהנים מהעלייה של המחירים אך גם מתמודדים עם עליית מחיר הקרקע. אנחנו רואים שהבעיה היא גאוגרפית יותר מאשר כללית. מחוז תל אביב יסבול מעליות מחירים ניכרות בשנים הקרובות. אני חושבת שצריך להקטין את הדירות ולתת יותר דירות".
אמיר לוטן, מנהל תחום התחדשות עירונית חברת לוינשטיין: ״אני לא מבין את הטמטום שבו הפקידים בעירייה לא מספיקים לעבור על הבקשות תוך 90 ימים ואז הן נופלות. לא יכול להיות שאנו משקיעים זמן ומגישים את הבקשות שיקדמו את הפרויקטים ובגלל חוסר עמידה בזמנים תוך שלושה חודשים אנחנו צריכים להתחיל את כל ההליך מחדש״.
גידי מוזס, מנהל החטיבה להתחדשות עירונית אקרו נדל״ן: ״כל עוד ראשי ערים לא רוצים עוד תושבים, הם לא יבנו. אם נדע לטפל בעיריות שירצו בהתחדשות עירונית נוכל להגדיל את ההיצע והשוק ימשיך לצמוח״.