ממשיכים במאמצים: הערב (חמישי, 9.11.23) בשעה 19:30 יתקיים מבצע "שיר ערש" במסגרתו יגיעו משפחות החטופים ואזרחים נוספים אל בתיהם של חברי כנסת ושרים בממשלה במטרה לקרוא להם להצהיר על אחריותם להשבת יקיריהם ולהציב את המשימה בראש סדר העדיפויות. בין המוקדים השונים אליהם יגיעו המשפחות יהיו גם בתיהם של השר בני גנץ ושרת התחבורה מירי רגב בראש העין.
2 צפייה בגלריה
קרובי המשפחה של נעם דן
קרובי המשפחה של נעם דן
קרובי המשפחה של נעם דן
(צילום: באדיבות המשפחה)
"הרעיון שעומד מאחורי היוזמה, כמו ביתר היוזמות, היא להגיע למקבלי ההחלטות במדינה ולדרוש מהם שייקחו אחריות על השבת החטופים", אומרת נעם דן, ממארגני המבצע אשר שלושה מקרובי משפחתה - עופר קלדרון וילדיו סהר (16) וארז (12) נמצאים בעזה, ושתיים נוספות, נויה דן (13) וסבתה כרמלה דן (80) נרצחו.
"יש נטייה בלתי הגיונית של המדינה להתנהג כאילו זו לא החלטה שלנו אלא של קטאר, ארה"ב, מצרים ומתווכים שונים בלי לקחת אחריות בסיסית ולומר 'זה עלינו'. אנחנו מדינה ריבונית, ולא יכול להיות שנפקיר 242 חטופים וחטופות אחרי שהפקרנו וכשלנו בכל המערכות עד אותו רגע. זה לא עניין של שמאל וימין, אלא של אנשים לא מקצועיים בתפקידים מאוד בכירים שכרגע אנחנו משלמים את מחיר החטאים שלהם".
את השם שנבחר למבצע מסבירה דן: "לנציגי הממשלה יש ילדים והם יודעים היכן הם ישנים בלילה, היכן הם מניחים את ראשם על הכרית, אנחנו לא".
"זה לא מבצע צועק או מתלהם", היא מבהירה. "אנחנו לא נבוא כדי למחות אלא כדי לבקש התחייבות להחזיר את החטופים הבייתה. נבוא ונשיר שירי ערש אבל לא שירי אבל כי הם עדיין חיים, הם לא מתים, וזו לא עצרת זיכרון. אפילו לא הספקתי להתאבל על מי שנרצח, יהיה לזה זמן אחרי שנציל את מי שעדיין בחיים.
"נדבר על כך שלא יהיה שום ניצחון אם לא יוחזרו החטופים והחטופות. כל דקה שעוברת על ילד בן 12 או ילדה בת 4, הנפש נסדקת אל תוך עצמה. חייבים להחזיר אותם הבייתה. הציפייה שלנו זה שתצא אמירה ברורה מצד חברי הכנסת, מצד הקבינט, שהם עושים הכל ולא כיעד ראשון, שני, או שלישי.
"אנחנו מדברים על ילדים היא כי זה נוגע ברגש בסיסי, אנושי, שקיים אצל אנשים שיש בהם אנושיות אבל אנחנו לא מתמודדים מול אנשים כאלו בחמאס. בצד שלנו, זה מה שיש לנו. יש לנו מדינה שמורכבת מהרבה אנשים שיש ביניהם ברית, והברית הזו נסדקת עם כל יום שעובר. אנחנו אומה חפצת חיים ולכן אנחנו דורשים את החטופים".

2 צפייה בגלריה
מחאת משפחות חטופות
מחאת משפחות חטופות
מחאת משפחות חטופות
(צילום ארכיון: הרצל יוסף)

קראו גם:

בהצהרות השונות של ראש הממשלה, השרים וגם הבכירים בצבא, נאמר שעושים הכל כדי להחזיר את החטופים. מה את חושבת על פעילות המדינה עד עכשיו?
"קודם כל, זה לא נכון. לא כל הזמן זה מה שאמרו, אלא שזו אחת המטרות. השאלה איפה ממקמים את החזרת החטופים באותו משפט עם מיטוט החמאס היא קריטית. כרגע אנחנו מנסים למוטט את החמאס, לא לשחרר את החטופים. הם אומרים שזה אפקט נלווה והכניסה לעזה היא אפשרות להשיג יותר מודיעין וכו. חבר'ה, במציאות שבה אנחנו נמצאים כבר הפסדנו. תנו לנו את הילדים ואחר כך תשחקו את המשחקים עם החמאס. מה צריך לקרות שזה יהיה ברור שאין מטרה אחרת?".
יש לא מעט שמתנגדים לעסקאות שונות תמורת מחבלים או אפילו הפסקת אש. מה דעתך בעניין?
"הדיון הזה הוא דיון מיותר. לא מדובר כאן בלוחמים שנקלעו לסיטואציה, אלא באזרחי המדינה שהברית הקדושה חוללה על ידי המדינה והיא צריכה לקחת אחריות.
"אם לא נשחרר היום את האנשים האלה שזו הדרישה של החמאס, ולא נקבל את החטופים, אז ממילא המתנו את האומה שלנו. מי ישב על הגבול? מי ישלח את הילדים שלו אם הוא ידע שהצבא לא יעשה הכל כדי לשמור עליהם חיים? האומה הזו זה הברית הקדושה שלנו האחד עם השני. צריך פשוט להחזיר את החטופים ואז לשאול איך אנחנו מוודאים איך האנשים שמסכנים את חיינו כאומה לא יוכלו לחיות. זה לא צריך להיות או זה או זה".
מה את חושבת שהמדינה צריכה לעשות כרגע?
"אני לא הוסמכתי בניהול מו"מ על חטופים, ולא מגיעה מהעולם הזה. הבעיה שגם מי שמוסמך על כך לא הגיע מהעולם הזה. אין בעולם המערבי היום שום דוגמא למציאות שאנחנו ניצבים בפניה. אין לי תשובות טובות למה צריך לעשות אחרת, אבל מה שעשינו עד עכשיו לא הביא את החטופים הבייתה. אם הדרג המדיני מספר שהוא עושה הכל כדי להחזיר אותם הביתה כנראה שזה לא מספיק טוב כי הם לא בבית".
איבדת שתי קרובות משפחה, ושלושה נעדרים. איך את מתמודדת עם הסיטואציה הזו?
"אני לא מתמודדת. בארי, הבת שלי בת ה 6.5 אמרה לי משהו מאוד מכאיב לפני יומיים: 'אמא, את כל הזמן במסך, כל הזמן בטלפון, את לא מדברת איתנו'. אמרתי לה 'נכון, זה לא זמן רגיל'. בסטטוס בווטסאפ כתוב לי: 'לא זמינה מ 15:30-20:00. אמא טובה דיה'. האמא הטובה כרגע זו אמא שזמינה לכל העולם ולא לילדים שלה ואני עושה את זה מתוך אמונה שאין לה פתרון אחר אלא להחזיר אותם.
"בארי שאלה האם שהם יחזרו אני אפסיק או שאעשה את זה עד שכולם יחזרו. רציתי לומר כן, אני אפסיק, אבל אנחנו משפחה גדולה של כאב ולעולם לא נפסיק עד שכולם יחזרו. זה צריך לקרות עכשיו".