את איציק עוזרי (59) אתם ודאי מכירים בשם איציק הליצן. מלבד הופעות רבות, ימי הולדת שהוא עורך ואירועים בהם הוא מופיע, הוא מתנדב כבר למעלה מ-30 שנה בבית החולים שניידר כליצן רפואי ראשי ומעלה חיוך על פניהם של הילדים המאושפזים במקום.
5 צפייה בגלריה
איציק הליצן
איציק הליצן
איציק הליצן. תמיד מעלה חיוך
( צילום: זאב זינגנר)
כמו אמנים רבים, גם איציק מופיע מאז תחילת המלחמה בהתנדבות מלאה בפני ילדים ומשפחות מהדרום, וכדי לנסות לגמור את החודש הוא פרסם פוסט ברשת החברתית בו הוא קורא לציבור להזמין אותו להופעות ביתיות להפגת הפחד והחרדות. "אני לא רוצה תרומות, אלא רק לעבוד ולהתפרנס", הוא אומר ל"מיינט פתח תקוה".
מאז ה-7 באוקטובר, חורש איציק הליצן את הארץ לאורכה ולרוחבה, וערך כבר למעלה מ 47 הופעות בפני ילדים ומשפחות שפונו מבתיהם, והכל בהתנדבות מלאה. "בשבוע-שבועיים הראשונים למלחמה התחושות היו מאוד קשות", הוא אומר. "פגשתי ילדים מפוחדים עם חרדות גדולות שלא חייכו במשך שבוע ימים".

5 צפייה בגלריה
איציק הליצן
איציק הליצן
איציק הליצן. "פגשתי ילדים מפוחדים שלא חייכו שבוע שלם"
( צילום: זאב זינגנר)

איך אתה מצליח לעזור להם?
"המומחיות שלי כליצן רפואי היא להוציא חיוך מילדים במצבים הכי קשים שלהם, מתוך הכאב. באחד מבתי המלון למשל, ראיתי ילד יושב על הרצפה עם ידיים על הראש והוא מקופל כולו. ניסיתי ליצור איתו קשר והוא סירב. אמא שלו ניגשה אליי ואמרה לי 'תעזוב אותו, קשה לו, עוד מעט יבוא פסיכולוג'. תהיתי מה פסיכולוג יכול לעשות שאני לא, ואמרתי לה 'אוקיי. אני כבר חוזר'.
"בגלל שכולנו צוחקים מדברים מביכים, יצאתי לרכב והבאתי את אחד מ'כלי העבודה' שלי שמוציא חיוך בכל מצב- מכונת פלוצים שמופעלת באמצעות שלט. החבאתי את השלט עליי, כיוונתי את הרמקול לילד והפעלתי. אחרי הקול שיצא צעקתי 'יואו, ברח לי, איזה בושות!'. פתאום הילד קם, חיבק אותי וצחק. נתתי לו את השלט, הוא התחיל לעשות את ה'נפיחות' לבד, ונקרע מצחוק. בהופעה הזמנתי אותו להיות העוזר שלי והוא לא היה צריך שום פסיכולוג אחר כך. בהרבה מההופעות טיפלתי בילדים בלי שהם שמו לב, ואני עושה את זה בהמון אהבה".
איזה תגובות אתה מקבל מהילדים וההורים?
"בעיקר חום ואהבה. אומרים תודה, מחבקים ולא עוזבים אותי, וזה הקטע. הם רואים שאתה בא ומתייחס אליהם באופן הכי אמיתי שיש.

5 צפייה בגלריה
איציק הליצן
איציק הליצן
איציק הליצן. מופיע בהמון אהבה
( צילום: זאב זינגנר)

"לראות את כולם, כולל ההורים, צוחקים זה כיף גדול וסיפוק עצום. זה להבין איזו שליחות יש לך בעולם הזה ולהבין בכל יום מחדש כמה התפקיד שאתה עושה הוא מאוד חשוב ונצרך, כמה אתה מצליח לגעת באנשים במקומות שלא כל אחד יכול לגעת בהם".
איך הסיפורים שאתה שומע משפיעים עליך ברמה האישית?
"אם אומר שלא בכיתי, אשקר. אתה רואה משפחות שהבתים שלהם נשרפו, קרובי משפחה שנחטפו או נרצחו ואתה נקרע. באחת השבתות למשל, נסעתי למצפה רמון למפונים של קיבוץ ארז והפקנו להם יום כיף עם מתנפחים, על האש ועוד. הבאתי יחד איתי בובות שחברה טובה שלי רצתה לתרום. בגלל שלא הייתה לי כמות מספיקה לכולם, אז לפני המופע קראתי לילדים שהיו סביבי וחילקתי להם. אחד הילדים חיבק את הבובה חזק ואמר לי: 'אני כל החיים אחבק את הבובה כמו שאבא היה מחבק אותי'. באותו רגע לא יכולתי לעצור את הדמעות, וגם עכשיו אני עם דמעות בעיניים. הבנתי שאבא שלו נהרג בהגנה על הקיבוץ, ולך עכשיו תצחיק אותם. זה קורע אותך מבפנים אבל אתה מבין שעשית משהו גדול לאותו ילד. כשהוא יילך לישון, הוא יחבק את הבובה וידמיין את אבא שלו שמחבק אותו ואז הוא יירדם עם חיוך".

