במהלך החודש האחרון אירעו מקרי ונדליזם רבים בגן הלאומי מגדל צדק הסמוך לראש העין. בין היתר הובערה אש שהביאה לפגיעה ברצפת הגן וכן נשברו גדרות ומעקות. במקביל, תועדו בסוף השבוע האחרון משפחות עם ילדים כשהן חודרות אל האתר מבעד לשער הנעול.
1 צפייה בגלריה
טרקטורונים גן לאומי מגדל צדק ראש העין
טרקטורונים גן לאומי מגדל צדק ראש העין
טרקטורונים גן לאומי מגדל צדק ראש העין
(צילום: דניאל די צ'זרה רשות הטבע והגנים)
הסיבה לנעילת האתר, היא עבודות הפיתוח במקום, ועל אף שלט האוסר על כניסה בשל כך, אין הדבר מנע מאזרחים להיכנס עם ילדיהם. "ברגע שרואים שער סגור מחד, ומאידך גם שלט שאוסר על כניסת אנשים אז אין כניסה. נקודה", אומר בתקיפות אדי טייאר, תושב ראש העין אשר עובד עם רשות הטבע והגנים ותיעד את האירוע. "יש בכל האזור לא מעט שטחים פתוחים ברדיוס של פחות מקילומטר כדי שאנשים יעמדו בתקנות. לשם לא נכנסים כל זמן שהאתר לא מוסדר".
קראו גם:
"אמנם לא עברתי שם במסגרת עבודתי, אך בשגרה אני כן נכנס לאתר ואני יודע שהוא עלול להוות סכנה לציבור בגלל בורות פתוחים, ברזלים וכיוצא בזה".
טייאר שיתף את התמונה ברשת, ואמנם לצד תגובות רבות שהביעו סלידה ממעשיהן של אותן משפחות, היו כאלו שתמכו בהן. אחת מהמגיבות כתבה "באמת שאני מבינה אותם...כולה אנשים עם הילדים שלהם עוברים את הגדר להינות בסגר..".
על כך אומר טייאר "זכותו של כל אחד להגיב באופן שבו הוא מוצא לנכון. אני חושב שברגע שאתה כבעל משפחה עם ילדים קטנים, מלמד את הילדים ששער סגור זה לאו דווקא אין כניסה, אלא אפשר להיכנס פנימה, זה מעשה שראוי לכל גינוי. מדובר בחינוך קלוקל וכך לא נכון להתנהל. לכו כמה מאות מטרים ותוכלו לטייל בשטח שלא מהווה בעיה . יש גם את יער ראש העין במרחק לא רב שאפשר ליהנות בו מבלי לעבור על החוק".
כאמור, בחודש האחרון, בוצעו בגן הלאומי מספר מעשי ונדליזם על ידי מבקרים שנכנסו אף הם לאתר ללא היתר. אורי קייזר, מנהל הגן הלאומי מגדל צדק ציין כי: "בין האירועים הבערת אש ברחבת המצודה העתיקה ופגיעה ברצפת הגן, פגיעה חוזרת במנועי השערים החשמליים, שבירת גדרות ומעקות וגניבת פתחי ניקוז במעבירי המים. בנוסף נגררו מספר אבנים התוחמות את שטח הגן ע"י כלי שטח וכן חובלו מתקני תשתית נוספים. חלק מהאנשים אף גידפו את הפקחים בקללות למרות הניסיונות להסביר להם כי הגן עדיין לא פתוח לציבור וכי מתבצעות בו עבודות קבלן במקום שיכולות לסכן את האנשים הנכנסים אליו. בחלק מהמקרים הוגשו תלונות במשטרת ראש העין. הנזק המוערך עד כה הוא למעלה מ50,000 ש״ח".
מנחם פריד, מנהל מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים מסר: ״גן לאומי מגדל צדק מפותח לטובת תושבי האזור מזה כ- 6 שנים. בגן הושקעו תקציבים גדולים וצוות גדול שוקד בימים אילו לסיים את עבודות הפיתוח לקראת פתיחת השערים לרווחת הציבור. אנו מבקשים מכול הציבור להמתין עם הכניסה לגן. הגן עדיין שטח בבניה עם בורות פתוחים, ציוד מכאני מסוכן שעומד בחוץ ומבנים לשימור שטרם עברו חיזוק. כמו כן מתבצעות בגן עבודות שונות שטרם הושלמו כמו שבילים גידור וגינון. כניסה לגן לפני פתיחתו לא רק שמסכנת את הנכנסים אלא גם גורמת לנזקים לגן ומעכבת את פתיחתו המתוכננת. אנו מבקשים מכול תושבי האזור להמתין בסבלנות עד לפתיחה הרשמית שתגיע בזמן הקרוב״.