מטופלים בקנאביס שלטענתם נפגעו מהרפורמה של משרד הבריאות, הקימו מאהל מחאה בראש העין כנגד מי שהם מאשימים במצבם, מנהל יק"ר (היחידה לקנאביס רפואי), יובל לנדשפט.
בתחילת החג הקימה קבוצת מטופלים, אשר נפגעו לדבריהם מהרפורמה, סוכה ברחוב סמוך לרחוב מגוריו של לנדשפט בראש העין, ובימים האחרונים הם הועברו למקום מרכזי בעיר.
1 צפייה בגלריה
סוכת המחאה. צילום: באדיבות התושבים
סוכת המחאה. צילום: באדיבות התושבים
סוכת המחאה. צילום: באדיבות התושבים
הטענות המרכזיות של המוחים כוללות עלייה במחיר, כמות ואיכות זנים ירודה, שינוי זנים למטופלים ללא נימוק מקצועי וכפייה בכל הקשור לצרכנות.
אחד מראשי המחאה מספר: "חלקנו לא מקבלים את הקנאביס שבלעדיו אנחנו לא מתפקדים. יש כאן חולי סרטן, ילדים על הרצף האוטיסטי, נפגעי טראומה, קטועי איברים ועוד סוגים רבים של אנשים הסובלים מבעיות קשות אשר הקנאביס עוזר להם להתמודד איתן".
מה ההבדל בעלויות?
"מטופל שצורך 50 גרם קנאביס בחודש, צריך לשלם בין 550 לכ-800 שקל מדי חודש בעקבות השינוי במחירים. כלומר 110-160 שקל לכל 10 גרם, לעומת מחיר קבוע של 370 שקל בלי קשר לכמות".
"הפגיעה היא לא רק במטופלים, אלא גם בסביבתם. אם מדובר בהורים שלא יכולים לצאת לעבודה ולתפקד כי הם סובלים מכאבים כי הם לא מקבלים את הזן הספציפי שהם צריכים אלא זן פשוט יותר, או כי יש מחסור בקנאביס בבתי המרקחת או מכל סיבה אחרת שנובעת מהרפורמה".
מה מטרת המחאה? איך אתם רוצים שהבעיה תיפתר?
"אנחנו רוצים להחזיר את המצב לקדמותו. אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה או קידום לגליזציה, אנחנו לא רוכבים על הגל ומחפשים חשיפה לעצמינו, אנחנו בסך הכל מנסים לא לסבול יותר ממה שאנחנו גם ככה סובלים".
מה התגובות שאתם מקבלים מגורמים רשמיים ובראש העין?
"עוד לא קיבלנו תגובות ענייניות מהגורמים הרלוונטיים. הציבור הישראלי לא מבין את חומרת המצב החדש כי גם אנחנו המטופלים עוד לומדים על כך. השינוי במחירים ומצוקת האספקה כמו גם השינויים הרנדומליים בזנים התחילו לקרות בחודשיים האחרונים וגם ככה מדובר באוכלוסייה מוחלשת אז קשה לה אפילו יותר להשמיע את קולה.
"לגבי התושבים כאן, אנחנו מגיעים מכל הארץ לפעמים אנחנו 15 ולפעמים עשרות רבות של אנשים. לא מתפרעים ומשתדלים שלא לעשות רעש, התושבים באזור תומכים בנו ומבינים את כאבנו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "רפורמת הקנאביס נועדה לפתור מספר בעיות שהיו קיימות במצב הקודם: ייצור בתנאים לא נאותים העלולים לסכן את החולים, הפסקות ייצור וחוסרים שהיו כל הזמן בחומרים שונים בהתאם להצלחת המגדל לגדלם וחלוקת קנאביס בבתי מרקחת בפריסה ארצית ולא במספר מצומצם של נקודות חלוקה שהיו בתנאים לא נאותים.
"המצב כיום הוא שקיימים מלאים של מגוון רחב של סוגי קנאביס במספר גדול של בתי מרקחת מורשים. כמו כן המרשם עצמו וגם שיקול הדעת של הרוקח מאפשרת למטופלים להתאים את הטיפול בדיוק כפי שהיה בעבר ואף יותר מכך שכן המטופל יכול לבחור בין ספקים ולא להיות "כבול" מספק יחיד. המשרד מטפל בסוגיית המחירים בשיתוף עם משרד האוצר".