טל חסון (23), ראפר מפתח־תקוה המוכר בשם הבמה "חאסי", הפך לשם מוכר בקרב חיילים וצעירים בזכות להיט חדש עם מילים פרובוקטיביות על צבא ההגנה לישראל.
השבוע הוא הוציא השבוע את אלבומו הראשון "טפי!", שיושק בימים הקרובים במועדון "התדר" בתל אביב כחלק משבוע ההיפ-הופ.
הסינגל הראשון מתוכו יצא לפני מספר שבועות תחת השם הלא קונבנציונלי "בלדה לקב"ן", והוא נכתב על ידו בעת שירותו הצבאי בגלי צה"ל כטכנאי סאונד ועורך מוסיקלי.
קבלו מבחר משפטים מהלהיט: "כומתה מחוץ אל הכותפת תמיד מאורגן, עולה ליותר משפטים מאייל גולן, שם בחברה ש'ך כשאתה על התותחן, כל שני וחמישי הולך אל הקב"ן".
השפה הזו דיברה אל לא מעטים מהחיילים, מה שיצר שיח ברשת ולא מעט צפיות. "השיר מתייחס לצבא בצורה מאוד צינית והומוריסטית", מספר חסון. "אלה דברים שחוויתי בחלקן, וחלק זה חוויות של חיילים אחרים שהכרתי. יצא לי לפגוש בבסיס המון חיילים מבואסים וזה נתן לי השראה".
זה נשמע כמו ביקורת על צה"ל. "כתבתי את זה די בשביל הצחוקים וזה מה שיצא. כשכתבתי את זה, לא חשבתי באופן ביקורתי על הצבא, לא הייתי במקום הזה. זה פשוט הצחיק אותי, וממש נהניתי לכתוב את השיר".
חסון החל לעסוק במוסיקה עוד בהיותו בחטיבת הביניים, כשהחל לעשות "ביטים" (הפקות מוסיקלית) מבלי לדעת לאן זה יוביל. "הורדתי תוכנה ופשוט התחלתי לאלתר, שום דבר לא באופן מקצועי", הוא משחזר.
"עם הזמן התמקצעתי קצת יותר, ובצבא התחלתי לכתוב שירים. הייתי עושה את זה דרך אפליקציית 'פתקים' בסמארטפון. הפלאפון היה לי נגיש, להבדיל מהמחשב, כך שזו תקופה שהשקעתי יותר במילים מאשר בביטים. לקראת השחרור כבר התחלתי לעבוד על האלבום הנוכחי".
שם הבמה שלו מבוסס על הכינוי שלו מאז בית ספר יסודי. "אחד הילדים קרא לי ככה ומאז זה נדבק, כולם קוראים לי ככה", הוא אומר. "לא הייתי צריך להשקיע מחשבה בכינוי או בשם הבמה שאני רוצה".
מוסיקאים שיצאו מפתח־תקוה כמו "נצ'י נצ'" ולהקת "אינפקציה" הכניסו את העיר לשירים שלהם. אצלך זה גם קורה? "יש לי שיר שנקרא 'פתח־תקוה על ה־03'. השיר לא בדיוק מדבר על העיר עצמה, למרות השם שלו. אני מכניס את פתח־תקוה מזווית אחרת. אני כותב ושר על החיים והחוויות שלי, אבל אחרי הכל, כאן גדלתי וכאן אני גר היום. הרבה אנשים שאני עושה איתם מוסיקה הם מפתח־תקוה, כך שהעיר עצמה באה לידי ביטוי בשירים שלי מהמקום הפרטי שלי. בעולם ההיפ הופ המקום שבו האמן חי מאוד משפיע על היצירות שלו".
מה הן ההשפעות המוסיקליות שלך? "ג'יי דילה, טיילור דה קריאייטור ואסאפ רוקי מחו"ל, ומהארץ די גדלתי על איציק קלה, הייתי שומע המון תקליטי 'חאפלות'. הושפעתי גם מאוד מאסף אמדורסקי ואיכשהו הכל נכנס ומורגש באלבום הנוכחי".
למה לי פוליטיקה? בסצינת ההיפ הופ העולמית מקובל שראפרים שרים שירי מחאה פוליטים. לדברי חסון, "ברגע האחרון הכנסתי לאלבום רמקיס שעשיתי לשיר של הדג נחש 'זה הזמן להתעורר'. אני לא בטוח שזה פוליטי או מחאתי, אבל הוא כן מדבר על כך שהמצב מבאס ולא משתנה. יש אמני היפ הופ ששרים פוליטי ומחאתי גם בארץ, אבל אני לא חושב שזה מחייב בז'אנר".
ההיפ הופ היה בשיאו בעשור הקודם בזכות סאבלימינל ומשפחת "תאקט". יש מקום לז'אנר הזה גם היום במיינסטרים? "ה'גרוב' שולט כיום במיינסטרים הישראלי. ההיפ הופ לגמרי מטפס מעלה-מעלה. אז ההיפ הופ היה בחיתולים. יש לי הרבה 'רספקט' למה שהיה אז ולכך שהם פרצו את הדרך, אבל היום הדברים יושבים הרבה יותר טוב. הראפרים למדו איך להשתמש בעברית בצורה יותר נכונה, ואנשים למדו לעשות הפקות מוסיקליות טובות יותר. זה נשמע היום הרבה יותר טוב מאז. אפשר לשמוע את זה באלבומים של נצ'י נצ' ו'טונה'".
חאסי הוציא את האלבום הנוכחי תחת הקולקטיב "פינק בוש" והלייבל "נוער אבוד", כשבהפקה השתתף גם המוסיקאי אביעד סימנס, הידוע בכינויו "מישמש". "זה לייבל מאוד חדשני ופורץ גבולות", הוא מספר. "ההפקה מעלה את כל השירים לקלטות שנשלחות להמון מקומות בעולם".
יש לך מחשבה להתפתח בחו"ל? "הכיוון שלי הוא לגמרי בישראל. אבל הייתי רוצה להופיע בחו"ל בכל מיני מקומות קטנים כדי להרגיש גם את הקהל שם".