שנתיים אחרי שנפתחה מרפאת "קשת" להתאמה מגדרית בבית החולים וולפסון בחולון, הצליחה המרפאה לשנות את חייהם של עשרות מטופלים ומטופלות.
4 צפייה בגלריה
ליעד מיה-אמדו ואלינור פז-תאומים
ליעד מיה-אמדו ואלינור פז-תאומים
ליעד מיה-אמדו ואלינור פז-תאומים
(צילום: יריב כץ)
בימים אלה, בהם חוששים חברי קהילת הלהט"ב בארץ לזכויותיהם, מספרות שתיים מהמטופלות במרפאה על הקשיים בילדותן, ההחלטה לשנות את מינן, והסיוע שקיבלו במרפאה.
מרפאת קשת מציעה ליווי למטופלים ומטופלות על הקשת הטרנס־סקסואלית. מטרת המרפאה לספק מעטפת רפואית ורגשית לכל צורכיהם של מטופלים הנמצאים בתהליך התאמה מגדרית ולאחריו.
בין המטופלות הראשונות של המרפאה היא ליעד־מיה אמדו (25), הבעלים של "ליעד אמדו קוסמטיקס" ורכזת הקהילה הלהט"בית ביישוב להבים. אמדו עברה כברת דרך לא קלה עד שהגיעה למרפאת קשת.
"כבר מגיל צעיר הרגשתי שאני שונה", היא מספרת השבוע. "שיחקתי עם בובות וברביות, ותמיד רציתי להתאפר ולהיות עם הבגדים של אמא. בילדות היה לי קשה מאוד. הילדים לא התייחסו אליי יפה. גרתי בקיבוץ בו כולם הכירו את כולם. באותה תקופה לא היה שיח על קבלת האחר. לראות מישהו שונה ממך היה לא נורמטיבי".

4 צפייה בגלריה
ליעד מיה אמדו עם ד"ר פרנד וד"ר דגן. "הקמנו את מרפאת קשת מתוך ראייה חברתית"
ליעד מיה אמדו עם ד"ר פרנד וד"ר דגן. "הקמנו את מרפאת קשת מתוך ראייה חברתית"
ליעד מיה אמדו עם ד"ר פרנד וד"ר דגן. "הקמנו את מרפאת קשת מתוך ראייה חברתית"
(צילום: יריב כץ)

מתי הבנת שאת רוצה להפוך לאישה?
"ההבנה הגיעה בגיל מאוד צעיר. לפני שבע שנים כבר ממש הפנמתי שאני אישה שכלואה בגוף של גבר, שאני מחוברת לצד הנשי שלי ושאני בעצם קבורה בגוף הלא נכון. בזמנו בכלל לא העליתי בדעתי שלשנות את הגוף זאת אופציה. זה נשמע בלתי ניתן להשגה.
"עם השנים המידע הזה התחיל להיחשף. ראיתי מידע ברשתות חברתיות והבנתי שזה אפשרי".
למרות שזה נעשה באופן הדרגתי, למשפחתה היה קשה להתמודד עם השינוי. "השינוי למעשה התחיל לפני שלוש שנים. בהתחלה הם קיבלו את זה ממש קשה. הייתי הולכת ללימודי קוסמטיקה כגבר, ולתיק הייתי מכניסה פאה, בגדים ואיפור. רק אחרי הלימודים הייתי מחליפה באוטו ופשוט הולכת ברחוב ומחייכת. זה הפך אותי למאושרת ‑ רק להיות אישה לקצת זמן.
"למעשה את הלימודים התחלתי כגבר וסיימתי כאישה. הכל קרה במקביל. את כל התהליך הראשוני, שכלל בעיקר נטילת הורמונים, עברתי לבד. זה לקח זמן, ורק כשההורים הבינו שזה לא סתם משהו זמני, אלא דבר שאני מתמידה בו והוא חשוב לי, הם התחילו לקבל את המצב הזה. אני חושבת שהם הבינו שזה או להיות איתי או לאבד אותי. היום הם עוטפים אותי בהמון חום, אהבה ותמיכה".
לשערי מרפאת קשת הגיעה אמדו מלווה באביה.
"אבא שלי מאוד מחובר אליי ומאוד דואג לי, אז הוא ליווה אותי לכל הטיפולים. לא באמת ידעתי מה צריך לעשות כדי להפוך לאישה. כשהגעתי לשלב השינוי החיצוני נעזרתי בעמותת 'מעברים', שחיברה אותי עם המרפאה בוולפסון. פתאום הבנתי שיש מקום שמחבר את כל הצרכים שלי, הכל עובד בתיאום, והכי חשוב ‑ הכל מתקדם מהר ולא דורשים ממך להמתין שנה לכל תור.
"במרפאה עשיתי הגדלת חזה ונישוי (מלשון נשי ‑ חכ"א) פנים. זה ניתוח מאוד כואב ואבא ישב לצידי כל הניתוח, החזיק לי את היד ושמר עליי. העובדה שהוא היה לצידי מאוד הקלה עליי. אני לא יודעת אם עושים את זה בכל מקום, לי זה עשה טוב".

