"זו לא אופציה מבחינתנו לא להיות אופטימיים", אומרת אורלי גלבוע, תושבת פתח תקוה שמאז השבת השחורה נלחמת כמו לביאה להשבת בתה דניאלה, אחת מחמש התצפיתניות שנחטפו מבסיס נחל עוז. "ההתמודדות שלנו יומיומית, וככל שעוברים הימים זה נעשה קשה יותר. מעת לעת נראה שאולי זה בדרך להסתיים, אבל בינתיים עובר יום ועוד יום ואוטוטו אנחנו מגיעים ל-300 ימים מתחילת המלחמה".
3 צפייה בגלריה
בהפגנת מחאה. "העשייה תורמת לתחושה שבאמת משהו זז"
בהפגנת מחאה. "העשייה תורמת לתחושה שבאמת משהו זז"
בהפגנת מחאה. "העשייה תורמת לתחושה שבאמת משהו זז"
(דנה קופל)

מאז שקיבלה את העדכון על חטיפתה של דניאלה עם חברותיה, פועלת אורלי מסביב לשעון כדי להשיבה הביתה. היא עזבה את עבודתה כבנקאית לטובת לוח זמנים עמוס בפגישות בארץ ובעולם ובהשתתפות בעצרות מטעם מטה משפחות החטופים.
"אנחנו מנסים להתרכז בדברים שמקרבים לעסקה, ביניהם פרסום תמונות וסרטונים, פגישות ושיחות עם גורמים שונים", היא מספרת. "אנחנו כל הזמן חושבים איך להשאיר את דניאלה וחברותיה בראש סדר העדיפויות".
כל אחד מבני משפחת גלבוע מצא דרך משלו להתמודד. "בעלי פחות מעורב", אומרת אורלי. "הוא מוצא נחמה בפן הרוחני, הולך לבית הכנסת, מתפלל ומנסה להחזיק את הראש מעל המים. בתנו נועם בת 15, היא די בהדחקה, מנסה כלפי חוץ לנהל שגרה מסוימת, אבל בלילות המחשבות מגיעות גם אליה. גם לבן הזוג של דניאלה, רועי דדון, קשה מאוד. הקשר ביניהם החל בכיתה ז'. ואני? אני מעדיפה להיות בעשייה, בפגישות, התייעצויות וראיונות. אני ישנה מעט מאוד ולא ברצף".
כיצד נראית ארוחת שישי שלכם?
"בעלי מקפיד שנעשה ארוחות שישי עם קידוש. אנחנו מניחים צלחת וסכו"ם לדניאלה עם תמונה שלה כאילו היא איתנו. למראית עין זה נראה כמו ארוחת שבת רגילה, אבל זה לא מרגיש שלם ושמח, כי דניאלה לא פה".

להישאר בתודעה


במהלך חודש מאי אישרו המשפחות לפרסם את הסרטון המתעד את חטיפתן של דניאלה וחברותיה בשבת השחורה. בתחילת חודש יולי פורסם סרטון של דניאלה לבדה מהיום ה-107 למלחמה ולאחרונה פורסמה תמונה של התצפיתניות מהימים הראשונים בשבי, כשהן יושבות פצועות על מזרנים כשברקע תמונתו של איסמעיל הנייה.
"מדובר בתמונה מתוך סרטון שביקשנו לקבל אבל עדיין לא קיבלנו. אנחנו לא יודעים אם ומתי נפרסם אותו", מבהירה אורלי. "לא מזמן קיבלנו אות חיים מהתקופה האחרונה".
ההחלטה לאשר את פרסום התמונות הקשות לא הייתה להם פשוטה, אך נראה שהניסיונות להשאיר את נושא החטופים על סדר היום לא מותירה ברירה. "כמובן שזה רגע קשה עבורנו, אבל אנחנו יודעים שכל תיעוד מהשבי או מהחטיפה משפיע וממחיש את האירוע ויוצר שינוי תודעתי. ביום שפרסמנו את סרטון החטיפה התקבלו החלטות חשובות בקבינט. מדובר בגיים צ'יינג'ר".
רבים מדברים על החשש מפגיעות מיניות, ושמענו גם את אחד המחבלים מדבר על כך בסרטון שפורסם. מה עובר לך בראש ברגעים כאלה?
"מה שעובר לכל אמא לילדה צעירה. זה מאוד ברור, בטח לאור עדויות של חטופות שחזרו מהשבי, שמעו סיפורים וחוו בעצמן פגיעות מיניות. ברור שאנחנו חוששים מהגרוע מכל".

לא מוכנה לחכות בשקט


בשבועות האחרונים סערו הרוחות בקרב משפחות החטופים, בעקבות נסיעתו של ראש הממשלה לארצות הברית. "העמדה הראשונית שלי הייתה שהוא לא צריך לטוס לפני שהעסקה נסגרת", אומרת אורלי. "מצד שני, היו כאלה שטענו שעצם הגעתו לארצות הברית, אולי היא מנוע להפעלת לחץ, ובסופו של דבר תהיה לכך השפעה חיובית על התהליך".
קיבלת הצעה להצטרף לטיסה?
"קיבלתי שני טלפונים מגל הירש אבל כשחזרתי אליו הוא לא ענה ומאז לא נוצר קשר בינינו. אם היה מציע הייתי עונה שבלי התקדמות משמעותית, אני לא נוסעת לשום מקום".

