חיים במסך עשן: לפני כחודש דיווחנו על תלונות תושבים מראש העין בכלל ומשכונת פסגות אפק בפרט בגין עשן המגיע לכיוונם מכפר קאסם המלווה בריחות של פלסטיק שרוף, ונדמה כי העננה הכבדה האופפת את האזור מדי בוקר לדבריהם, ממשיכה לרחף מעל ראשם וכך היה גם אתמול (יום ג').
התושבים חוששים לחייהם וחיי ילדיהם לנוכח העשן המגיע לכיוונם, ככל הנראה ממשרפות פיראטיות באזור כפר קאסם, ולפי הטענות הנשמעות בשטח תלונותיהם נופלות על אוזניים ערלות. אתמול הוצפו הרשתות החברתיות בתמונות וסרטונים המתעדים את העשן הרב באזור, ועל פי התגובות ניתן היה להבחין בייאוש ובתסכול הרב של התושבים נוכח המצב:
(הסרטון שהופץ ברשתות החברתיות. אם ברצונכם בקרדיט לצילום, צרו קשר עם המערכת)
"התופעה מתרחשת מדי יום, החל משעות הבוקר המוקדמות", טוען זוהר ראובני, תושב שכונת פסגות אפק."הריח חריף ומטריד, מאוד לא נעים, ומקשה על הנשימה, בייחוד בשעות האלו. אנחנו יוצאים למרפסת ובמקום לשאוף אוויר פסגות, שואפים עשן ורעלים. אבל מעל הכל, הריח והזיהום באוויר מסכנים את בריאות הילדים והמבוגרים בעיר".
"מישהו בעירייה חייב כבר להרים את הכפפה ולהילחם בשבילנו. גם כך יש פה כל כך הרבה תחלואות מכל כך הרבה כיוונים. עצוב שהשכנים שלנו גם פוגעים בנו ובעצמם. הגיע הזמן להתחיל ולהציל את העיר. מול משרדי הממשלה, מול עיריית כפר קאסם ואם צריך, אז ישירות מול אותם פורעי חוק".
ראובני אף פירסם פוסט בפיסבוק ובו מתח ביקורת כנגד עיריית כפר קאסם ועיריית ראש העין שלדבריו לא פועלות מספיק בנידון."אנחנו לחוצים מתחנת הכוח העתידית? כועסים על קו המתח ומחכים שיועתק? אז יש לי חדשות, הנזק העיקרי לבריאות שלנו ושל ילדינו כבר מתרחש כל יום ואף אחד לא עושה כלום בנידון!".
תושבים נוספים כתבו את אשר על ליבם: "משרפות שווה ערך למחלות. הגיע הזמן לעשות לזה סוף. המצב לא יכול להימשך", כתב אחד התושבים ואחרת הוסיפה "אין סוף תלונות והביזיון נמשך".
עארף עיסא, מנהל מחלקת תברואה בעיריית כפר קאסם, מסר בתגובה: "יש אנשים ששורפים בשטח אזור התעשיה ובשטחים פתוחים חומרים שונים, בין היתר בשביל נחושת. אנחנו נגד התופעה הזו, ומה שמפריע לתושבי ראש העין אמור להפריע לכל האזור, גם לנו.
"אני ופקח של איכות הסביבה מסיירים ומטפלים במוקדי השריפה שאנחנו רואים או מקבלים תלונות לגביהם, אך בגלל גודל השטחים לא תמיד אנחנו מצליחים לאתר את מקור העשן, במיוחד בשעות הלילה. אנחנו מנסים לעזור במה שאנחנו יכולים, במסגרת החוק, ואם צריך גם נערב את המשטרה. אנחנו מטפלים במוקדים שאנחנו תופסים, ומי שלא נתפס, יחמוק פעם או פעמיים אבל יתפס גם בסופו של דבר. התושבים מוזמנים ליצור איתי קשר באופן אישי ובמידה ויש אירוע נקודתי אשמח לקבל טלפון בזמן אמת וניגש למקום תכף ומיד".
תגובת עמותת אזרחים למען אוויר נקי הנאבקת בתופעת שריפות הפסולת: "בשבועות האחרונים, עקב אזלת היד המתמשכת של הרשויות, אנחנו עדים להתגברות תופעת שריפות הפסולת הפיראטיות באזור, משני עבריו של הקו הירוק. חשוב להבין כי לא מדובר רק במפגע ריח אלא בזיהום אוויר משמעותי הפוגע באופן חמור בבריאות התושבים. רק לאחרונה פרסם המשרד להגנת הסביבה כי שריפות הפסולת אחראיות ל-60 אחוזים מכלל החומרים המסרטנים הנפלטים לאוויר בישראל. אנו מפצירים בכלל גורמי האכיפה, ובראשם המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל והמנהל האזרחי לפעול למיגור התופעה, ואנו קוראים לתושבים לדווח אלינו באמצעות אפליקציית Smelly בכל מקרה של ריח שריפה".
מעיריית ראש העין נמסר: "עניין הריח החריף של העשן מגיע מכפר קאסם ומיישובי השומרון. מקור הריח נובע משריפות פסולת פיראטיות שמתבצעות בניגוד לחוק. עיריית ראש העין קיימה מספר פגישות עם עיריית כפר קאסם והמשרד להגנת הסביבה, שהינו הגורם האמון על ביצוע האכיפה באמצעות המפקחים המוסמכים לכך.
"בעקבות לחץ מסיבי, לפני כחודש ימים, הקים המשרד להגנת הסביבה, יחידת פיקוח מיוחדת שמטרתה לאכוף איסור ביצוע שריפות פסולת ואיסור השלכת פסולת פיראטית".