5 צפייה בגלריה
בית החולים שניידר
בית החולים שניידר
בית החולים שניידר
(צילום: גיל לרנר)

קראו גם:

לצד הפעילות המבורכת של איציק במהלך שעות היום, בשעות הערב הוא מתנדב באופן קבוע במשמר העירוני בקריית אונו, בה הוא מתגורר. "אני עושה את זה כדי להעביר את הזמן ולהישאר שפוי", הוא מסביר. "זה עוזר לי להתנתק מהחדשות בטלויזיה. אני יוצא לעשות משהו מועיל וחוזר עייף אבל מסופק".
איך מסתדרים עם הדיסוננס? מצד אחד אתה עוסק בשמירה על עיר המגורים ומסתובב עם נשק, ורק כמה שעות לפני אתה מאופר ומתפקד כליצן, תפקיד הרבה יותר שמח.
"בשבועיים הראשונים של המלחמה היו הרבה משפחות שישנו במקלטים בקריית אונו כי אין להם ממ"ד בבית. הייתי עובר בין המקלטים והילדים היו מזהים אותי גם בלי האיפור. תמיד יש לי בווסט של השמירה טריקים קטנים והייתי משמח אותם לפני שהלכו לישון. הייתי מנצל את השמירה גם לטובת הפגת מתחים בקרב התושבים. גם שאנשים חזרו לישון בבית, אני מסתובב בעיר, ילדים מזהים אותי, צוחקים איתי וזה עושה טוב גם לי ולגם להם".

5 צפייה בגלריה
איציק הליצן
איציק הליצן
איציק הליצן. זקוק לעזרתכם
(צילום: צילום: זאב זינגנר)

מה שעושה לאיציק פחות טוב בימים האלו, מלבד הכאב הגדול שבסיפורים כמובן, זה מצב חשבון הבנק. "אני לא מכניס כסף, וההוצאות השוטפות יורדות", הוא מודה. "ניסיתי לחשוב איך אני יכול לייצר עבודה, ואמרתי אולי אנשים יזמינו אותי אליהם הבייתה למופע בסלון במחיר שפוי בו כל המשפחה תהנה. אחרי הכל זה משהו שעשיתי גם בקורונה בתקופה מסוימת. אז אמנם זה מרגיש קצת כמו לחזור כמה שנים אחורה אבל אני בן אדם אופטימי". בפוסט שפרסם ברשת החברתית כתב איציק: "כבר חודש וחצי של המלחמה הופעתי 47 הופעות בהתנדבות עם המון אהבה לילדי המפונים. הימים חולפים והלחץ של כולנו גדל.. מנסה לחשוב איך לייצר עבודה ורוצה להציע להגיע אליכם הביתה למופע בסלון.. מופע אינטימי, משפחתי, להפגת הפחד והחרדות.. כמי שכבר 31 שנים מתנדב כליצן רפואי ראשי בבית חולים שניידר יש לי את הדרך המיוחדת לעזור לכם בתקופה קשה זו.. המחיר הוא שווה לכל כיס בתקופה זו".
"שעה אחרי שהעלתי את הפוסט, מישהו מראש העין הזמין אותי להופיע אצלו בבית, אז אני מקווה שזה פתח לעוד אנשים שיעשו את זה", הוא אומר ומבהיר גם: "אין לי עיניים גדולות, אני רק רוצה לשרוד את התקופה הזו בזכות ולא בחסד. אני נותן ותורם לחברה, אז אני לא עושה את זה כדי לקבל אבל בתקופות קשות אתה אומר 'אם אפשר לפרגן אז למה לא?' ולו רק כדי שאוכל להמשיך להיות הליצן השמח עם החיוך והנתינה".
מעוניינים גם בהופעה של איציק הליצן? מוזמנים ליצור קשר בנייד 052-2542940.