מלך הפלאפל איננו: מנחם חתוכה, תושב שכונת שעריה ומייסד פלאפל חתוכה המיתולוגי שברחוב ההסתדרות בפתח תקוה, הלך לעולמו בסוף השבוע כשהוא בן 85. "הפלאפל היה מפעל חיים בשבילו", אומר בנו איל שעבד איתו במקום.
5 צפייה בגלריה
מנחם חתוכה ב"פלאפל חתוכה" פתח תקוה
מנחם חתוכה ב"פלאפל חתוכה" פתח תקוה
מנחם חתוכה ב"פלאפל חתוכה" פתח תקוה
(צילום: באדיבות המשפחה)

חתוכה פתח את הסניף שבמרכז העיר לפני לא פחות מ-50 שנה, כשעוד קודם לכן מכר פלאפל בדוכן לא הרחק משם, ברחוב פרנקפורטר. עם השנים, הפך המקום ברחוב ההסתדרות למותג קולינרי ולקוחות רבים כינו אותו "מלך הפלאפל". ספק אם יש פתח תקוואי חובב פלאפל שלא טעם את הכדורים החמים והטעימים שיצאו ממנו. בינתיים, נפתחו מקומות נוספים בארץ לממכר פלאפל תחת שם זהה, אך משפחת חתוכה מחזיקה בסניף המקורי ובשניים נוספים - רעננה ובת ים.
מצבו הבריאותי התדרדר בשנים האחרונות ובשנת 2020 תפס איל פיקוד על המקום, שאותו הוא מנהל בפועל משנת 2004. לפני למעלה משבוע הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים אך בהמשך שוחרר לביתו, שם נפטר בסוף השבוע והותיר את קרוביו ואפילו תושבים רבים כואבים מאוד.

5 צפייה בגלריה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
(צילום: באדיבות המשפחה)

"הפלאפל היה מפעל החיים של אבא, אותו הוא הקים בעשר אצבעות", אמר איל למיינט פתח תקוה. "עבד במקום לאורך כל היום ואם היה קורה שנעדר הלקוחות היו מיד שואלים לשלומו ומדוע לא הגיע. תמיד חייך לכולם, אהב מאוד את הלקוחות והם אהבו אותו".
איך היה לעבוד עם אבא תקופה ארוכה?
"עבדתי עם אבא מכיתה א'. היינו ילדים קטנים וזה היה כיף גדול. הייתה לו הרבה חכמת חיים ולמדנו ממנו המון. מעבר לעבודה, הוא היה אבא שדואג לילדים שלו ולכולם. אדם מדהים שדאג לזולת, עסק רבות בגמילות חסדים, נתן לאבלים כל מה שהיו צריכים ואף התנדב בעבר בבית חולים השרון ובמשטרה. תמיד אמר לנו: 'תקבלו את כולם כשווים ובחיוך".

5 צפייה בגלריה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה עם בנו
(צילום: באדיבות המשפחה)

איזה סיפור אתה הכי זוכר מהפלאפל?
"דודו טופז ז"ל ארגן תחרות של פלאפליות וזכינו במקום השני בארץ והראשון בכל גוש דן. זו הייתה גאווה גדולה".
איך המקום ימשיך לפעול בלי אביך?
"הפלאפל ימשיך לעבוד כרגיל, נמשיך את דרכו בגאווה ובשמחה גדולה. יהיו תמונות של אבא וננציח אותו בדרך שלנו, כשעדיין לא החלטנו באיזה אופן. אנחנו נפנה גם לראש העירייה רמי גרינברג כדי שינציח אותו בעיר".
"מנחם ז"ל היה אדם מיוחד שדיבר לכל אחד גובה העיניים אבל קודם כל בן אדם עם נתינה אינסופית", מספר קרוב משפחתו רפי חתוכה. "תמיד עזר למשפחות ולנזקקים, וגם בתחילת דרכו התנדב רבות ועזר גם לחיילים רבים שהאכיל אותם.

5 צפייה בגלריה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
(צילום: באדיבות המשפחה)

קראו גם:

"לאורך השנים נוצרה בפתח תקוה תחרות בין פלאפל חתוכה לפלאפל מרדכי ושניהם היו מצוינים כל הזמן. זה דור של אנשים ענקים שהגיעו מתימן כילדים והצליחו להקים משפחות ועסקים מצליחים. בניו של מנחם ממשיכים את המסורת כמו שאביהם היה רוצה והם אנשים טובים שמהווים גאווה למשפחה. הייתה לי הזכות לקחת חלק בשיווק של המקום ומנחם יחסר לנו מאוד. אהבתי אותו מאוד ואני מתגעגע אליו כבר עכשיו".

"אם למישהו היה חסר כסף - היה נותן לו מנה עם חיוך"


מי שנמנה על לקוחותיו הרבים של הפלאפל האהוב הוא אלן מלכה, פעיל ציבור בעיר ומתנדב שנים רבות באיחוד הצלה שסיפר: "מנחם ז"ל היה שותף בין היתר לימי תרומה לכוחות הביטחון. באחד מהם שחל בשנים האחרונות, הוא יצר איתי קשר דרך איל, וביקש שאקח מהם קרוב ל 100 מנות.

5 צפייה בגלריה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
מנחם חתוכה
(צילום: באדיבות המשפחה)

"מנחם היה קולט לפי המבטים של הלקוחות למי אין מספיק לשלם ולמי לא נעים והיה נותן מנות בחסד. אם למישהו היה חסר כסף הוא היה נותן להם מנה ועם החיוך של פעם היה אומר 'תודה רבה, שילמת לי'. תמיד נתן מהנשמה, היה הכי אדיב בעולם, אבל יחד עם זאת אף פעם לא גילה את סוד הפלאפל שלו.
"הייתה לי הזכות להיות חלק מהצוות שהעניק לו טיפול רפואי לאחרונה ולהציל את חייו באותו הרגע עד להגעת אמבולנס שפינה אותו לקבלת טיפול רפואי. מנחם היה איש יקר וחשוב שיחרט בליבנו לעד, ואני שולח חיבוק גדול למשפחה האוהבת. יהי זכרו ברוך".
מנחם הותיר אחריו ילדים, נכדים ונינים.
הלווייתו תיערך היום (ראשון) בשעה 15:00 בבית העלמין בראש העין.