לישון עם קוסטריצה בסרביה
איפה נוחתים: קראיובה (Craiova) — עיר רומנית יפה. זמן הנסיעה המרבי מקראיובה ליעד הכוכב בסרביה הוא חמש שעות, אך במהלכן יהיו כמה וכמה עצירות.
4 צפייה בגלריה
שיט בנהר אובץ בסרביה. נוף תאילנדי | צילום: גיא בן יהושע
שיט בנהר אובץ בסרביה. נוף תאילנדי | צילום: גיא בן יהושע
שיט בנהר אובץ בסרביה. נוף תאילנדי | צילום: גיא בן יהושע
ואם לא מצאנו כרטיס? אפשר בבלגרד, אך עלות הכרטיס תהיה הרבה יותר יקרה (יותר מ־400 דולר לאחד).
הזמן המומלץ: שבוע עד שמונה ימים.
מחיר הכרטיסים: אם מזמינים לפחות חודשיים מראש יהיה מחיר הכרטיס כ־600 עד 700 שקלים לאחד, ואפשר בהחלט למצוא ב־350 שקלים.
האטרקציות המרכזיות: העיר זלטיבור (Zlatibor), מרכז סקי בחורף, אטרקציה נהדרת בקיץ, ובו פארק הרפתקאות ואגם שהוא למעשה מרכז העיירה.
ההמלצה שלי היא לישון שני לילות בזלטיבור ולילה אחד במלון שנמצא 25 דקות משם, בכפר דרוונגרד (Drevnegrad, עיר העץ), שבנה הבמאי המפורסם אמיר קוסטריצה.
מדובר במלון ספא בדרגת ארבעה כוכבים שספון כולו בעץ ומתובל בגאונות של הבמאי הסרבי. המחיר למשפחה בת ארבע נפשות הוא כ־550 שקלים, כולל ארוחת בוקר.
בעת השהייה בזלטיבור כדאי להגיע לפארק ההרפתקאות טורניק שנמצא חמש דקות מהעיירה. אסור לוותר על שיט של ארבע שעות בנהר אובץ' (Uvac).
בסיור, שלא אמור לעלות יותר מ־20 יורו למשתתף, נכללים הסעה מזלטיבור, ביקור במערת הקרח באמצע הנהר שמתפתל לו כמו נחש וגם ארוחה קלה בכפר מהמאה ה־13.
משם ניסע לבלגרד. מומלץ ללון במלון במדרחוב עצמו, אם כי עלות החניה היא כ־50 שקלים ליום. האטרקציה המרכזית היא אגם בשם אדה ציגאנליה (בווייז: Ada Ciganlija) ומסביבו חופי ים, מסעדות ופאבים וכן מתקנים כגון מתחם וייפאאוט גדול, סירות מסוגים שונים, באנג'י וחתירה עם סאפ.
בדרך חזרה לקראיובה מתחיל מסע של מאה ק"מ בקניון שערי הברזל — האזור היפה בדנובה.
מומלץ לחפש מלון על הנהר (וכאלה לא חסרים) וליהנות משיט בסירה מהירה במה שנחשב לקטע הצר ביותר של הנהר הענק.
עוד המלצה: כחצי שעה לאחר שעוברים את המצודה המתחילה את הקניון תיתקלו בשלט קטן — קמפינג. פנו שמאלה ותמצאו מתחם קטן ובו דשא וחוף אינטימי. מושלם לפיקניק וגם לרחצה במים שחומם יותר מ־28 מעלות.
אם חייבים שופינג? הסטייליסטים יגהצו את האשראי במדרחוב קנז מיכאלה בבלגרד, ובו גם סניף בוטיק של איקאה, אבל מומלץ לעשות זאת בקניון אלקטרופוּטֵרֵה (Electroputere Mall) בקראיובה, רבע שעה משדה התעופה של העיר.
קבלו טיפים: לאחר הנחיתה מצפות לכם יותר מחמש שעות נסיעה ליעד הראשון (זלטיבור). כדאי לעצור אחרי שעה וחצי בכפר קלאפה (Kalafa) ובחוף החמוד שהוא מציע על גדות הדנובה.
כיסאות הנוח, שמציבים בתוך המים, הם חינם, והבירה/גלידות במחיר מצחיק של כמה שקלים.
שם עוברים את הגבול לסרביה ומוצאים מלון באזור העיירה סוקו באניה, שידועה במרחצאות שלה ומציעה גם פארק מים לכל המשפחה.
