4 צפייה בגלריה
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
הסערה שפקדה את מחוזותינו בסוף השבוע האחרון כבר מאחורינו, אך למספר תושבים מראש העין ייקח עוד זמן רב עד שיחזרו לשגרת חייהם בעקבות נזקים שספגו במהלך הסופה. אחד מהם הוא שי מונסונגו, תושב רחוב חותמי המגילה אשר איבד בהצפה את כל תכולת דירתו שנמצאת במרתף צמוד לאחד הבתים, והוא בעצמו ניצל בנס.
"בשעה 2 וחצי בלילה התעוררתי בעקבות רעש חזק ששמעתי בבית", מתאר שי את רגעי הדרמה. "פתחתי את העיניים וראיתי את המקרר שוכב על המים כשכל הדירה מוצפת. גם אני צפתי עם הספה לכיוון דלת הכניסה".
4 צפייה בגלריה
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
"הלכתי בתוך המים לכיוון הדלת, ולא הצלחתי לפתוח אותה. הסתכלתי מהחלון וראיתי שכל המדרגות מים. הבנתי שאני מוצף וברחתי מהבית דרך החלון בחדר השינה. מהמים בבית יצאתי למים ברחוב. עליתי לבעלת הדירה שלי שהמדרגות אליה עדיין לא היו מוצפות. אחרי חצי שעה כבר הכל היה מוצף, נכנסו לדירה מים מהחלונות , כל הבית שלי כבר היה מלא מים".
מה עובר בראש באותם רגעים?
"כל תכולת הדירה הלכה, מסמכים, מוצרי חשמל, רהיטים, הכל. מהר מאוד הבנתי שגם המשאית שלי הלכה כמו רכבים רבים ברחוב. אתה מנסה לחשוב איך מתחילים עכשיו הכל מאפס".
ניסית להציל משהו?
"לא, גם אם הייתי רוצה, כמעט ולא היה כבר מה להציל. אבל אם הייתי נשאר עוד קצת אולי הייתי טובע".
4 צפייה בגלריה
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
אתה מנסה לדמיין מה היה קורה אם לא היית מתעורר מהרעש של המקרר שנפל?
" אם לא הייתי מתעורר יכול מאוד להיות שזה היה נגמר באסון. המזל הגדול שנרדמתי בסלון ולא בחדר וככה הסיכוי לשמוע מקרר שנופל היה גדול יותר".
היכן אתה מתגורר כרגע? איך מתאוששים ממכה כזו?
"כרגע אני גר אצל אחותי, ונתמך על ידי משפחה וחברים. אני מתכוון לשפץ את יחידת הדיור יחד עם בעלי הדירה. בניגוד להמלצות שקיבלתי, אני לא מתכוון לעזוב כי התחברתי למקום".
מה לדעתך גרם לזה? התשתיות במקום או גשמים בכמויות יוצאות דופן?
"אפשר להאשים רק את העירייה במצב. אני ובעלי הדירה ניקינו את הניקוזים, את מה שיכולנו לפחות כדי שלא תהיה הצפה אבל אנחנו לא אנשי עירייה. זה מחדל שלהם. הם גם לא הגיעו עד 7 בבוקר. לפי מה הבנתי אחר כך היה גם ברזנט שחסם את מעבר המים באזור הגשר שסמוך לנחל רבה, מה שגרם להצטברות אדירה של מים ברחוב".
4 צפייה בגלריה
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
צילום: באדיבות שי מונסונגו
עדי נהרי, שכנתו של שי , מתגוררת אף היא ביחידת דיור עם בעלה ובנם הפעוט אך למזלם הרב היא ממוקמת בגובה של 3 מדרגות מעל המדרכה, מה שמנע מהמים להיכנס לביתם אך גם הם איבדו את רכבם שהוצף ואת תכולת החצר. "בשעה רבע ל 3 בעלת הדירה ניסתה להתקשר אלינו ולא ענינו", מתארת עדי את אשר אירע. פתאום התחלנו לשמוע דפיקות על הקיר שמפריד בין יחידת הדיור לביתה של בעלת הדירה תוך שהיא צועקת 'הצפה, הצפה'. ראיתי שהבית יבש והלכתי לכיוון דלת הכניסה. פתחתי אותה ואני רואה את כל הרחוב מוצף, כשהמים סנטימטר מהכניסה לדירה".
"עמדתי במשך כמה דקות בהלם מוחלט עם פה פעור. לא הבנתי מה קורה. חשבתי שאני חולמת. כל הדברים שהיו בחצר כולל הדשא הסינטטי פשוט צפו על המים, שהגיעו עד לחלונות הרכבים. אז גם הבנו שהלך האוטו".
כיצד פעלתם באותם רגעים?
"פחדנו שירדו גשמים נוספים שיציפו לנו את הבית. בעלי הרים לגובה מסוים את כל מה שיכל, וצוות כיבוי שהגיע חילץ אותנו בסירת גומי לביתה של בעלת הדירה עד יום למחרת. לאחר מכן עברנו למשפחה של בעלי".
כמו שי, גם עדי מפנה אצבע מאשימה כלפי עיריית ראש העין ולדעתה הנזק יכול היה להיות קטן משמעותית. "לא הגיוני שאומרים לכולם להיערך לסופה הקרובה, אבל מצד שני לא באים ומתחילים לפתוח ניקוזים ולוודא שהכל תקין. אני לא ראיתי שזה בוצע . הדיירים צריכים לבוא ולעשות בעצמם. אם יודעים על מקומות נמוכים אסור להיות שאננים, וצריך לעשות הכל כדי למנוע את ההצפות. אם זה היה רק בגלל הסערה אז אני בטוחה שבעוד מקומות היה מוצף, אבל אצלנו זה היה משהו קיצוני. אחרי ששחררו את הפסולת המים ירדו מאוד מהר".
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "העירייה נערכה לקראת ימי החורף וניקתה את הקולטנים ברחבי העיר. בליל הסערה והגשם, צוותי העירייה עבדו כל הלילה והגיעו לבתי תושבים שהוצפו על מנת להעניק סיוע ככל הניתן.
בשעה 2 בלילה לא היה ניתן לסייע באיזור הרחובות חותמי המגילה חגבי, צהל והגרא מכיוון שנחל רבה עלה על גדותיו מכמויות הגשם הדגולות שירדו. ברגע שירד מפלס המים בנחל, הגיעו צוותי העירייה לרחוב חותמי המגילה על מנת לנקות את הרחוב. וגם הלימודים בבית ספר אוהל שרה הסמוך התקיימו כסדרם.
גם בימים אלה, העירייה ממשיכה לנקות את הרחובות ומטפלת בנזקים שנוצרו בשל הסערה".