סערה בראש העין סביב פתיחת גן דו לשוני: ב-1 בספטמבר, אם לא יהיו שינויים, צפוי להיפתח גן דו לשוני בשכונת פסגות אפק המשלב בין ילדים יהודים מראש העין לבין ילדים ערבים מכפר קאסם השכנה.
אלא שבקרב חברי מועצת העיר קיימת התנגדות רחבה, גם מצד חברי קואליציה, בטענה כי יש לדאוג קודם לילדי העיר בהקצאת מבני ציבור.
2 צפייה בגלריה
המתחם שבו אמור לפעול הגן בראש העין
המתחם שבו אמור לפעול הגן בראש העין
המתחם שבו אמור לפעול הגן בראש העין
(צילום: דוברות העירייה)
הגן, שיוקם ביוזמת הורים מראש העין וכפר קאסם, הינו גן ציבורי ממלכתי המוכר על ידי משרד החינוך ומלווה מקצועית על ידי עמותת "יד ביד" שמקדמת חברה אזרחית משותפת ליהודים וערבים בישראל.
נכון לשעה זו, רשומים בגן כבר כ-30 ילדים כשמספר הערבים והיהודים בו די זהה.
למרות תמיכתו של מחזיק תיק החינוך בעירייה עומר שכטר במהלך, לא מעט גורמים עירוניים וביניהם חברי מועצה רבים מתנגדים לפתיחתו בטענה כי יש לדאוג תחילה לתושבי ראש העין לפני שניתנים פתרונות לילדי ישובים אחרים. גם מיקומו הצפוי, במבנה 808 השנוי במחלוקת שבמתחם A אשר סמוך לקו מתח גבוה, גרר לא מעט תגובות.
תושב העיר וחבר המועצה לשעבר, עו"ד איתן תם, פרסם פוסט נוקב ברשת החברתית נגד המהלך וכתב בין היתר: "עניי עירך קודמים.... חברי מועצה נכבדים, אל תבזבזו את זמנינו, הציבור לא מעריך 'התנדבות' כחבר מועצה כאשר זה גובל ברשלנות, ובחוסר מעש.
"החינוך בעיר זועק הצילו, בכל שכבות הגיל ובכל התחומים. אז לפני התהדרות בפתיחת גן בינלאומי-צרפתי-סיני- וכיו"ב תשקיעו פה!! תשקיעו בנו!".
תם פרסם גם את פנייתם של חברי האופוזיציה לראש העירייה בנושא, בו דרשו לדחות את הרעיון עד אשר יוצג בישיבת מועצה על כל משמעויותיו.
באופן די מפתיע, לאותו פוסט הגיבו גם חברי קואליציה שתמכו בעורך הדין. "בטוחני שהיוזמה תבוטל וישקיעו את המאמצים בקידום מערך החינוך עם שלל האתגרים והמשימות לטובת תושבי העיר!", כתב עומר רצון, יו"ר החברה העירונית מקום בלב ומחזיק תיק התרבות.
לרצון הצטרף גם מחזיק תיק החינוך הממלכתי דתי ומורשת ישראל, עדי אביני, שכתב בהמשך: "ברצוני לעדכן ולהודיע לכם באופן רשמי, שגן מסוג זה - לא יקום. משאבי העירייה ככלל ואגף החינוך בפרט, יוקצו לטובת צרכי תושבי העיר, והצרכים הם רבים".
2 צפייה בגלריה
(כפר קאסם. צילום: גיל לרנר)
בשיחה עם מיינט ראש העין הסביר תם כי "הפוסט לא בא ממקום גזעני וחשוך חלילה אלא כדי לבדוק מה סדר העדיפויות של העירייה כשיש מחסור במבני מוסדות חינוך בעיר. מאיפה הרעיון לקדם דווקא בזמן הזה גן משולב יהודי-ערבי? החינוך פה קורס ובזה מתעסקים? הרי יש לנו חוסר משווע בגנים וצהרונים וכרגע מחלקים גנים כאילו אנחנו מקום ראשון בארץ בתחום החינוך. מה קורה לכם? תדאגו קודם לשילוב דתי וחילוני שמונח על השולחן כבר מספר שנים. למה אתם קופצים הלאה? העירייה משתוללת פה בזמן לא מתאים".
תם התייחס גם למבנה בו ישוכן הגן וציין "הקצאת מבנה 808 הוא בעייתי. חיי הילדים הן של היהודים והן של הערבים חשובים כאחד".
מנגד, עומדים הורי הילדים שנרשמו לגן כשהם מנסים להדוף את הטענות כלפיהם. "לצערי הדברים מוצגים כאילו הגן הוא על חשבון גנים או מוסדות אחרים, אבל זה לא נכון. לא לקחנו מקום של אף אחד. קיבלנו גן במבנה שאף אחד לא רצה אותו בגלל ההיסטריה סביבו", אומרת צוף ארגמן, אם מהגן ואחת ממובילי היוזמה.
"אין סיבה אמיתית לא לפתוח אותו. הבעיה היא שההורים טיפסו על ראש העירייה והוא לא ישלח תלמידים למקום שההורים לא מוכנים. המקום עצמו תקני. הבאנו בודק עצמאי שלנו ובחיים לא הייתי שולחת את הילדה שלי למקום שהייתי חושבת שיסכן אותה ואף הורה אחר לא יעשה את זה".
אז מדוע לדעתך כל ההמולה בנושא?
"כשכתבו את הדברים נגדנו אף אחד לא בדק את העניין מולנו. לא על תקציבים או שום דבר נוסף. הצענו מבנה אחר ולא אישרו אותו כי אנחנו לא בעדיפות עליונה של העירייה אז קיבלנו מה שאף אחד לא רצה ועדיין אני שמחה שקיבלנו מבנה. בנוסף, בעירייה לא יצטרכו כמעט לתקצב את הגן כי הוא יישען על תמיכה מעמותת 'יד ביד'. זה לגמרי הפך להיות שיח פוליטי. אני חושבת שצריכים יותר יוזמות כאלו בראש העין. אנחנו גדלים ויש כאן אוכלוסיות שונות ומגוונות. לא מבינה את ההתנגדות למהלך. יש אוכלוסיה שרוצה את זה אז למה להקשות? אני לא מבינה למה בראש העין על כל דבר נהיה ריב ומדון".
מעיריית ראש העין נמסר: "העירייה תומכת בחינוך לדו קיום בין יהודים לערבים ומעודדת פעילות חינוכית משותפת עם שכנינו מכפר קאסם. לצערנו בשל התנגדות עיריית כפר קאסם למיזם הדו לשוני במתכונתו הקיימת לא ניתן יהיה לפתוח כיתת גן בשנה הקרובה. מערכת החינוך בראש העין תמשיך בשנה הקרובה לקדם תוכניות לימוד משותפות עם עיריית כפר קאסם ולראות בדו קיום בין יהודים לערבים ערך חינוכי".