"אני חי טוב במדינת ישראל ולא מכיר מציאות אחרת. זאת המציאות שאני רוצה להישאר בה כרגע", אומר השבוע מחמוד פריג', תושב כפר קאסם. הוא, כמו רבים מבני עירו, מרגיש פגוע מ"תוכנית המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. כידוע, אחד מסעיפיה עוסק בחילופי אוכלוסייה והעברת ערים ערביות, כמו כפר קאסם, לריבונות המדינה הפלסטינית העתידית.
2 צפייה בגלריה
שוק הציפורים בכפר קאסם. צילום: בלאל בדיר
שוק הציפורים בכפר קאסם. צילום: בלאל בדיר
שוק הציפורים בכפר קאסם. צילום: בלאל בדיר
כפר קאסם, שכנתה של ראש העין ושל פתח־תקוה, ידועה בזכות הדו־קיום שבה. בכל יום פוקדים אותה יהודים רבים בבתי העסק השונים, בייחוד בסופי השבוע, וגם בקבוצת הכדורגל המייצגת את העיר יש לא מעט שחקנים יהודים. לאחרונה אף דיווחנו על הקשרים הנרקמים בין תושבי העיר ובין תושבי ראש העין בנושאים אזרחיים.
פריג' אומר כי עם פרסום התוכנית "קיבלנו סטירה אחת ענקית. עברו כמעט שבועיים ואנשים טרם התאוששו. קיבלנו את הצעת המתווה בהפתעה גמורה". לדבריו, חבריו והוא חושבים שיש סיכוי קלוש, אם יש סיכוי כלשהו, למימושה.
"אפס אמפתיה"
"זאת לא תוכנית שלום ואפילו לא תוכנית סיפוח אלא תוכניות מגירה", אומר פריג'. "יש הרגשה שהיא נועדה רק כדי לבחון את הסביבה ולראות את התגובות, לא יותר מזה. התוכנית לא ריאלית ולא תצא לפועל".
מדוע?
"המנהיגות הישראלית והפלסטינית לא בשלות להתקדם בתהליך כזה. פעם, בעידן של בן־גוריון ושל יצחק רבין אולי כן. עכשיו זה משהו אחר לגמרי. כדי להגיע לשלום צריכים להיות ויתורים. מנהיגים טובים צריכים לדעת לקבל החלטות קשות. לדעתי, אנחנו בעידן שהרגש ותחושת הבטן הם שמניעים אותם.
2 צפייה בגלריה
מחמוד פריג'. צילום: דיא חאג' יחיא
מחמוד פריג'. צילום: דיא חאג' יחיא
מחמוד פריג'. צילום: דיא חאג' יחיא
"אני בן 33. נולדתי וגדלתי במדינת ישראל. אני לא מכיר משהו אחר. לקבוע לי עתיד אחר עם אפס אמפתיה לנושא זה משהו שלא יתקבל על הדעת. הבת שלי אומרת לי: 'אני לא רוצה לעבור למדינה פלסטינית' כי אלה החיים שלה וזה מה שהיא מכירה. אני חי טוב במדינת ישראל. אני מעריך את הפן הכלכלי, עובד עד 18:00 ונמצא רוב היום עם חברי היהודי יותר זמן מאשר עם המשפחה שלי. אנחנו יודעים לחיות יחד ונמשיך לחיות יחד".
מה אתה חושב שיקרה אם בכל זאת תאושר התוכנית?
"ברור שנעשה דברים נגדה. כל ערבי ישראלי חי ברמה סוציו־אקונומית די גבוהה ויש לו מה להפסיד. בסופו של דבר אם התוכנית תצא לפועל, יחרב עליו עולמו. אני חושב שאחת הבעיות המרכזיות היא שהישראלים היהודים מתייגים אותנו כפלסטינים, והפלסטינים מתייגים אותנו כישראלים. זאת הרגשה שמלווה כל אחד ואחת מאיתנו. אחרי 70 שנים המדינה לא החליטה אם אנחנו שייכים לכאן או לא. אני מקווה שהעם הישראלי היהודי שנרדף במשך אלפי שנים יבין אותנו ואת ההרגשה שלנו".
"מרגישים בטרנספר"
גם סגן ראש העירייה עאיד בדיר משוכנע שהתוכנית לא תצא לפועל. לדבריו, "מדובר בספין של בנימין נתניהו שרוצה להשתמש בנו לקראת הבחירות. פעם הוא עשה זאת בשביל הסתה, והפעם מצא פטנט כדי למשוך קולות של ימין ושל מתנחלים. זה לא יעבור".
מדוע לדעתך מדובר בתוכנית לא ריאלית?
"מי שמביא סיפוח חד־צדדי לא באמת רוצה שלום וקוטע את הרעיון של שתי מדינות. אנחנו מאמינים בפתרון אמיתי במשא ומתן שיביא לשתי מדינות, אבל לנתניהו אין מוטיווציה לנהל משא ומתן. אתה לא יכול לנהל הסכם שלפיו הצד השני לא קיים. ראינו צד אחד ישראלי, מתווך אמריקאי, והצד הפלסטיני כלל לא קיים. טראמפ ניסה להשיג את אבו מאזן בטלפון, והוא אפילו לא ענה לו. אנחנו, תושבי כפר קאסם, מרגישים בטרנספר במובן המדיני והתודעתי. הם מתייחסים אלינו כסחר מכר".