4 צפייה בגלריה
אלינור פז־תאומים
אלינור פז־תאומים
אלינור פז־תאומים
(צילום: עוז מועלם)

ניסיון אובדני

גם אלינור תאומים־פז (43), גרושה ואם לילדה, היא מהמטופלות הראשונות של המרפאה, שהפכה עבורה לבית שני.
"כילד גדלתי בסביבה עבריינית ונשאבתי לעולם הזה", היא מספרת. "הסתובבתי עם אנשים מפוקפקים ועשיתי דברים מפוקפקים, כי זה נכפה עליי. תמיד הרגשתי נשית, אבל בגלל הסביבה לא הייתה לי אפשרות להוציא החוצה את זה שאני אישה. הרי אם הייתי עושה את זה בגיל צעיר, אין לי ספק שהקרובים אליי היו הורגים אותי.
"התחתנתי עם נשים והתגרשתי שלוש פעמים, כי תמיד ברחתי מזה. ברחתי מהעובדה שבתוך־תוכי רציתי להיות אישה. חייתי בזהות כפולה. ביום הייתי גבר ערס ובלילה בבית הייתי לובשת בגדי נשים".
איך הצלחת לעשות את השינוי?
"בגיל 40 הרגשתי שאני עומדת להתפוצץ. הייתי אחרי נסיון התאבדות שנגרם עקב המצוקה הגדולה שלי. הבנתי שהבת שלי, שהיום היא חיילת, כבר מספיק גדולה, ולמרות הקושי היא לאט־לאט לומדת לקבל את המצב.
"התנתקתי מהמשפחה והחברים ופתחתי דף חדש. היום אני לא בקשר עם אף אחד מחיי הישנים.
תאומים־פז מציינת את הקשר החם עם צוות המרפאה: "שמעתי על מרפאת קשת מפה לאוזן. מבחינתי מרפאת פה ולסת זו משפחה שלי. מנהל היחידה לכירורגיית פה ולסת, ד"ר יניב דגן, הוא אחד הרופאים האהובים עליי. אין על היחס והאנושיות שלו. הוא אדם מדהים, מקצוען ומלא אכפתיות.
"הוא עשה לי את הניתוח לנישוי הפנים וגם כששיגעתי אותו בנייד הוא תמיד היה אדיב וזמין עבורי. בזכותם היום אני במקום אחר, לומדת איפור וחולמת להיות מוקפת באנשים שמחים".

4 צפייה בגלריה
ליעד מיה אמדו. "הייתי מכניסה לתיק פאה, בגדים ואיפור"
ליעד מיה אמדו. "הייתי מכניסה לתיק פאה, בגדים ואיפור"
ליעד מיה אמדו. "הייתי מכניסה לתיק פאה, בגדים ואיפור"
(צילום: יריב כץ)

משייפים עצמות


ההליכים שמתבצעים במרפאה מורכבים ורגישים. לא מדובר בניתוחים פלסטיים סטנדרטיים, ולכן גם הגישה אליהם היא שונה. "חלק מתהליך ההתאמה המגדרית הוא ניתוח לנישוי פנים, שמטרתו היא עידון קווי מתאר הפנים והתאמתם לתווי הפנים הנשיים", מסביר ד"ר דגן. "במהלך הניתוח מתבצעים שיוף עצם המצח ואיזור הגבות, ולאחר מכן מבוצעת הסרה חלקית של עודף עור ותפירה המאפשרת את מתיחת המצח והרמת הגבות.
"בשלב השני, בגישה כירורגית מתוך חלל הפה, מבוצעת הסרת עצם מאיזור זווית הלסת על מנת להקנות מראה סנטר פחות בולט. בניתוח אנו מתייחסים לא רק לקו הלסת, אלא גם ליחס בין הגבות והאף, על מנת לתת למטופלת את התוצאה המיטבית. הליך ההחלמה הראשוני הוא שלושה עד ארבעה שבועות, ולמרות שהתוצאות מיידיות, התוצאה הסופית ניכרת לאחר שלושה עד שישה חודשים".
בעוד מספר חודשים תעבור תאומים־פז ניתוח להגדלת חזה. אמדו צפויה לעבור ניתוח חלק תחתון בשנה הבאה, ועד אז הן ממשיכות את הטיפולים בוולפסון.
לאמדו יש מסר לכל מי שמתמודד עם האתגרים שניצבו בפניה בימים שעוד הייתה ילד קטן: "לכל אדם מגיע לחיות בזהות ובתחושה המתאימים לו, מבלי לפחד מה יגידו עליו. לכו עם האמת שלכם. אל תפחדו, יש המון גופים שיכולים לסייע לכם, אתם רק צריכים לבקש, אתם לא חייבים להיות לבד".

קראו גם:

גם רופאי המרפאה הייחודית מבינים את גודל המסר שמרפאת קשת מעבירה, בעיקר בימים בהם הקהילה הלהט"בית בישראל חוששת לזכויותיה.
"הקמנו את מרפאת קשת מתוך ראייה חברתית, במטרה לספק מענה לציבור רחב שנאלץ להמתין במשך שנים לניתוחים אלה", אומר מנהל מחלקת פלסטיקה במרכז הרפואי וולפסון, ד"ר יעקב פרנד, "כיוון שאנחנו מבינים שההמתנה היא בעלת השלכות פסיכולוגיות מרחיקות לכת על תחומי החיים.
"כשפתחנו את המרפאה התחייבנו כי מטופלים יקבלו תור לניתוח תוך שלושה חודשים בלבד, ומאז הקמתה ועד היום אנחנו מקפידים לעמוד ביעד זה בהצלחה רבה".

השירותים במרפאת קשת
ליווי אנדוקרינולוגי על ידי ד"ר דפנה שוחט–בגון, רופאה אנדוקרינולוגית בכירה במרפאה
ניתוחים פלסטיים להתאמה מגדרית, כגון הגדלת חזה, כריתת שדיים ונישוי פנים
ייעוץ, מעקב והמשך טיפול טיפול גינקולוגי (למשל שימור פריון) לגברים טרנסים