3 צפייה בגלריה
גלבוע. "כל משפחה תחליט מה נכון לה"
גלבוע. "כל משפחה תחליט מה נכון לה"
גלבוע. "כל משפחה תחליט מה נכון לה"
(אביגיל עוזי)

קראו גם:

את נחשבת כפעילה מאוד בפן הציבורי, אך יש משפחות שמעדיפות לתת לממשלה ולצבא לעשות את העבודה.
"אני לא הולכת להפגנות בשער בגין שקוראות בין היתר להחליף את הממשלה, אלא לתהלוכות ועצרות של מטה החטופים שעוסקות נטו בהם. יחד עם זאת, אם היינו יושבים בשקט וסומכים רק על הממשלה אז לא הייתה נרקמת עסקה.
"אני גם לא באה לצאת נגד משפחה כזו או אחרת. כל משפחה תחליט מה נכון לה, בין אם כאלו שמעדיפות להפגין בבגין או כאלו שמעדיפות לשבת בשקט ולסמוך ב-100 אחוז על הממשלה שתעשה מה שצריך. אני בן אדם שלא מאמין בקיצוניות, לא לפה ולא לפה. אני מאמינה שצריך להמשיך ללחוץ ולעשות. כל הזמן להשאיר בתודעה ולגרום למקבלי ההחלטות להבין שצריכים לטפל בזה".

תמיכה במגרש הביתי


משפחתה של דניאלה מקבלת תמיכה רחבה ברמה הארצית כחלק מפעילות מטה החטופים, כולל בפתח תקוה, בה בני המשפחה זוכים לסיוע ולהמון אהבה. כך למשל, בחודש אפריל התקיים בהיכל התרבות מופע של הקונסרבטוריון, בו ניגנה בעבר דניאלה בעצמה, עם הזמר דני רובס שהוקדש לתצפיתנית החטופה; בפסטיבל היין בחודש שעבר נשאו דברים אורלי ואלי שתיווי, אביו של עידן. בעירייה דואגים לתת כל במה אפשרית למשפחות החטופים ולמשפחות השכולות ובתחילת החודש הבא יעלה קמפיין שלטי חוצות לשחרור החטופים תושבי העיר.
"רמי גרינברג תמיד מבחינתי היה ראש עירייה מדהים ומאז האירוע הוא התגלה יותר ברגישות שלו ובנכונות שלו לעזור", אומרת אורלי. "זו תחושה טובה לדעת שאנחנו לא לבד ושיש מאמץ מצד העירייה וגם של התושבים כדי לעזור. אנשים מתקשרים, מגיעים, מביאים דברים, שולחים הודעות ומתפללים. זה עושה טוב. כשהפרחנו בלונים למשל ביום הולדתה ה-20 של דניאלה, הגיעו מאות אנשים וזה היה עוצמתי מאוד".
מחווה נוספת הגיעה מכיוונה של הזמרת המוערכת יסמין מועלם, אותה מעריצה דניאלה. "יסמין הגיעה אלינו הבייתה ושמעה את החומרים של דניאלה, שניגנה על פסנתר וכתבה שירים. יסמין התחברה לחומרים, דיברה על דניאלה בהופעה שלה והזמינה גם את נועם, בתי הקטנה לשיר איתה. נוצר בינינו קשר טוב".
יש משהו שאת רוצה לבקש מאזרחי המדינה בכלל ותושבי פ"ת בפרט?
"כן, שבכל הזדמנות ישתפו סרטונים וחומרים שונים במדיה כדי לשמור את נושא החטופים במודעות, ואם יש אירועים מטעם המטה, שישתתפו בהם. צריך לעשות כל מה שאפשר כדי לקדם עסקה".
איך מצליחים בכל זאת לשמור על אופטימיות ככל שהזמן עובר?
"בלית ברירה. אנחנו רוצים שהכל יסתיים ומכוונים כל מאמץ לשם כך. העשייה תורמת לתחושה שבאמת משהו זז. אני לא יושבת בבית ואומרת 'יהיה בסדר' אלא פועלת. אני מרגישה שזה אפשרי. הגענו לנקודה שזה חייב לקרות".
את מדמיינת איך תיפגשו?
"כן, זה חלק מהשמירה על אופטימיות. אחרי שאני אתעלף ואקום, אגיד לה שאני אוהבת אותה, שמחה לראות אותה ושהתגעגעתי, כל מה שתעשה אמא שרואה את הבת שלה אחרי כל כך הרבה זמן. פשוט אחבק אותה ולא אעזוב".

3 צפייה בגלריה
הקמפיין של עיריית פ"ת  להשבת החטופים
הקמפיין של עיריית פ"ת  להשבת החטופים
הקמפיין של עיריית פ"ת להשבת החטופים
( דוברות עירייה פתח תקווה )

מחכים להם בבית


"החל מה־7 באוקטובר, נכפתה עלינו מציאות של שכול, אובדן וכאב רב שייזכר לעד", אומר ראש העיר רמי גרינברג. "עיריית פתח תקוה פועלת כל העת להעלאת המודעות לחטופים והחטופות במגוון דרכים, לרבות הזמנת הוריהם לנאום באירועים העירוניים וקיום אירועים ייעודיים בהשתתפות המשפחות. בקרוב יעלה קמפיין פרסומי נוסף שיופיע בשלטי החוצות ובפלטפורמות הדיגיטליות. אנו מלווים את המשפחות באופן הדוק וצמוד, ונמשיך לפעול למען החטופים והחטופות עד שיחזרו לביתם, ובתקווה שבמהרה".