ויש עוד טיפ: הסתכלו בקישור הבא ובו כל הפסטיבלים בסרביה: http://www.serbia.com/visit-serbia/cultural-attractions/festivals-manifestations/belgrade-foam-fest/ ייתכן שפסטיבל האוכל בזלטיבור או חגיגת היאכטות בבלגרד יתקיימו בדיוק במועד הטיסה שלכם.
4 צפייה בגלריה
קלאפה, החוף בכפר הרומני הקטן. מי הדנובה כאן חמימים | צילום: גיא בן יהושע
קלאפה, החוף בכפר הרומני הקטן. מי הדנובה כאן חמימים | צילום: גיא בן יהושע
קלאפה, החוף בכפר הרומני הקטן. מי הדנובה כאן חמימים | צילום: גיא בן יהושע
נגיסה יפהפייה בסלובקיה
איפה נוחתים: קושיצה (Košice), סלובקיה.
ואם לא מצאנו כרטיס? אפשר לנחות בעיר ההונגרית דברצן (Debrecen), יעד שמגיעות אליו טיסות לואו קוסט רבות. העיר נמצאת במרחק שעתיים נסיעה מקושיצה.
הזמן המומלץ: שבוע לפחות, עדיף תשעה ימים.
מחיר הכרטיסים: אפשר להשיג גם בפחות ממאה דולר. המחיר המקסימלי יכול להגיע ל־250 דולר.
האטרקציות המרכזיות: פארק החבלים ליד קושיצה (בקרבת העיירה סבר (Sever). בעיירה פופראד (Poprad), מרחק כשעה ורבע נסיעה משם, אפשר לעלות ברכבלים לכמה פסגות בהרי הטטרה.
לדוגמה: נוסעים ממנה פחות מחצי שעה אל העיירה טרנסקה לומינסקה ומעפילים ברכבל אל אגם סקאלנט.
שימו לב: גם בקיץ יכולות להיות שם פחות מעשר מעלות. כמו כן, בפארק המים של פופראד כדאי להשקיע יום בילוי כמעט. יש בו בריכות חמות בכמה טמפרטורות, בחוץ קריר, והישיבה בכורסת הנירוסטה בתוך המים שווה הכל.
את הבירה תוכלו לשתות בפאב שנמצא בתוך אחת הבריכות. החיסרון: לא תוכלו לנשנש בייגלה או בוטנים בגלל החשש מלכלוך הבריכה, אבל אנחנו מאמינים שתתגברו.
4 צפייה בגלריה
על הסוס בעיירה ויסקרי. הקינוח לארוחה של גארדה | צילום: גיא בן יהושע
על הסוס בעיירה ויסקרי. הקינוח לארוחה של גארדה | צילום: גיא בן יהושע
על הסוס בעיירה ויסקרי. הקינוח לארוחה של גארדה | צילום: גיא בן יהושע
עוד חוויה: מצפינים מעט מפופראד לכיוון נהר דונייצק אדיר הממדים. תמורת כמה עשרות שקלים תוכלו לצאת לראפטינג על זרם המים הרחב המגיע מפולין. הרכב נשאר בנקודה אחת, והחברה המארגנת דואגת לאוטובוס חזרה. יש לכם עוד כמה שקלים? תוכלו לשלם על נסיעה בעגלה רתומה לסוס משפת הנהר אל האוטובוס.
אטרקציה אחרת היא מסלול הליכה מרהיב בשם ביילי פוטק. נוסעים לכפר טרצ'ובה (Terchova, שעה וארבעים דקות מפופראד), והמסלול מתחיל מאחורי מלון דיירי (Diery). הצ'ופר: שעה וחצי של מפלים, סולמות, נקודות תצפית ויערות־עד בעלי כמה קומות.
קבלו טיפ: כאשר מגיעים ברכבל לתחנה שבה נמצא אגם סקאלנט, בהרי טטרה, מבחינים מיד במסעדת תיירים. מתעלמים ממנה באלגנטיות ויורדים 200 מטרים ברגל אל עבר צריף (היחיד באזור, לא תוכלו לפספס) שמגיש מרקים ביתיים חמים. הנוף חינם.
אם חייבים שופינג? בקרבת העיירה פופראד נמצא קניון גדול למדי ושמו מקס פופראד (MAX Poprad).
משחקים עמוק באדמה ברומניה
היעד: העיר קלוז'־נאפוקה (Cluj-Napoca) ברומניה.
ואם לא מצאנו כרטיס: אפשר לנחות גם בדברצן, הונגריה, שסמוכה לגבול הרומני.
הזמן המומלץ: לפחות שבוע.
