תחילת הפרשה בהכרזת הרבנות הראשית על הסרת כשרות ממפעל בנהריה, שמספק בשרים לבתי עסק רבים, לאחר מציאת טרפות במקום. אחת מהן הייתה המסעדה בראש העין, אך למרות שבעל המקום טוען כי פעל להחזרת הכשרות, הוא נותר ללא התעודה. במועצה הדתית המקומית טוענים מנגד שבעיית הכשרות במסעדה הייתה חמורה יותר
1 צפייה בגלריה
הקומל טורטיה ומתן רוזנברג
הקומל טורטיה ומתן רוזנברג
הקומל טורטיה ומתן רוזנברג. טוען שעשה הכל כפי שהתבקש
(צילום: פרטי)
ביום שישי האחרון פשטו נציגי הרבנות נהריה, יחד עם בודק מומחה, על מפעל בעיר שמספק בשרים לבתי עסק רבים ושם מצעו צלעות כבש לא מוכשרות ושקדי עגל טרפים, שהגיעו מחברה בדיר אל אסד.
לפי הודעה שיצאה: "הרבנות המקומית בתיאום עם יחידת האכיפה ביצעה שימוע בעל פה לבעלי המפעל בסיום הביקורת והוחלט על הסרת תעודת הכשרות מהמפעל". בהמשך נקבע כי "אין לקלוט, להשתמש ולמכור מוצרים ממפעל זה במקומות המושגחים".
קראו גם:
אחד מאותם בתי עסק שמקבל סחורה מאותו מפעל הוא ה'קומל- טורטיה בר' בראש העין, בבעלותו של מתן רוזנברג. במוצאי שבת הוציאה הרבנות בראש העין "הודעה ואזהרה" לפיה הוסרה הכשרות מהמסעדה בעקבות רכישת מוצרי בקר ללא זיהוי וללא אישור כשרות מאותו מפעל וכן "בגין סירובו של בעל העסק להכשיר את המסעדה לאחר שהתברר שרכש והשתמש במוצרי הבקר" שהגיעו ממנו.
אלא שרוזנברג טוען כי עשה הכל כפי שהתבקש אך ללא הועיל. "ביום שישי בצהריים, התקשרו אליי המשגיח והרב מהרבנות המקומית, ואמרו שיש חשש לטרפה במפעל שממנו אני מקבל את הסחורה. מיד הבנתי שצריך לנהוג בנושא בכובד ראש ושאלתי מה אני צריך לעשות כדי לפתור את הבעיה", הוא מסביר.
"הם הגיעו אליי לעסק, הכווינו אותי מה לעשות, עברנו על הכל ואמרתי לרב, שאעשה מה שאפשר כדי לסיים את הטיפול אבל הוא היה סקפטי ולא האמין בי שנעשה. הבאתי את אחי ועובד נוסף, זרקתי את כל מה שהיה צריך, והמשגיח והרב אמרו שיחזרו מאוחר יותר לבדוק".
ומה קרה אז?
"ניקינו והברקנו הכל כפי שהתבקשתי. התקשרתי למשגיח כדי שיבוא לבדוק והוא לא ענה, לכן זמן קצר לפני שבת יצאתי מהעסק והלכתי הביתה. כמה דקות לאחר מכן המשגיח מתקשר ואמר שלא הכשרתי כמו שצריך".
איך הגבת?
"ביקשתי שימתין בעסק. הגעתי לשם, ובנוכחותו עברתי על הדברים ומבחינתו זה לא עבר. הוא סיים בזה שאמר שיגיע להכשיר במוצאי שבת, אבל אמרתי לו שבמוצאי שבת אני עובד כי עשיתי את כל מה שיכולתי והתבקשתי. אני לא מעוניין להכשיל את הקהל שלי ואני לא רוצה לעגל פינות. ההורים שלי דתיים , חונכתי בבית שומר מסורת אבל יש גבול. איפה היית כל הזמן הזה? למה נזכרת לבוא כמה דקות לפני שבת?"
מה קרה במוצאי שבת?
"הוא הגיע כדי להכשיר את המקום, אבל אמרתי לו שאני לא עושה את זה כי התחלתי לעבוד אז הוא לקח את התעודה. זו התנהלות בזויה לחלוטין". נכון לעכשיו הוא עדיין מנסה להשיב אליו את התעודה האבודה.
במועצה הדתית של ראש העין מציגים תמונה שונה:
"במהלך השבוע האחרון נחשף כי בשר ששווק ממפעל בנהריה לעשרות מסעדות ברחבי הארץ עם חותמת כשרות של הרבנות, היה למעשה בשר לא כשר. בסיטואציה זו, התברר לבעלי המסעדות כי רכשו בשר שנראה עם תעודת כשרות אך למעשה לא היה כשר, והטריף את הכלים במסעדות. כתוצאה מהגילוי הורתה הרבנות הראשית לישראל למועצות הדתיות ולעשרות מסעדות ברחבי הארץ לבצע הכשרת כלים במסעדות.
מסעדת "קומל" בראש העין הייתה אחת מהמסעדות הרבות שרכשו את הבשר מהמפעל בנהריה ונדרשו להכשרת כלים. לכן, הגיעו משגיח הכשרות והמנהל על הכשרות בראש העין למסעדה על מנת להדריך את בעלי המסעדה בביצוע הנדרש להכשרת הכלים.
אולם, כאשר הגיעו המשגיח והמנהל למסעדה נחשף בפניהם אירוע שונה לחלוטין וחמור בהרבה מהפרשה הכלל ארצית. במסעדת "קומל" התגלו חבילות של בשר ללא חותמת כשרות כלשהי. כלומר, לא מדובר בהכנסת בשר עם חותמת כשרות שהתברר שאינו כשר, אלא בהכנסת בשר שמראש ידוע שאינו כשר.
במצב חמור זה לא נותר למנהל הכשרות אלא לשלול את תעודת הכשרות ממסעדת "קומל".
מעבר לאמור, בעלי המסעדה לא שיתפו פעולה עם הוראת הכשרת הכלים בעקבות פרשת המפעל בנהריה ולמרות מאמצי משגיח הכשרות שהגיע למסעדה ביום שישי לא פעלו בעלי המסעדה לנקות את הכלים כראוי ובכך לא אפשרו את הכשרתם כמו ביתר המסעדות שרכשו בשר מהמפעל בנהריה. בעלי המסעדה העדיפו למעשה לוותר על תעודת הכשרות מאשר לעמוד בדרישות להכשרת הכלים.
לסיכום: אירוע הכשרות החמור בו הוסרה תעודת הכשרות ממסעדת "קומל" התרחש בעקבות הכנסת בשר לא מזוהה וללא חותמת כשרות למטבח המסעדה. יודגש, לא מדובר בהכנסת בשר מהמפעל בנהריה אלא בבשר ללא חותמת כשרות כלשהי.
ידע הציבור כי מחלקת הכשרות בהנהלת הרב רונן ליגאמי פועלת ללא הרף לשימור רמת הכשרות הגבוהה בעיר ולפיקוח על בתי העסק עם מערך של משגיחי כשרות העושים מלאכתם נאמנה. יידע הציבור כי בעיר משגיחי הכשרות בראש העין לא יתנו יד להכנסת בשר ללא חותמת כשרות. בעל מסעדה שייכשל בכך תישלל ממנו תעודת הכשרות מיידית".
לעדכונים - חדשות ראש העין