שינוי מערך האבטחה בגני הילדים, ממאבטחים בפתח הגן לסיירים שמפטרלים ביניהם, מעורר סערה בקרב ההורים בראש העין. ההורים חוששים שהשינוי, שהחל השבוע, יפגע בבטחון ילדיהם, זאת למרות שבעירייה מבטיחים שמדובר דווקא במהלך שישפר את תחושת ההרתעה.
1 צפייה בגלריה
הסיירים השבוע בראש העין
הסיירים השבוע בראש העין
הסיירים השבוע בראש העין
(צילום: דוברות העירייה)
המהלך יצא לדרך ביום ראשון, עם חזרת הלימודים באופן מלא בגנים, אך הודעה על כך מטעם העירייה יצאה רק בהמשך. "מערך האבטחה הניידת מונה 10 מאבטחים חמושים בעלי יכולת מבצעית, אשר ייפרסו ברחבי העיר על פי גזרות הפעולה בין השעות 07:00-17:00" כך על פי ההודעה, "הסיירים חמושים ומאושרים על ידי חטיבת האבטחה של משטרת ישראל. במקביל, תבוצע השלמת מענה אבטחתי הכוללת: התקנת פתיחת שער חשמלית מבוקרת בכל הגנים כולל אינטרקום ומצלמה".
עוד מסרו מהעירייה כי מערך האבטחה החדש יוביל לשיפור ההרתעה, גמישות מבצעית ושיפור תחושת הביטחון בכל שטחי העיר והוסיפו כי "המערך החדש נותן מענה אבטחתי גם למסגרות 0-3, חוגים וכלל הפעילות הלא פורמלית ברחבי העיר. מנהלות הגנים וצוותי החינוך תודרכו בהתאם לתוכנית האבטחה הניידת. לצוותי הגנים יש קשר ישיר לסייר האבטחה, לקב"ט מוסדות החינוך הגזרתי ולמוקד העירוני".
התושבים עצמם כאמור, זועמים על המהלך שהגיעה מבחינתם בהפתעה גמורה וכן על ביצועו שלדבריהם לוקה בחסר. "לא הודיעו כלום לאף אחד", טוען תושב פסגות אפק. "סיירת יכולה להיות טובה בשעות הלילה כשאתה שומר על מפעלים באזור תעשייה. פה מדובר על יותר מ-100 ילדים במתחמים הגדולים ובכך הם בוחרים להגדיל את סיכויי ההצלחה של מפגעים".
"זמן התגובה של סייר הרבה יותר איטי, מאשר של שומר במקום ולכן מי שרוצה לקפוץ מעל השער יעשה את זה, מה עוד שכבר היום אחד מהסיירים נצפה ישן ברכבו. ראש העין זו עיר רוויית בנייה במיוחד באזור שלנו . בעירייה טוענים שהם מתואמים עם כוחות המשטרה אבל בסופו של דבר מדובר בחסכון של כסף. מחליטים לקצץ איפה שהכי קל, בשמירה על הילדים וזה מטריד מאוד".
תושב אחר טוען: "אף אחד לא יודע מה דרכי פעולה, מתי הסיירת עוברת בגן, האם נכנסים או לא, כמה זמן שוהים באזור, איך מתנהלים מולם. עד עכשיו הגננת הייתה עושה סיור עם מאבטח ואז פותחים את הגן, היום אני לא יודע אם מישהו עושה את זה בכלל בטח שלא עם נוכחות מאבטח. הכל השתבש. הילדים לא מוגנים כרגע וזו פשוט הפקרות. אני חושב שצריך להשאיר מאבטח בכל מקום בר סכנה כמו גנים באזורים רוויי בניה או מקומות עם אוכלוסיה חלשה, כי זה יכול להיות פדופיל, זה יכול להיות מישהו שמטריד את הגננת, או אולי מפגע , ודווקא במקומות האלו בחרו להוריד את המאבטחים"
בעירייה טוענים כי מדובר במהלך שיוביל לשיפור ההרתעה ותחושת הביטחון, ובכל זאת, יש לא מעט ערים שפועלות כך, ביניהן פתח תקוה השכנה.
לא רק התושבים נגד השינוי, אלא גם חברי האופוזיציה. לאחר צאת המהלך לדרך טען חבר המועצה ויו"ר האופוזיציה רז שגיא: "קיימות מספר שיטות אבטחה למוסדות חינוך וניתן לעבור משיטה אחת, לשיטה אחרת אבל אם וכאשר משנים שיטה חייבים לשתף את הנהגת ההורים מראש (כדי שיישאר להנהגה מרווח זמן לנהל דיאלוג עם העירייה בנוגע לשינוי ודיאלוג עם ההורים), לידע את צוותי החינוך מבעוד מועד (כולל הסבר על הנהלים החדשים, קריאות מצוקה וכיו"ב), לקיים מסע הסברה בנוגע לתכנית האבטחה החדשה - מה היא כוללת, יתרונותיה וחסרונותיה ביחס לתכנית הקודמת ואיך היא מבטיחה את שלום הילדים".
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "הגננות וועד ההורים היישובי עודכנו על התוכנית וגם וועדת הביטחון העירונית דנה בזה בשתי ישיבות ואישרה את התוכנית. מטעמי ביטחון אנו לא מפרטים בפרסומים כיצד התוכנית תפעל אלא כתוכנית כללית שבה העיר מחולקת ל-10 אזורים ובכל אזור ברדיוס של 500 מטר יש סייר שנותן מענה בגזרה שלו. הטענה על הסייר תיבדק ותטופל בחומרה".