מחיר הכרטיסים: ממאה עד 200 דולר לשני היעדים.
4 צפייה בגלריה
האגם התת־קרקעי במכרה. כדאי לשכור סירה | צילום: גיא בן יהושע
האגם התת־קרקעי במכרה. כדאי לשכור סירה | צילום: גיא בן יהושע
האגם התת־קרקעי במכרה. כדאי לשכור סירה | צילום: גיא בן יהושע
האטרקציות המרכזיות: מכרה המלח סלינה ליד העיר טורדה (Turda). לצד ההסברים על המלח, שעלולים להרדים ילד בכל גיל, מחכה לכם משהו מיוחד: מעלית שקופה יורדת אל חלל ענק 200 מטרים מתחת לאדמה, ושם תמצאו לונה פארק של ממש. כן, גם גלגל ענק.
רגע, לא נגמר. 50 מטרים מתחת ללונה פארק נמצא אגם תת־קרקעי, ובו תוכלו לשוט בסירה.
עוד טיול חובה: שבע המדרגות (7Scari) שמו. מדובר בערוץ נחל יפה במיוחד ובו עלייה לא קשה של כק"מ, מים שוצפים וסולמות.
הטוויסט: כאשר מגיעים למעלה אפשר לחזור את כל הדרך בעזרת אומגות על צמרות העצים. האדרנלין נוסק, והמחזה מתחת רק מוסיף להתרגשות.
המחיר: פחות מ־40 שקלים לכל האומגות. ילדים קטנים לא יורשו לעשות זאת, אבל להם מחכה אומגה שאורכה כ־20 מטרים בתחילת המסלול.
קצת היסטוריה תספגו בארמון פלש (Peles). אמנם זהו אתר תיירותי ובעונות השיא התור בקופה ארוך, אבל הארמון השתמר בצורה יוצאת דופן על הרהיטים שבו והטכנולוגיה שהיתה שיא השכלול במאה ה־19.
צמוד אליו נמצאת העיירה סיניאה, ובה רכבל שייקח אתכם להשקיף על עמק פרחנובה הצבעוני.
עוד אתר טבע נמצא באחת הנקודות הגבוהות של הקרפטים. עולים ברכב בדרך המכונה טראנספגרשן (Transfagarasan) אל היעד הסופי (בווייז מקלידים לייק באליי (lake balae)) בטיפוס תלול ויפה במיוחד.
מדובר באגם מהגבוהים בעולם, ולא תרצו להחמיץ לגימת מרק באחת המסעדות הצמודות אליו. לבוש חם חובה, גם באוגוסט.
אם הגעתם מהעיר דברצן, כדאי לבקר בפארק המים הגדול בעיר הרומנית אורדיה (Aquapark Nymphaea Oradea) ובו מספר רב של מתקנים לכל הגילים.
קבלו טיפ: בכפר העתיק ויסקרי (Viscri), שמומלץ לבקר בו, תמצאו בתים מהמאה ה־19 וכמה מסעדות תיירים. יש לנו הצעה שתשלב את שניהם — תשאלו בכפר על אשה בשם גארדה (הכתובת: Trail 4 Viscri 22 ), שתסכים, תמורת סכום ממש לא גדול, להכין ארוחה לכל המשפחה בחצר ביתה.
לא רק טעים אלא גם תפגשו את כל חיות המשק. והקינוח: גארדה מזמינה שכן שלוקח אתכם בעגלה רתומה לסוס אל השדות הפתוחים מסביב לכפר. ועוד עצה: בקרו בכיכר המרכזית של העיר שבה נחתנו — קלוז'־נאפוקה. במקום נמצאים בתי קפה בעלי קונספט מוביל כגון זה שנושאו ארנסט המינגוויי.
איפה נעשה שופינג? בקלוז'־נאפוקה יש קניון כמובן, אבל כדאי לחפש אאוטלט בקרבת העיר שכן המחירים בקניונים הסגורים ברומניה כמעט דומים לאלה שבישראל.
כמה זה יעלה לנו?
המחירים לזוג הורים ושני ילדים
מלון: בין 200 ל־350 שקלים ללילה
רכב משפחתי לתשעה ימים: קצת יותר מאלף שקלים
ארוחה לכל המשפחה במסעדה טובה: עד 150 שקלים
ארוחה במזון מהיר: עד מאה שקלים
שיט בנהר אובץ, הגעה עצמאית למקום: 50 שקלים למשתתף
מתקנים בלונה פארק: בין חמישה לעשרה שקלים
דלק: כחמישה וחצי שקלים לליטר