אחרי מאבק ממושך: בית המשפט המחוזי הורה לעירית ראש העין להקצות שטח לבניית בית הכנסת עבור הקהילה הרפורמית 'בבת עין'. יחד עם זאת, לאור התנגדויות צפויות לא מדובר בסוף פסוק.
קהילת 'בבת עין' שמגדירה עצמה כ"קהילה ישראלית רפורמית המבקשת ליצור חיי תרבות וקהילה בעלי אופי יהודי, פלורליסטי ושוויוני", הוקמה למעשה בשנת 2004 ומונה היום עשרות משפחות. לאורך כל השנים, נלחמה הקהילה על הקמת מבנה קבע, אך נתקלה בהתנגדות חריפה מצד הרבנים האורתודוכסים בעיר, ביניהם הרב עזריה בסיס ז"ל.
לפני חודשים ספורים כאמור, ובתום מאבק משפטי ממושך, ניתנה פיסקת השופט להקצות שטח להקמת מבנה קבע עבור הקהילה, שהוציאה כבר מודעות פרסום כנדרש על פי הליך ועדת ההקצאות. לפי המודעה "עיריית ראש העין מודיעה בזאת כי הוגשה לה בקשה למתן זכות שימוש במקרקעין/במבנה בשטח של כ 150 מ"ר אשר ייבנה על ידי העירייה על מנת שישמש בית כנסת על מגרש ששטחו כ-510 מ"ר... ברחוב אלוף הרב גורן מס' 3 בראש העין".
"הבקשה הוגשה על ידי עמותת 'קהילת בבת עין ראש העין'... הקצאה זו מבוקשת לשימוש במבנה אשר יוקם על ידי העירייה כמפורט לעיל לבית כנסת".
למרות פסיקת בית המשפט וההתקדמות בנושא הקמת בית הכנסת, הסאגה ככל הנראה עדיין לא קרובה לסיום. כחלק מהתהליך עד לאישור הסופי המיוחל להקצאת הקרקע, ישנם שלבים נוספים, כגון האפשרות שתוגשנה בקשות נוספות לשימוש בקרקע מצד גורמים אחרים, וכן התנגדויות שהציבור צפוי להעלות.
לאחר דיונים נוספים שיתקיימו בועדת ההקצאות העירונית, יועבר בסופו של דבר החומר לחברי מועצת העיר שיחליטו בנושא, ולשלב הזה כבר נערכים הגורמים המעורים בנושא. "ברגע שזה יגיע לדיון בשולחן העירייה אנחנו נתנגד", אומר חבר הקואליציה מטעם סיעת ש"ס, דורון אמסלם. "יש לשמור על הסטטוס קוו הנעים בעיר. כולם צריכים לקבל את כולם אבל יש קווים מנחים לעיר ואנחנו נתנגד לכך. נקיים דיונים בנושא, בפורום הדתי בקואליציה, נתייעץ עם משפטנים ועם היועצת המשפטית של העירייה ונבחן את הכלים העומדים לרשותנו".
שלמה הראל, יו"ר הקהילה, לוקח בחשבון את ההתנגדות הצפויה : "חרדים ששומעים את המילה 'רפורמים' עולים להם הרבה דברים לראש. זה לא מפתיע אותי כי אנחנו למודי תלאות לאורך כל השנים. אני מניח שיהיה מאבק במועצה סביב הנושא ואם לא נצליח גם שם נחזור חזרה לבית המשפט".
"אנחנו תבענו את העירייה מטענת הצדק. ברגע שמקימים 10 בתי כנסת במימון ציבורי בשכונות החדשות וכולם מיועדים להיות אורתודוכסים, אנחנו זכאים לבית כנסת אחד. בתי כנסת אחרים נתנו בלי תהליך הקצאה ובלי כלום, ומאיתנו מבקשים ללכת לפי החוק, אז זה מה שאנחנו עושים כרגע".
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "ראש העין היא קהילה מגובשת ומאוחדת בה כל אחד חי ע"פ השקפתו ואמונתו. אנחנו נכבד את המלצת בית המשפט ונעשה זאת בהידברות ותוך התחשבות ברגשותיהם של כלל התושבים".