למרות היותו בן לאם פלסטינית בדיר רואה בעצמו ישראלי לכל דבר. "אני אזרח ישראלי", הוא מבהיר. "נכון שהמוצא שלי פלסטיני ונכון שאני לא שווה זכויות, אבל עם כל הכבוד אני לא זז מפה. אפילו שיחזור הטווח מ־1956 לא נזוז. אני לא מוכן שיעבירו אותי ויתנו לי אזרחות פלסטינית למרות שאני רוצה שתקום מדינה כזאת. אני מאמין בשותפות. אנחנו חלק מהציבוריות הישראלית, לא הפלסטינית. יתרה על כך, עשו סקר במגזר הערבי,ו־95.3 אחוזים רוצים להישאר במצב הנוכחי ובאזרחות ישראלית".
מדוע?
"יש כמה סיבות. כידוע, המצב הסוציו־אקונומי בשטחים ירוד מאוד, אבל זה לא רק בגלל התנאים, אלא הרבה יותר מזה. כשאתה לוקח את כפר קאסם, את כפר ברא ואת המשולש, יש רוח חיים חדשה. אנחנו כמו משפחה מעורבת. יש לי חבר שנשוי ליהודייה ישראלית, אז איך זה ישפיע עליהם? תהיה לנו גדר כמו ליד ירושלים? לפי טראמפ, נהיה חלק מהרשות ויהיו מעברים".
בדיר מסביר כי הוא חושש מאנשים שלוקחים את הסכסוך למקומות של יהודים וערבים. "אני כאיש מרצ אוהב להיות בשותפות של ערבים ויהודים", הוא אומר. "בוא תראה מה קורה כאן בשבת – יש לנו שוק פעיל ושיתוף פעולה פורה שהחל במחאה נגד תחנת הכוח. בכלל, כפר קאסם של השנים האחרונות משגשגת וצועדת קדימה".
בדיר בטוח שלתוכנית תהיה התנגדות גדולה והיא עשויה לבוא לידי ביטוי "בצעדות, בשביתות ובסגירת כבישים. אחרי הבחירות זה יחריף. לא ניתן שאחרי 70 שנים יגידו לי, 'המוצא שלך פלסטיני, תחזור אל המקום שבאת ממנו'. פשוט אי אפשר".
"הכול או כלום"
בניגוד לבדיר ולפריג' שרואים בעצמם ישראלים, יש תושבים בכפר קאסם שמגדירים את עצמם פלסטינים ובכל זאת מתנגדים לתוכנית. אחד מהם הוא מוסא אבו זיאד. הוא מגדיר את עצמו "פלסטיני תחת שלטון ישראלי" ורואה בעסקת המאה "משחק עולמי הנובע מאינטרסים אישיים של נתניהו וטראמפ.
"הם חילקו את השטחים כאילו זאת עסקת מכירה. טראמפ חושב שמדובר בעוד אחד מהעסקים שהוא עושה. גם נתניהו אוהב עסקאות וחושב למכור אותנו כמו שהוא מוכר גז. אם טראמפ רוצה לעשות את זה שיעשה את זה בארצות הברית, לא פה".
למה התוכנית צורמת לך?
"לא יכולים לבוא ולחלק בני אדם ושטחים כאוות נפשם. אם רוצים לעשות שלום, שיחזירו לגבולות 1967, ככה מביאים הסכם שלום. כל דבר אחר, גם אם יעשו שמיניות באוויר, לא יקרה. עשרות שנים מדברים על שלום ועכשיו מדברים על שטחים שיספחו וישנו את הריבונות שלהם, כאילו מעבירים ארגזים של מלפפונים מאחד לשני".
אבל אם אתה רואה בעצמך פלסטיני, מדוע אתה כה מתנגד להיות חלק ממדינה פלסטינית?
"מבחינתי זה או הכול או כלום. רוצים להעביר שטחים? תעבירו לגבולות 1967. למה אני כן וערביי ישראל שגרים ביפו או במקומות אחרים לא? אם לא מחזירים את כל השאר שלא יחזירו גם את כפר קאסם. אתה יכול לחלק מקומות ספציפיים? יש לי משפחה במקומות אחרים, אז מה? יחלקו אותנו?
"כבר נחתם הסכם אוסלו, אבל כל נשיא שמגיע מארצות הברית משנה את התוכנית. אנחנו מחכים כבר 27 שנים. 70 שנים מדינת ישראל קיימת ו־70 שנים מדברים על שלום. נתניהו וטראמפ הם אנשי עסקים. לכן הם אמרו עסקה ולא תוכנית או הסכם. לכל אחד מהם יש מספיק על הראש, שיגעו את כל העולם סתם".