כעס בקרב הורים לתלמידי חטיבות בראש העין. הסיבה: דרישה לרכוש מחשב נייד לכל תלמיד בעלות כוללת שיכולה להגיע קרוב ל-3,000 שקלים כחלק ממעבר ללמידה בסביבה מתוקשבת או לחילופין להביא מחשב נייד שנרכש באופן פרטי. ההורים שטוענים כי העירייה פועלת בניגוד לחוזר מנכ"ל משרד החינוך פתחו עצומה בעניין עליה חתמו מאות אנשים.
2 צפייה בגלריה
מחשב
מחשב
מחשב נייד
(צילום המחשה: shutterstock)
שקיבלו ההורים מהחטיבה הצומחת C למשל, הוסבר כי "חטיבת ביניים צומחת משתתפת בתכנית התקשוב הארצית בדגם מתקדם. דגם זה כולל הגעה של ילדכן אל בית הספר עם מחשב נייד אשר יאפשר לו שימוש בספרים ותכנים דיגיטליים, במידע זמין ברשת וכן בסביבת למידה מתוקשבת, המאפשרת חריגה מהגבולות הפיסיים של הכיתה אל מעגלי למידה חברתית וגלובלית.
בהמשך נדרשו ההורים לבחור בין שני מסלולים – רכישה של מחשב נייד דרך העירייה בעלות 1,950 שקלים שכוללת גם התקנת תוכנות ולומדות רלוונטיות, אחריות על המחשב למשך 3 שנים וכן תחזוקה שוטפת על ידי טכנאי בבית הספר. בנוסף, קיימת אפשרות להוסיף 620 שקלים על הרחבת אחריות לנזקי שברים. לפי המסלול השני ניתן להביא מחשב שנרכש באופן פרטי אשר חייב לעמוד בקריטריונים מסוימים אך במקרה זה ההורים יצטרכו לדאוג להתקנת התוכנות הרלוונטיות ואותם מחשבים לא יטופלו על ידי טכנאי בית הספר. בנוסף, נדרשים ההורים לשלם 280 שקלים עבור רישיון שימוש שנתי, כך שהרוכשים את כל החבילה דרך העירייה ייאלצו להיפרד מ 2,850 שקלים.
לאחרונה כאמור, הביעו הורים רבים את התנגדותם למהלך וטוענים כי מדובר בהוצאות כבדות. לדבריהם, העירייה אף פועלת בניגוד לחוזר מנכ"ל משרד החינוך לפיו בית ספר רשאי להחליט אם לאפשר השאלה של מחשבים (תמורת סכום מקסימלי של 300 שקלים בשנה) , מה שאינו קורה בעיר. עוד נטען כי בניגוד לחוזר מנכ"ל לפיו נדרשת הסכמה של 70 אחוז מההורים להוצאת תכנית הלימודים לפועל, איש אינו שאל את דעתם.
בימים האחרונים אף פורסמה עצומה בנושא עליה חתמו כבר למעלה מ 200 הורים, בה נכתב בין היתר: "אנו ההורים שגם כך קורסים תחת נטל יוקר המחייה, לא נסכים לזה ואנו דורשים את סבסוד העירייה בעלות המחשב. אנו קוראים לכם שלא לרכוש את הלפטופים ושהעירייה תמצא פתרון למימון הפרויקט".

2 צפייה בגלריה
העצומה של ההורים
העצומה של ההורים
העצומה של ההורים
(צילום: מתוך הרשת החברתית)

קראו גם:

יוזם העצומה, שלומי דהן, הוסיף: "כאבא לתאומים אני צריך לשלם מעל 5,000 שקלים עבור הלמידה הממוחשבת, וזה עוד לפני ההוצאות השוטפות לבית הספר כמו טיולים וכו'. זה משהו לא נורמלי, אלו הוצאות מאוד כבדות, ואתה לא יודע מה לעשות. אני משלם משכנתא, ארנונה בין היקרות בארץ, חשבונות, והוצאות נוספות ואתה כבר חי על הקשקש. אני לא ארכוש מחשבים ויש עוד מאסה של הורים שמתכוונים להגיע בלי מחשבים ובסופו של דבר זה יתפוצץ לעירייה בפנים".
אם נוספת בשם הילה ציינה: "מה שקורה בראש העין לא קורה לדעתי בשום עיר בארץ. אי אפשר לחייב אותנו לרכוש בסכום כזה את המטריה הזו. ואם יש לי שני ילדים? זה גם לא משנה מה רמת ההכנסה, זה סכום לא מבוטל שלא עבר בערים אחרות. בעירייה עוברים על חוזר מנכ"ל וזה על חשבון ההורים. תושבים רבים בראש העין גרים בה כי לא יכלו לרכוש דירות באורים אחרים במרכז וזכו במחיר למשתכן וכו', אנחנו לא סביון או הרצליה פיתוח".
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "העיר ראש העין מקדמת למעלה מ 15 שנים מדיניות חדשנית פורצת דרך של למידה מתוקשבת בהתאמה למאה ה 21. מודל זה התחיל בארץ בראש העין, והיווה מקור ללמידה והדגמה לערים נוספות בארץ. התפיסה בעידן הנוכחי הינה כי, למידה באמצעות מחשב ככלי ללימוד, מקדמת תהליכי הוראה ולמידה חדשניים והינה רלוונטית ומתבקשת.
בראש העין ישנם 6 חטיבות ביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, ובכל החטיבות מיושם מודל זה בשיתוף פעולה מלא של ההורים. העירייה תומכת בהקצאת תשתית אינטרנטית, טכנאי מחשבים, הדרכה פדגוגית לצוותי החינוך ואחזקת המחשבים. בנוסף, לתלמיד ניתנת האפשרות להביא מחשב אישי מהבית. במקרה של קושי כלכלי ניתן להגיש להנהלת בית הספר בקשה להנחה הממומנת ע"י הרשות".